اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت قزوین:

فرهنگ فاطمی شکل‌دهنده تمدن‌های آینده بشریت است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت قزوین گفت: تمدن‌های آینده بشریت حول تفکر حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار شکل می‌گیرد.

فرهنگ فاطمی شکل‌دهنده تمدن‌های آینده بشریت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی عصر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن که در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین برگزار شد، گفت: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند "از کوه‌های سر به فلک کشیده، رودهای بسیاری جاری است و من رودهای جاری کوه‌ها هستم و هیچکس نمی‌تواند شخصیت من را درک کند".

وی ادامه داد: خطبه‌های ایشان در نهج‌البلاغه نشان‌دهنده شخصیت والای ائمه است و تشیع معتقد است که تمدن آینده بشریت در کنار فرهنگ و ادبیات ائمه ساخته می‌شود.

امام جمعه موقت شهر قزوین تصریح کرد: در دنیا دو نوع تفکر درباره تمدن‌ها وجود دارد، تفکر نخست در‌باره تمدن به این معناست که مردم جهان به دنبال برطرف کردن نیازها و خواسته‌های دنیایی و شهوانی خود هستند، اما تفکر دوم درباره تمدن‌ها بر این نکته اشاره دارد که تمدن‌های انسانی در کنار افکار و شخصیت‌های برتر جهان شکل می‌گیرد که ائمه اطهار از جمله آن شخصیت‌های برتر هستند.

ایشان بیان کردند: هر انسانی که کرامت نفس پیدا کند و گوهر شخصیت خودش را بشناسد، می‌تواند فرهنگ ائمه اطهار و حضرت فاطمه (س) را بشناسد.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان قزوین با اشاره به اینکه دنیای مادی اشتهای انسان‌ها را به ارزش‌های پوچ افزایش می‌دهد و از ارزش واقعی خود دور می‌کند، گفت: مهم‌ترین دلیلی که انسان‌ها به برخی از چیزهای دنیایی مانند طلا، نقره و مقام اشتهای بیشتری نشان می‌دهند این است که چیز بهتری در این دنیا نیافته‌اند و اگر با گوهر پاک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و فرزندان پاک او آشنا شوند، ارزش‌های دنیایی برای آنها کمرنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد انسان‌ها به خدا هر روز سست‌تر می‌شود و آنها از دانایی فاصله می‌گیرند اعتقادی اشتباه است زیرا در قرآن و نهج‌البلاغه آمده است که انسان‌ها هر روز اخلاقی‌تر، کامل‌تر و پخته‌تر می‌شوند.

عابدینی ادامه داد: خداوند متعال بسیار بخشنده است، همانطور که در قرآن می‌فرماید اگر نیت کار خوب را داشته باشی ثوابش برای تو نوشته می‌شود، ولی اگر نیت کار بدی را داشته باشید تا به آن نیت عمل نکنی به پای شما حساب نمی‌شود.

وی افزود: اگر بین‌النهرین از حیوانات و انسان‌ها به صورت کامل تخلیه شود و سپس حیوان‌ها را رها کنید دوباره به سمت بین‌النهرین می‌روند، به خاطر اینکه در آن برای یک زندگی دنیایی تمام امکانات فراهم شده و این نشان می‌دهد که این محیط‌ها تنها برای یک زندگی دنیایی مناسب است.

امام جمعه موقت شهر قزوین عنوان کرد: انسان واقعی حضرت فاطمه (س) است زیرا همیشه به فکر فقرا و همسایگان خویش بود و برای آنها حتی در بستر بیماری هم دعا می‌کردند، در حالیکه دشمنان دین و خدا امروز به کشورهای اسلامی لشکر‌کشی می‌کنند و انسان‌های بی‌گناه را به قتل می‌رسانند و وقتی از آنها سؤال می‌شود چرا انسان‌های بی‌گناه را می‌کشید، می‌گویند این به نفع منافع ملی کشورمان است.

وی بیان کرد: در اینجا شاهد دو فرهنگ کاملا متفاوت هستیم که از یک طرف فرهنگ کاملا انسانی که برگرفته از فرهنگ فاطمه (س) است و فرهنگ دیگر که بیان‌کننده فرهنگ پست و حیوانی محسوب می‌شود که برگرفته از مکتب‌های ساختگی غربی است، حال ما این فرهنگ انسانی را به غرب عرضه می‌کنیم و به آنها می‌گوییم اگر بهتر از این فرهنگی را دارید به ما عرضه کنید.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان قزوین با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) مصداق بارز خیر و برکات است، افزود: فهم برخی از الفاظ برای انسان‌ها بسیار سخت و دشوار است و می‌توان آن را با قرآن کریم فهمید که حضرت زهرا (س) و لفظ برکت از جمله آن الفاظ است.

وی با بیان اینکه تمام پیامبران، پیامبر بعد از خودشان را معرفی می‌کردند، اضافه کرد: پیامبر خدا نیز توسط پیامبران پیشین چون ابراهیم، موسی و عیسی معرفی شده است و زمانی‌ که عیسی به پیامبری برگزیده شد خطاب به مردم گفت "من فرستاده خدا میان شما هستم، تورات را تصدیق می‌کنم و بشارت می‌دهم پیامبری را که بعد از من می‌آید و نام او احمد است".

عابدینی تصریح کرد: پیامبر خدا نیز امامان بعد از خودش را معرفی کرده‌اند و به جابر فرمودند "وقتی فرزندم محمد را دیدی سلام مرا به او برسان" اما شخصیت مبارک حضرت زهرا (س) توسط خداوند در قرآن بشارت داده شد و خداوند در قرآن به پیامبر گفت به زودی خبر خوشی به شما داده می‌شود که پیامبر از طریق جبرئیل متوجه شد که آن خبر خوش تولد حضرت زهرا (س) است.

وی عنوان کرد: کوثر معانی بسیار گسترده‌ای دارد و خیر کثیر یکی از معانی آن است که به چیزی اطلاق می‌شود که بسیار زیاد باشد و به معنای مبالغه کثرت است.

وی افزود: نحر فی الجنه از دیگر معانی کوثر است که مادر همه رودها در بهشت است و همه رودها به این رود ختم می‌شوند.

امام جمعه موقت شهر قزوین ادامه داد: کوثر یعنی کثرت نسل و آن‌هایی که پیامبر را ابتر نامیدند، اگر الآن با فانوس هم به دنبال گورهایشان بگردیم پیدا نخواهیم کرد، در حالیکه نسل فاطمه (س) و علی (ع) هم فراوان و هم پر برکت در تمام جامعه تأثیر دارند.

این مفسر قرآن اظهار کرد: امروز اسلام در تمام جهان در حال رشد و گسترش است به طوریکه بسیاری از کلیساها در جهان به مسجد تبدیل شده است.

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: گفتار لا‌اله‌الا‌اللّه به معنای کوثر است و هرکس کوثر را درک کند دین را به خوبی شناخته است در حالیکه امروز بسیاری از ما درک درستی از دین نداریم و از دین معنای ظاهری آن را می‌فهمیم و دین ما دینی است که از گذشته به ما به ارث رسیده است و بر اساس مطالعه و تسلیم نیست.

این مفسر قرآن گفت: حتی کسی‌ که قرآن را تفسیر می‌کند به این معنا نیست که قرآن و دین را درک کرده است و ممکن است فهم او از دین یک فهم ظاهری بوده باشد.

وی در پایان گفت: اگر فاطمه(س) را بخواهیم وصف کنیم به قرآن می‌رسیم و اگر بخواهیم قرآن را در صورت انسان مجسم کنیم به فاطمه(س) خواهیم رسید.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول