اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه گسترش شبکه‌های مرکز بهداشت یزد:

طرح پزشک خانواده در 65 مرکز یزد اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر گروه گسترش شبکه‌های مرکز بهداشت استان یزد گفت: طرح پزشک خانواده با 76 پزشک و 60 ماما در 65 مرکز مجری در یزد به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

طرح پزشک خانواده در 65 مرکز یزد اجرا می‌شود

محمدمهدی بحری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه پزشک خانواده ارائه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی است.

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین استراتژی اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب نظام ارجاع، برنامه پزشک خانواده است، افزود: تصویب ماده 91 در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز تاکیدی بر استقرار بیمه سلامت با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

بحری عنوان کرد: در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، پزشک عمومی و تیم وی مسئولیت کامل سلامت افراد و خانوارهای زیر پوشش خود را برعهده داشته و پس از ارجاع فرد به سطوح تخصصی، مسئولیت پی‌گیری سرنوشت وی را نیز برعهده دارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس یکی از مهم‌ترین وظایف پزشک خانواده ارائه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی است که بدون ارائه این خدمات، استفاده از اصطلاح پزشک خانواده برای ارائه صرف خدمات درمانی کاری نادرست است.

بحری عنوان کرد: هم‌چنین کلیه خدمات سلامت در برنامه پزشک خانواده به جمعیت زیر پوشش به شکل فعال (Active) ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در استان یزد  اظهار داشت: اجرای برنامه پزشک خانواده در استان یزد برای ساکنان مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 20 هزار نفر از مردادماه سال 1384 هم‌زمان با سایر استان‌های کشور آغاز شده و با توجه به دستورالعمل اجرایی کمیته برنامه اولیه روستایی (پزشک خانواده) استانی تشکیل شد و در سطح شهرستان‌ها نیز کمیته‌های شهرستانی تشکیل شد.

بحری ادامه داد: طی شش ماه اول برنامه استقرار تیم‌های سلامت شامل پزشک، ماما و سایر نیروهای موجود انجام شد و به دنبال آن آموزش‌های لازم به کلیه پزشکان و ماماهای خانواده و سایر اعضای تیم سلامت، را از طریق جلسات شهرستانی و کارگاه‌های استانی همه ساله با توجه به دستور قبلی و دستورالعمل اجرایی برنامه انجام می‌شود.

وی افزود: در راستای نظارت و پایش برنامه پزشک خانواده در سطح استان، تیم‌های پایش استان و شهرستان‌ها با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده مراکز را مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌دهند و نتایج آن به صورت "پس‌خوراند" به مراکز و واحدها ارسال می‌شود.

بحری تصریح کرد: جمعیت تحت پوشش برنامه 341 هزار و 127 نفر هستند که از این تعداد 138 هزار و 496 نفر دارای دفترچه بیمه روستایی هستند.

وی عنوان کرد: طرح پزشک خانواده در استان یزد با 76 پزشک و  60 ماما در 65 مرکز بهداشتی و درمانی یزد در حال اجراست.

بحری یادآور شد: بررسی و هماهنگی‌های لازم با بیمارستان شهرستان‌ها و سطح استان برای ارائه خدمات هر چه بهتر و در اسرع وقت برای بیمه‌شدگان ارجاعی نیز صورت گرفته است.

وی بیان کرد: با وجود تمام تلاش‌ها هنوز برای رسیدن به اهداف برنامه و ارتقای سلامت جمعیت زیر پوشش نیاز به برنامه‌ریزی و پی‌گیری ارتقای خدمات است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول