اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام وزیر بهداشت در استان زنجان:

ایران جزو 3 کشور نخست در انجام سزارین است

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در استان زنجان، ایران را جزو سه کشور نخست در انجام عمل جراحی سزارین اعلام کرد.

ایران جزو 3 کشور نخست در انجام سزارین است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان پرستو در زنجان که در هتل بزرگ برگزار شد با اشاره به اینکه محرک توسعه هر کشوری ارتقای شاخص‌های بهداشتی است، اظهار داشت: ارتقای بهداشت جوامع محرک توسعه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بانوان 50 درصد از بار خانواده را بر دوش می‌کشند، افزود: بررسی دقیق‌تر درصد میزان تاثیرگذاری بانوان را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان سلامت جامعه را در گرو سلامت مادران دانست و تصریح کرد: فقدان سلامت مادر برای خانواده بحران آفرین است.

وی با اشاره به اینکه نیم میلیون انسان در مرحله بارداری از دنیا می‌روند، اضافه کرد: 90 درصد این تلفات در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

سروری با بیان اینکه تلفات مادران باردار ممکن است نقص بهداشتی محسوب شود، تاکید کرد: این تلفات در واقع یک بی‌عدالتی اجتماعی هم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موسسان بیمارستان پرستو در صدد فعالیت درباره سرطان‌ها هم هستند، ادامه داد: با توجه به تغییرات به وجود آمده در نحوه زندگی، همه انسان با آلاینده‌ها مواجه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بیماری‌های قلبی عروقی را علت نخست مرگ و میر در بین زنان عنوان کرد و گفت: سرطان‌ها رتبه بعدی را در دلایل مرگ میر بانوان دارند.

وی از اقدام دانشگاه علوم پزشکی در غربالگری بانوان مشکوک به سرطان سینه در سطح استان زنجان خبر داد و افزود: دانشگاه بدون دریافت هزینه‌ای اقدام به انجام 823 مورد آزمایش و ماموگرافی در بین زنان سرپرست خانوار کرده است.

سروری به لزوم ارائه خدمات پزشکی به صورت سلامت محور تاکید کرد و گفت: میلیاردها ریال هزینه پاراکلینیکی مشکل بیمار را حل نمی‌کند مگر اینکه علت بیماری کشف شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امید به زندگی در بین مردم ایران 71 سال برای مردان و 73 سال برای زنان است، ادامه داد: این آمار در 20 سال گذشته بر عکس بوده است به طوریکه امید به زندگی در بین آقایان بالاتر از زنان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بر لزوم دقت در ارائه خدمات به بانوان تاکید کرد و افزود: برخی از اعمال پزشکی در حال حاضر تبدیل به ژست و کار لوکس شده است.

وی انجام سزارین به هنگام تولد نوزادان را از جمله اعمال پزشکی لوکس عنوان کرد و گفت: ایران جزو سه کشور نخست در انجام عمل‌های سزارین محسوب می‌شود.

سروری دیگر معضل پیش روی بانوان را استفاده از لوازم آرایشی اعلام و تصریح کرد: رنج سنی استفاده از لوازم آرایشی از 19 سال به 15 سال تنزل یافته و در واقع این موضوع در بین دختران راهنمایی و دبیرستانی شیوع یافته است.

وی با اشاره به اینکه کم‌خونی در بین بانوان ایران شیوع داشته است، اضافه کرد: شبکه بهداشتی کشور با اجرای طرح آهن‌یاری درصدد حل این مشکل به ویژه دختران مقطع راهنمایی و دبیرستان است و تا حدودی هم موفق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: سلامت مادران در جامعه به همه عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیط زیست و بیولوژیکی ربط پیدا می‌کند.

وی پیشرفت هر جامعه‌ای را در گرو سلامت خانواده به ویژه سلامت مادران دانست و گفت: بانوان 50 درصد از بار خدمات بهداشتی و پزشکی به ویژه در عرصه تخصصی را بر عهده دارند.

سروری از وجود 510 میلیون زوج نابارور در سطح دنیا خبر داد و افزود: 10 تا 20 درصد از زوج‌های ایرانی هم نابارور هستند که در واقع مشکل 90 درصد از آنها قابل حل است.

وی با اشاره به زیر پوشش بودن 99.5 درصد از مادران باردار توسط شبکه بهداشتی کشور اضافه کرد: 98 درصد از زایمان‌ها هم در مراکز درمانی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به آغاز مراحل اجرای طرح پزشک خانواده در زنجان گفت: اگر مرحله جمع‌آوری اطلاعات درست پیش رود می‌توان گفت که این طرح از مرداد ماه عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول