اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خرمشهر پاره تن ایران

خبرگزاری فارس: با وجود تحلیل‌های مختلف تحلیل‌گران هیچ کس فکر نمی‌کرد سوم خرداد روز فتح خرمشهر باشد این بندر استراتژیک که پاره تن ایران است بعد از 18 ماه اشغال آزاد شد و فریاد الله اکبر بر بام خونین شهر طنین‌انداز گشت.

خرمشهر پاره تن ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس در خاک خرمشهر آغاز شده بود و صدام حسین با اطمینان از اینکه عراق پیروز این محاربه است گفته بود اگر خرمشهر را ایرانیان آزاد کنند کلید بصره را نیز به آنان خواهم داد.

با وجود تحلیل‌های مختلف تحلیل‌گران جدید در حین اینکه هیچ کس فکر نمی‌کرد سوم خرداد روز فتح خرمشهر باشد این بندر استراتژیک که پاره تن ایران است بعد از 18 ماه اشغال آزاد شد و فریاد الله اکبر بر بام خونین شهر طنین‌انداز گشت.

در 200 سال اخیر که خرمشهر آبستن حوادث گوناگونی بود چهار بار مورد تصرف قرار گرفت و هر بار با دادن امتیازاتی به بیگانگان این بندر مهم و استراتژیک آزاد شد اما در سوم خرداد چنین نبود و جوانان ما جان دادند و خاک گرفتند.و صدام حسین بعد از شنیدن خبر فتح خرمشهر به دست ایران هفت فرمانده ارشد نظامی خود را اعدام کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در مورد آزادی خرمشهر به خبرنگار فارس اظهار داشت: همه آمده بودند تا خرمشهر را از ما بگیرند 16 هزار و 500 نفر کشته و 19 هزار نفر اسیر عراقی نشان می‌داد که دنیا چقدر برای ایران چنگ و دندان تیز کرده اما هیچ یک از این‌ها سبب نشد تا رزمندگان ما حاج‌احمدهای متوسلیان، محمد جهان‌آراها، خرازی‌ها و همه و همه ذره‌ای از ایمان و عقیده خود عدول کنند.

ذکی‌الله خوشبخت تصریح کرد: صدام که اطمینان خاطر داشت می‌تواند خرمشهر را فتح و در سه روز وارد تهران شود 18 ماه پشت حصارهای استقامت و پیروزی ملت ما سر‌گردان شد و علیرغم اینکه گفته بود ایران اگر خرمشهر را بگیرد کلید بصره را نیز به آنان خواهم داد با شنیدن خبر فتح خرمشهر هفت فرمانده ارشد خود را به خاطر این آبروریزی اعدام کرد.

خوشبخت همچنین گفت:‌ استراتژی دیگری که در جنگ عراق و ایران باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد طرح‌ریزی برای عملیات‌ها است و ایران در این طرح‌ریزی از اندیشه‌های بکر استفاده می‌کرد به طوری که در دنیا هیچ یک از جنگ‌ها در شب اتفاق نمی‌افتد اما از آن جایی که لشکریان اندک ایران نمی‌توانستند یک تنه در مقابل یورش تمام عیار 44 کشور دنیا که پشت به پشت هم می‌خواستند این نظام به زانو در‌آید عملیات‌های شبانه را اجرا می‌کردند و هنوز هم در دانشگاه‌های معتبر دنیا اعلام می‌کنند که چگونه رزمندگان ایران از رودخانه‌ای همچون رودخانه اروند گذشت، پیروز شد، دشمن را به زانو درآورد و خرمشهر آزاد شد.

وی ادامه داد:‌ دشمن هنوز هم در مخیله خود نمی‌گنجاند که این اتفاق در خاک ایران رخ داد اما جنگ ما جنگی عالمانه و از سوی دیگر معجزه‌آسا بود که این معجزه‌ها نیز با پشتیبانی‌های عالمانه روی می‌داد.

کشور مظلوم ایران باوجود اینکه آماج حملات بین‌المللی قرار گرفته بود و استکبار جهانی با قرار گرفتن در پشت نقاب عراق قصد تجاوز را داشت اما جوانان ما با ذکر الیس بصبح قریب جوانمردانه رفتند تا با خون و آتش معامله کرده و خاک بستانند.

باوجود تمام این درگیری‌ها ایران در آن روزها خود درگیر یک فتنه نفاق که سرکرده آن بنی صدر خائن لیبرال بود درگیر شده بود که نه تنها به هیچ قیمتی حاضر نبودند نیروهای آماده را به جنگ بفرستد بلکه ایران را با خیانت‌های خود به سرحد نابودی رسانده بود که با برکناری این مزدور خائن انسجام و وحدتی که در کشور ایجاد شد خرمشهر را آزاد ساخت.

در حالی که بیش از 35 روز برای جلوگیری از سقوط این شهر تلاش و حمیت به خرج داده شد اما بر اساس اسناد تاریخی و گواه فاتحان خرمشهر این شهر با فرمان ولی امر مسلمین جهان امام راحل در کمتر از 72 ساعت از دشمن زبون باز پس گرفته شد و این قطعه از سرزمین حماسی ایران به مام ایران بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نبرد در خرمشهر و پشت دیوارهای مستحکم آن چیزی جز خرابی این شهر به بار نیاورد و خرمشهر در کمترین زمان به خونین شهری تبدیل شد که صدای ضجه مادران فرزند از دست داده از دیوارهای آن به گوش می‌رسید.

تا روز سوم خرداد که خرمشهر آزاد نشده بود جنگ به نفع عراق و استکبار جهانی و ضرر ایران بود اما با فتح آن شمارش معکوس پایان جنگ به نفع ایران آغاز شد و صدام که به خبرنگاران در عراق گفته بود باقی مصاحبه را در تهران انجام خواهد داد این آرزو را با خود در زیر‌زمین‌های نمور پوساند و سرانجام آن را با خود به گور برد.

با فتح خرمشهر امید‌های واهی دشمنان ناامید شد و گروه‌های مختلف چمدان به دست از جای جای دنیا راهی ایران شدند تا ایران را با عراق به پای میز مذاکره بکشانند اما ایران این بار نیز با هوشمندی حاضر نشد چرا که تجربه تلخ 70 ساله لبنان و فلسطین برایش مکفی بود و اگر در آن شرایط ایران در پای میز مذاکره حاضر می‌شد باز پس گرفتن خاکمان از دست دشمنان که میهمانان ناخوانده و متجاوزان از خدا بی‌خبر بودند ممکن نبود.

و امام راحل چه زیبا فرمودند که فتح خرمشهر فتح خاک نیست بلکه فتح ارزش‌های اسلام است که امروز هم با نگاهی گذرا به جای جای خرمشهر در می‌یابیم که ید‌الله فوق ایدیهم و این فتح امدادی الهی بود.

سوم خرداد 61 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که با به اسارت در‌آمدن 19 هزار سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایران درمی‌یابیم که چطور دنیا تمام ارتش و امکانات خود را برای اضمحلال ایران بسیج کرده بود و چگونه خداوند کید آنان را به خودشان بازگرداند.

و خرمشهر آزاد شد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول