اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور شبکه‌های بهداشت وزارت بهداشت:

مخالفت برخی افراد با پزشک خانواده قابل قبول نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور شبکه‌های بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مخالفت برخی از افراد با طرح پزشک خانواده به دلیل به خطر افتادن منافع مالی آنها است که دلایل آنها موثق و قابل قبول نیست.

مخالفت برخی افراد با پزشک خانواده قابل قبول نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد شریعتی ظهر امروز در نخستین اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: مسئولان بهداشت و درمان کشور فکر می‌کردند که تفکر پیدایش پزشک خانواده از 100 سال پیش و یا به بیش از 700 سال در دنیا برمی‌گردد، اما این در حالی است که با رسیدن به مطلبی از کتاب ابن‌سینا متوجه شدند که سابقه تاریخی آن طولانی‌تر است.

وی بیان داشت: در این قسمت از کتاب ابن‌سینا آمده است که مریض باید از میان اطبای موثق به یک تن اقتصاد ورزد زیرا کسی که نزد پزشکان متعدد برود بسیار احتمال دارد که در معرض خطاهای یکی از آنها واقع شود.

مدیرکل امور شبکه‌های بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه عده‌ای از افراد حوزه سلامت از اجرایی کردن پزشک خانواده شاکی هستند که گروهی از آنها فرهیخته و توانمند هستند و اجرای این برنامه را برای کار خود مضر می‌دانند، افزود: در این بین عده‌ای دیگر به دلایل مختلفی با این طرح مخالف هستند.

وی ادامه داد: پزشک خانواده یک ابزار در نظام سلامت است که در راستای پیش‌گیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت مطرح می‌شود.

شریعتی به تفاوت‌های پزشکی مرسوم با پزشکی خانواده اشاره کرد و افزود: پزشکی مرسوم بیمارنگر است و به دنبال دلایل بیماری می‌گردد و اقدام تشخیصی انجام می‌دهد در صورتی که پزشکی خانواده سلامت‌نگر است و به جای دلایل بروز بیماری، بیماری را از بعد کلی می‌نگرد و به ریشه‌یابی آن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در پزشکی مرسوم بر سی‌تی‌اسکن و گرفتن MRI متکی هستند و هر لحظه به یکی از این تجهیزات تشخیصی استناد می‌کنند در حالی که در پزشکی خانواده، پزشکان قائله‌مند بر این محورها نیستند.

قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: نسخه 02 پزشک خانواده با استفاده از تجارب داخلی و بین‌المللی تنظیم شده است و در قالب این طرح تمام افراد اعم از بیمه شده و غیر بیمه تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرند، این نسخه محصول مشترک و حاصل هم‌فکری و اشتراک نظر تمام ذی‌نفعان در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف است.

شریعتی اضافه کرد: در نسخه صفر یک پزشکان فعال همه در یک سطح قرار داشتند اما در نسخه 02 یک کارشناس پزشک مسئولیت محله‌ را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه در این نسخه به‌ جای در نظر گرفتن مراکز به ‌عنوان محل مراجعه مردم، مطب پزشکان همکار با طی مراحل استانداردسازی به عنوان این محل معرفی می‌شود، ادامه داد: میزان سرانه در نظر گرفته شده در این نسخه به حدی است که بسیاری از پزشکان هم ترجیح خواهند داد کار خود را تعطیل کرده و به عنوان پزشک خانواده مشغول به‌ کار شوند.

قائم‌مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت زمان فارغ‌التحصیلی پزشک، میزان سابقه کار، سطح تخصص، تعداد بیماران و ریسک بیماری، تلاش‌های انجام شده برای تشخیص و درمان و دیگر فاکتورها را در تعیین میزان دریافتی پزشکان همکار موثر دانست و افزود: در این طرح مشاوره تلفنی برای خانواده و همکاران طرح، ارائه خدمت در روزهای تعطیل، تعریف محله، ارایه بخشی از اختیارات به استان‌ها و سایر مسایل مورد نظر دیده شده است.

وی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم تمام آنچه در این طرح باید مورد نظر قرار بگیرد را مطرح کرده و پیرامون آن تصمیم‌گیری کنیم، مگر مسائلی که ممکن است در زمان اجرای طرح بروز پیدا کرده و نمود داشته باشد یا مسائلی که نگاه جمعی به آن متوجه نشده است.

شریعتی گفت: این نسخه، آخرین نسخه برای طرح پزشک خانواده نیست و به حتم نسخه‌های دیگری هم ممکن است برای تکمیل آن طراحی شود.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول