اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل خبر داد

بهره‌مندی 95 هزار سالمند از خدمات بهزیستی اردبیل

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی ‌اردبیل گفت: حدود 95 هزار سالمند در این استان از خدمات متنوع سازمان بهزیستی برخوردار هستند.

بهره‌مندی 95 هزار سالمند از خدمات بهزیستی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی بهزیستی اردبیل ویا احمدیان پیش از ظهر امروز در جلسه شورای سلامت اداری استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به آمارها و بررسی‌های به عمل آمده جمعیت جهان به سرعت روبه سالمندی پیش می رود به گونه‌ای که امروز 600 میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهد که طبق مطالعات و پیش‌بینی‌ها این رقم تا سال 2020 به رقمی حدود یک میلیارد نفر خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در ایران حدود 7 درصد از جمعیت کشور را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می‌دهد و در استان اردبیل نیز 7.4 جمعیت افراد بالای 60 سال است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل یادآور شد: سازمان بهزیستی استان در راستای ارائه خدمات به افراد جامعه هدف به ویژه سالمندان خدمات گوناگونی ارائه می‌کند که از جمله طرح توانمند سازی سالمندان است به طوری که این طرح با شناسایی 3424نفر از سالمندان از سال 86 آغاز شده که در مناطق روستایی اجرا شده است.

احمدیان بیان داشت: در این طرح به سالمندان شناسایی شده خدمات آموزشی، تفریحی و اوقات فراغت، پزشکی، توانبخشی و مددکاری و وسایل کمک توانبخشی، بهداشتی، خوراک و پوشاک ارائه می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: اجرای این طرح سبب ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، داشتن سالمندانی توانا، سالم و فعال و بالا بردن سطح آگاهی‌های سالمندان در کنار آمدن با مسائل مربوط به دوران سالمندی همچنین تشخیص زود هنگام بیماری‌ها موثر واقع می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در ارتباط با راه‌اندازی مراکز مراقبت در منزل نیز بیان داشت: این مراکز با هدف ارائه خدمات به سالمندان که قدرت مراجعه به مراکز را ندارند تاسیس می‌شود در این راستا تیم تخصصی متشکل از پزشک، فیزیوتراپ، پرستار روانشناس، کار درمان، گفتار درمان مددکار به منزل سالمندان مراجعه و به ارائه خدمات پزشکی توانبخشی مورد نیاز سالمندان می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احمدیان ادامه داد: هم اکنون در استان اردبیل یک مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که به تعداد کثیری از سالمندان تحت حمایت سازمان بهزیستی بصورت رایگان ارائه خدمات می‌نماید.

وی در خصوص مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان گفت: در این مراکز در تمام ساعات شبانه روز خدمات مراقبتی و توانبخشی به سالمندان ارائه می‌شود که در استان اردبیل دو مرکز شبانه‌روزی ویژه سالمندان زن و دو مرکز ویژه سالمندان مرد وجود دارد که تعداد سالمندان موجود در این مراکز قریب به 200سالمند می‌باشد در این مراکز ضمن ارائه خدمات مراقبتی و توانبخشی به برنامه‌های تفریحی و اوقات فراغت سالمندان نیز توجه می‌گردد که از جمله می‌توان به اردوهای یک روزه تفریحی و زیارتی اشاره نمود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به مراکز توانبخشی و آموزشی روزانه اشاره کرد و گفت: این گونه از مراکز به سالمندان در پاره‌ای از اوقات روز خدمات آموزشی، توانبخشی ، پزشکی اجتماعی و‌ حرفه‌ای ارائه می‌نماید با عنایت به اجرای سیاست‌های حفظ سالمند در کنار خانواده سازمان بهزیستی با اعطای مجوز تاسیس مرکز روزان گامی مهم دراین زمینه برداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احمدیان در ادامه به پیشنهادات مطرح شده از سوی سازمان در ارتباط با سالمندان اشاره کرد و اظهار داشت: در نظر گرفتن برنامه‌ای شاد و متنوع برای سالمندان، برگزاری مسابقات ورزشی مختص سالمندان و متناسب با توانایی این افراد، تمهیدات لازم به سالمندان فاقد مسکن، حمایت‌های مالی و تامین فضای فیزیکی مناسب در جهت ایجاد تسهیلات لازم، تامین امنیت غذایی، تکریم مقام سالمند و حفظ ارتباط بین نسلی، مناسب سازی معابر و اماکن (مطب پزشکان )و استفاده از تجارب علمی و عملی سالمندان برای جوانان می‌باشد .

انتهای پیام/‌ش30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول