اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی:

جنگل‌های شمال ایران در حفظ تنوع‌های بوم‌شناسی تاثیرگذارند

خبرگزاری فارس: دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: جنگل‌های شمال ایران به دلیل زندگی پرندگان و حیوانات در حفظ تنوع‌های بوم‌شناسی تاثیرگذارند.

جنگل‌های شمال ایران در حفظ تنوع‌های بوم‌شناسی تاثیرگذارند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، طاهره ابراهیمی‌فر عصر امروز در پنجمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر اظهار کرد: جنگل‌های شمال ایران نقش بسیار مهمی در سیستم پیچیده بوم‌شناسی کشور دارند.

وی با بیان اینکه جنگل‌ها برای حفظ گونه‌های زیست محیطی و حفاظت از اتمسفر و منابع کشور بسیار حائز اهمیت هستند، افزود: جنگل‌های شمال ایران به دلیل زندگی حیوانات و پرندگان در آن برای حفظ تنوع‌های بوم‌شناسی موثرند.

ابراهیمی‌فر نابودی جنگل‌های شمال ایران را سبب از بین رفتن گونه‌های زیستی متفاوت در آن دانست و تصریح کرد: جنگل‌های شمال کشور از طریق نابودی تنوع‌زیستی و میراث‌های ژنتیک تهدید می‌شود.

دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی موضوع بوم‌شناسی در گروه‌های کاری بین‌المللی را در حال افزایش خواند و ابراز کرد: با توجه به اینکه برخی از قوانین برای حفظ تنوع جانوری است اما نگرانی کشور از جنگل‌های گیلان به دلیل حفظ و ثبات آن است.

وی ادامه داد: جنگل‌های شمال ایران به دلیل بهره‌برداری تجاری یا تخریب آن توسط افراد محلی در معرض خطر است به طوری که خسارت این جنگل‌ها در سطح وسیع‌تر موجب از بین رفتن موجودات زنده می‌شود.

ابراهیمی‌فر دلایل عمده قطع درخت‌های شمال کشور را ضعف نظارت قانونی، ساخت و ساز بی‌رویه، فروش الوار و دیگر فرآورده‌های چوبی برشمرد و بیان کرد: علاقمندان به محیط زیست مخالف استفاده بی‌رویه از منابع عظیم جنگلی هستند.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی نیز در پنجمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران به جایگاه رویکرد حکمروایی شهری در حراست از حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: حکمروایی شهری به عنوان رویکردی در مقابل حکومت شهری در نظام اداره و کنترل امور شهری محسوب می‌شود.

به گفته مصطفی اجاقلو، حکمروایی شهری فرآیندی است که براساس کنش متقابل بین سازمان‌ها و نهادهای رسمی اداره شهر، سازمان‌ها و نهادهای رسمی اداره شهر، تشکل‌های مدنی و بخش خصوصی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروزه با افزایش روند شهرنشینی و گسترش مفهوم شهروندی، دولت‌های تمرکزگرا عملاً در پاسخگویی به نیازها و حقوق اجتماعی، سیاسی و مدنی شهروندان دچار چالش شده‌اند و این امر موجب بی‌اعتمادی شهروندان از حکومت مرکزی شده است.

اجاقلو توسعه مشروعیت در اداره شهری را یکی از چالش‌های بنیادین شهری نامید و تصریح کرد: شهرها به عنوان عرصه زندگی خیل عظیمی از جمعیت و بستری برای تمدن امروزی تغییراتی را در نحوه اداره خود می‌طلبند.

کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی اذعان کرد: رویکرد حکمروایی شهری دارای ابعاد و شاخص‌هایی است و می‌تواند پیش شرطی برای تحقق حقوق شهروندی در کشور باشد.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول