اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال سالمند شدن ایران صورت گرفت

توجه مقامات دولتی و برنامه‌ریزان اجتماعی به سالمندان

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وجود تعداد روزافزون سالمندان در بیش‌تر کشورها سبب شده که مقامات دولتی و برنامه‌ریزان اجتماعی، توجه بیشتری به این مسئله ابراز و به وضع مقررات اجتماعی مطلوب‌تری برای آنان همت گمارند.

توجه مقامات دولتی و برنامه‌ریزان اجتماعی به سالمندان

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: امروزه بهبود وضع تغذیه، پیشرفت‌های چشم‌گیر پزشکی و ارتقا سطح بهداشت، سبب افزایش میانگین عمر شده است.

وی بیان داشت: با وجود حمایت مالی فرزندان به ویژه در کشورهای آسیایی، هنوز هم اتکای سالخوردگان به تأمین اجتماعی بسیار است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مجمع عمومی ملل متحد، اصول ملل متحد برای سالمندان را در 16 دسامبر 1991، تصویب کرد، حکومت‌ها تشویق شدند تا این اصول را در هر زمان ممکن در برنامه‌های ملی خود بگنجانند که این اصول عبارت از استقلال، مشارکت، مراقبت، خودسازی و منزلت سالمند است.

فدایی بیان داشت: کهولت یکی از موفقیت‌های دست یافتنی آدمی است که هم‌زمان با عصر رقابت و تلاش و مدرنیته به عنوان یکی از افتخارات بشریت شناخته شده است، گذشت عمر را نمی‌توان متوقف ساخت ولی می‌توان با بکارگیری روش‌ها و مراقبت‌های مناسب از اختلالات سالمندی کاست.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: آگاهی و عملکرد سالمند و افراد خانواده فرد سالمند در زمینه رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی می‌تواند گامی مؤثر در راستای داشتن یک شیوه زندگی سالم و توأم با شادی باشد و شرایطی را فراهم آورد که سالمند و سالمندان خود را در جامعه فردی مفید احساس کنند.

وی گفت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت جمعیت سالمندان به سه گروه تقسیم می‌شود.

فدایی با اشاره به اینکه سالمند جوان از سنین 60 سالگی آغاز و تا سن 74 سالگی ادامه دارد، افزود: این گروه از افراد از نظر جسمی و روانی نسبتاً فعالند و اگر به آنها فرصت داده شود می‌توانند از نظر اقتصادی مانند افراد میان‌سال مولد باشند.

وی آغاز سن سالمندی را از سن 50 سالگی دانست که تا 90 سالگی در این طبق قرار می‌گیرد، اضافه کرد: سالمند پیر در سنین بالای 90 سالگی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول