اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان:

ابهر بهترین خاک زراعی استان زنجان را دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: شهرستان ابهر بهترین خاک‌های زراعی استان زنجان را دارد.

ابهر بهترین خاک زراعی استان زنجان را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ابهر، محمد رضا نهاوندی‌پور ظهر امروز در جلسه شورای اداری مشترک استان زنجان و شهرستان ابهر با بیان اینکه شهرستان ابهر دارای شرایط بالقوه مناسبی برای فعالیت‌های کشاورزی و سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی است، اظهار داشت: با توجه به وجود دشت ابهر و سلطانیه و وجود اراضی مسطح در همه مناطق و عدم فرسایش خاک، این شهرستان بهترین خاک‌های زراعی استان زنجان را دارد.

وی با اشاره به وسعت 3 هزار و 362 کیلومتری ابهر گفت: متوسط میانگین بارندگی در ابهر 300 میلی‌متر بوده و در ارتفاع‌های شمالی این میزان به 450 میلی‌متر می‌رسد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه 16 درصد اراضی کشاورزی استان زنجان در شهرستان ابهر قرار دارد، گفت: کل اراضی قابل کشت منطقه 144 هزار و 815 هکتار است.

وی افزود: اراضی کشاورزی ابهر 107 هزار و 815 هکتار آبی و 37 هزار هکتار به صورت دیم است و همچنین مرتع و چراگاه 75 هزار هکتار و بایر و حفاظتی 100 هزار هکتار است.

نهاوندی‌پور به بخش زراعت شهرستان ابهر اشاره و تصریح کرد: میزان گندم دیم 42 هزار هکتار و میزان گندم آبی 7 هزار و 500 هکتار بوده و میزان تولید 100 هزار تن است.

وی میزان سطح زیر کشت سیب‌زمینی در ابهر را 2 هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: مقدار تولید این محصول 6 هزار و 500 تن است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در ابهر 900 هکتار و میانگین تولید آن 50 هزار تن است که یک سوم تولید استان را شامل می‌شود.

وی میزان سطح زیر کشت لوبیا در ابهر را 4 هزار و 650 هکتار اعلام و گفت: میانگین تولید این محصول 14 هزار تن است که 80 درصد تولید استان را شامل می‌شود.

نهاوندی‌پور تصریح کرد: سطح کل باغات شهرستان ابهر 14 هزار و 500 هکتار است که سطح باغات انگور این شهرستان 8 هزار و 500  هکتار محسوب می‌شود، که میانگین تولید آن 120 هزار تن است.

وی با بیان اینکه سطح باغات سیب ابهر 2 هزار و 500 هکتار است، عنوان داشت: میانگین تولید این محصول 62 هزار و 500 تن است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان تعداد نهالستان‌های ابهر را شش مورد اعلام کرد و گفت: میانگین تولید این شهرستان 400 هزار اصله است که 30 درصد تولید نهال استان را شامل می‌شود.

وی به پروژه گلخانه وحدت ابهر اشاره و تصریح کرد: این گلخانه در سطح 55 هکتار است که اعتبار مورد نیاز آن  6 هزار میلیون ریال است.

نهاوندی‌پور افزود: 29 واحد تولید طیور گوشتی در ابهر فعالیت می‌کنند.

وی افزود: هفت واحد مرغ تخم‌گذار، 12 واحد مرغ مادر گوشتی،  یک واحد مرغ اجداد، یک واحد پرورش شترمرغ و سه کارخانه جوجه‌کشی نیز در ابهر مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به بخش زراعت چوب در شهرستان ابهر گفت:‌ تولید سطح استان 17 هزار و 500 هکتار و میزان تولید سطح ابهر 5 هزار و 900 هکتار است.

انتهای پیام/س20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول