اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشتمین اختراع استاد دانشگاه رودهن

سر مته هوشمند در رودهن اختراع شد

خبرگزاری فارس: اختراع طراحی سر مته هوشمند توسط عباس عباس‏‌زاده‌شهری استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با مشارکت تیم مربوطه به ثبت رسید.

سر مته هوشمند در رودهن اختراع شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، عباس عباس‏‌زاده‌شهری استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به همراه سه دانشجوی واحد علوم و تحقیقات تهران موفق به طراحی سر مته ترکیبی هوشمند شد.

عباس‏‌زاده‌شهری در مورد اختراع خود به فارس گفت: تا به امروز از مته‏‌های متعدد و متفاوتی از نظر قیمت، اندازه، کارایی، جنس بدنه و ... در صنعت حفاری استفاده شده است و هر کدام به نوعی اشکالات و کمبودهای نسل قبل از خود را پوشش می‏‌دهند.

وی ادامه داد: مته پیشنهادی نیز با داشتن فناوری‏‌های نوآورانه قصد پوشش نواقص مته‏‌های نسل قبل از خود را دارد.

حسین وفایی‏‌پور یکی از اعضای مشارکت‏‌کننده در ثبت این اختراع نیز گفت: مته ارائه شده مستقیماً بر صنعت حفاری کشور تاثیر خواهد گذاشت و از آنجا که صنعت حفاری به لحاظ اهمیت استخراج مخازن نفت و گاز مورد توجه قرار داد، هر روز شاهد پیشرفت‏‌هایی در این صنعت هستیم که جدای از علم نیست.

یوسف گل‏علی‌زاده از دیگر اعضای این گروه اظهار کرد: مته پیشنهادی یک مته تیغه ثابت است؛ اما وجه تمایز این مته پیشنهادی با انواع مشابه آن در این است که در دل آن سه فناوری قرار دارد که به نوعی یک نوآوری در طراحی مته‏‌های حفاری محسوب می‏‌شوند.

چهارمین عضو این گروه نیز بیان کرد: مته طراحی شده از سه لایه جداگانه ساخته شده که هر لایه آن خود نقش یک مته کامل را بازی می‏‌کند.

سید مهدی میربزرگی ادامه داد: درونی‏‌ترین لایه این مته قطر کمتری را نسبت به لایه بعد از خود دارد و به این ترتیب بیرونی‏‌ترین لایه از مته، حفاری را با بیشترین قطر برای چاه انجام می‏‌دهد و با استفاده از لایه‏‌های داخلی، قطر حفاری نیز کاهش می‏‌یابد.

این گروه مخترع مواردی از جمله داشتن قابلیت سه مته جداگانه تواماً، قابلیت حفظ مته در کف چاه در صورت بروز مشکل و یا تیز کردن مته و تغییر لایه در حین حفاری را از مزایای این اختراع برشمردند.

این اختراع با شماره 74967 در اداره کل مالکیت‏‌های صنعتی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول