اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بحران خراسان‌جنوبی:

خسارت 90 میلیارد ریالی سیل اخیر به کشاورزی خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل بازسازی و حوادث غیرمترقبه و دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی گفت: مبلغ خسارات وارده در سیل اخیر در بخش کشاورزی 90 میلیارد ریال برآورد شده است.

خسارت 90 میلیارد ریالی سیل اخیر به کشاورزی خراسان‌جنوبی

محمدعلی آخوندی امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند به بیان جمع‌بندی از میزان خسارات سیل فروردین و اردیبهشت‌ماه اخیر در خراسان‌جنوبی پرداخت و اظهار داشت: خسارات وارده در بخش‌های کشاورزی، راه، مسکن و آب تقسیم می‌شود.

در بخش کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون سیلاب به یک‌هزار و 655 هکتار محصولات زراعی و یک‌هزار و 359 هکتار محصولات باغی در سطح استان خسارت وارد کرده است، همچنین در این سیل به 639 رشته قنات و سه حلقه چاه نیز خساراتی وارد شده است.

سیل اخیر در بخش کشاورزی نیز به یک‌هزار و 110 مترمربع تاسیسات کشاورزی و دامی به میزان 30 درصد خسارت وارد کرد.

*فارس: مبلغ ریالی خسارات وارده در بخش کشاورزی به چه میزان است؟

آخوندی: در کل مبلغ خسارات وارده در سیل اخیر در بخش کشاورزی 90 میلیارد ریال برآورد شده که علاوه بر موارد مذکور 386 رأس دام و 20 عدد طیور در سطح استان تلف شده است.

*فارس: سیل چه خساراتی به زیرساخت‌های راه استان وارد کرده است؟

آخوندی: در بخش راه کل میزان خسارات وارده 70 میلیارد ریال بوده است که در این حادثه 200 کیلومتر راه اصلی، تعداد 470 دهنه پل که خسارت این بخش بین 20 تا 80 درصد بوده و یک هزار و 700 کیلومتر راه فرعی و روستایی بین 25 تا 50 درصد خسارت دیده است که خسارت به بخش پل‌ها شامل تخریب، پر شدن دهنه و آبگرفتگی است.

همچنین در بخش آب نیز سیل به مجتمع‌های آبرسانی و خطوط انتقال آب روستایی در سه شهرستان قاین، سرایان و سربیشه خسارت زیادی وارد کرده است که مبلغ ریالی این خسارات حدود 5 میلیارد ریال در سطح استان برآورد شده است.

*فارس: منازل مسکونی تا چه میزان در سیل سال 91 استان آسیب دیده است؟

آخوندی: در بخش مسکن در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، قاین، فردوس و سرایان خسارات زیادی وارد شده است.

بر اساس گزارشات ارسالی از فرمانداری‌های شهرستان‌های مذکور در فردوس 34 واحد مسکونی، درمیان 35 واحد، قاین 12 واحد و سربیشه حدود 400 واحد مسکونی از سیل اخیر خسارت دیده است که بر اساس این گزارشات 85 درصد منازل مسکونی در سه روستای نهبندان از جمله روستای بندان دچار آبگرفتگی شده است.

*فارس: چه زیرساخت‌های دیگری در سیل حادثه دیده است؟

آخوندی: علاوه بر بخش‌های مذکور شاهد وقوع خسارت در سیستم‌های برق‌رسانی استان نیز بودیم که در این بخش خسارات به شبکه توزیع برق استان در اثر وقوع رعد و برق و سیلاب در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه به میزان 330 میلیون ریال است.

از آغاز سال جدید شاهد رشد میزان بارندگی در استان بودیم که این بارندگی‌ها خساراتی را نیز در پی داشته است و دلیل اصلی افزایش میزان خسارات بارندگی‌های اخیر نامطلوب بودن پراکندگی زمانی و مکانی بارندگی در استان بوده است.

*فارس: چه اقدامات پیشگیری برای کاهش خسارات حوادث انجام شده است؟

آخوندی: در کشور صندوق بیمه محصولات کشاورزی ایجاد شده است که کشاورزان و دامداران می‌توانند با استفاده از این خدمات بیمه‌ای اقدامی در راستای جبران خسارات وارده انجام دهند.

همچنین هزینه این بیمه بسیار مناسب است و بخش اعظمی از این هزینه از محل یارانه اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود.

*فارس: چه اقداماتی در راستای جذب اعتبارات خشکسالی انجام شده است؟

آخوندی: خراسان‌جنوبی امسال نیز جزو پنج استان خشکسال کشور قرار گرفته است اما هنوز اعتبارات خشکسالی امسال مشخص نیست.

در سال گذشته 23 میلیارد تومان از محل اعتبارات خشکسالی به خراسان‌جنوبی اختصاص یافت که از این مبلغ بیش از 15 میلیارد تومان در بخش خشکسالی در استان هزینه شده است همچنین صد درصد اعتبارات مذکور در سال گذشته جذب شده است.

*فارس: پروژه‌های شاخص مدیریت بحران چند مورد است؟

آخوندی: پروژه‌های مختلف توسط مدیریت بحران در استان در حال ساماندهی است همچنین این مجموعه در خیلی از پروژه‌ها به صورت مشارکتی با سایر دستگاه‌های اجرایی وارد عمل شده است.

یکی از این پروژه‌ها آبرسانی به مناطق شهری و روستایی است که این پروژه با همکاری سازمان متولی در حال انجام است.

در حال حاضر 390 روستا در سطح استان با تانکر آبرسانی می‌شود این در حالی است که این تعداد روستا در سال 87 حدود 518 روستا بوده است که به دلیل تکمیل پروژه‌های مجتمع آبرسانی روستایی مشکل آبرسانی این تعداد روستا مرتفع شده است که این پروژه برای سایر روستاهای دارای شرایط نیز در دست اجرا است.

همچنین یکی از مناطق شهری که با مشکل کمبود آب مواجه است آرین‌شهر است که این مشکل با نصب دستگاه آب‌شیرین‌کن در شهر قابل حل است.

*فارس: چه تدابیری برای حل مشکل کمبود آب استان انجام شده است؟

آخوندی: مشکل کمبود آب در خراسان‌جنوبی به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی منطقه است چرا که استان ما از داشتن سد بزرگ یا رودخانه دائمی محروم است و مهم‌ترین منبع تامین آب در استان ما منابع زیرزمینی است.

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول