اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی ساری:

آفت برگخوار به جنگل‌های مازندران رسید/ ارسال نمونه‌های آفت برگخوار به چین

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: آفت پروانه برگ‌خوار به جنگل‌های اطراف شهر ساری از جمله پارک جنگلی شهید زارع و سمسکنده رسیده است.

آفت برگخوار به جنگل‌های مازندران رسید/ ارسال نمونه‌های آفت برگخوار به چین

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسن بریمانی صبح امروز در کارگاه آموزشی مبارزه با آفت جنگلی در سالن اجتماعات بیمارستان سوختگی زارع اظهار داشت: آفت برگخوار به مرحله هشدار و خسارت رسیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت آفت برگخوار، نگران‌کننده است.

این محقق با اشاره به اینکه در حال حاضر پروانه برگ‌خوار به جنگل‌های اطراف شهر ساری از جمله پارک شهید زارع و سمسکنده رسیده، یادآور شد: پروانه برگ‌خوار بر روی درختان بلوط، انجیر، آزاد، چنار، توت، توسکا و حتی گیاهانی مانند تمشک به صورت هجومی مشاهده می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، محیط طبیعی نمی‌تواند مبارزه علیه این آفت را انجام دهد، افزود: جمعیت این آفت هر روز در حال افزایش است.

وی حذف محل‌های تکثیر و نابودی پناهگاه‌ها و یا استقرار دشمنان طبیعی را یکی از راه‌های مبارزه با این آفت عنوان و تصریح کرد: مبارزه بیولوژیکی، آفت‌کش‌های میکروبی، دورکننده‌ها و گیاهان تله‌ای از دیگر راه‌های مبارزه علیه آفت برگخوار است.

بریمانی با بیان اینکه ظرف مدت سه هفته جمعیت آفت پروانه برگخوار چندین برابر می‌شود، ادامه داد: باید با همکاری آحاد مردم و مسئولان این آفت را در کانون‌های تکثیر جمعیت از بین برد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر یک از آفات مطالعه شده و ظهور بروز آفات را می‌دانیم، اضافه کرد:‌ اساسی‌ترین کاری که باید صورت گیرد این است که سیستم پیش‌آگاهی را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه این آفت‌ها هر چند سال در میان به حالت طغیان می‌رسد، اما در جنگل‌های اطراف چند سالی است که با این وضعیت مواجه هستیم، ابراز داشت: مطمئن هستیم که می‌توان جمعیت این آفت را کنترل کرد، اما خسارت‌هایی در جنگل‌های پایین دست به وجود آمده که با سیستم مدیریت بسیار ساده می‌توان کنترل را انجام داد.

بریمانی با اشاره به اینکه گرفتاری آفت در این است که ما دخالت می‌کنیم، اذعان داشت: این نزاع از ابتدا بوده و تا آخر هم خواهد بود، اما دخالت انسان به آن دامن می‌زند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ‌در چنین شرایطی وقتی کانون‌های آفت را شناسایی کردیم، با سم‌پاشی کانون‌های آلوده و خسارت را کاهش می‌دهیم.

وی متذکر شد: در این زمینه نمونه‌هایی را جداسازی کرده و به چین فرستاده‌ایم که هنوز پاسخی دریافت نشده است.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول