به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه قاسم کبریا در همایش آسیب شناسی مد که با حضور جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: مد ایده آل آن چیزی است که شخصیت را حفظ و بیانگر عقلانیت شخصیت باشد.
کبریا با بیان اینکه ذات مد خوب است چرا که با نوآوری و خلاقیت همراه است، تصریح کرد: استفاده کننده از مد باید مثبت و منفی بودن فرهنگ آن مد را مورد توجه قرار دهد و زمام فکر و عمل خود را بدون بررسی در اختیار صاحبان فرهنگی قرار ندهد.
این مدرس دانشگاه تهران افزود: انسان تعالیخواه است و به دنبال زیبایی، اما زیبایی و رضایت از آن زمانی ماندگار است که همراه با التذاذ صرف نباشد.
وی با اشاره به اینکه دختران و پسران ما با پیروی از این مدها خود را به ویترینهایی برای تبلیغات کالاهای نابهنجار خارجی کرده اند، بیان داشت: جوانان ما در دانشگاهها با تلاش سعی به از بین بردن این آسیب اجتماعی کنند.
قاسمی کبریا گفت: مد پدیدهای اجتماعی است و مختص به جامعه خاصی نیست و ریشه آن را به هیپیها و رپها که به مخالفت با محدودیتهای آن زمان پرداختند؛ بر میگردد.
وی سرآغاز مد را سال 1960 دانست و اظهار کرد: در ایران پدیده مد از سال 75 تا 80 با بحث رپ و گرایشها رواج پیدا کرد.
مدرس دانشگاه تهران بسترهای مد را زنان و جوانان عنوان کرد و گفت: این 2 قشر آمادگی روحی و روانی بیشتری برای گرایش به مد دارند چراکه به دنبال کسب هویت و استقلال و ابراز شخصیت در قالب مدها و الگوها هستند.
وی تصریح کرد: مد اثرات روحی و روانی همراه با فشار و تعارض به همراه دارد و بسیاری از جوانان، مد را دوست ندارند اما فقط برای اینکه از قافله عقب نمانند از مدها پیروی میکنند.
قاسمی کبریا اضافه کرد: جوانان و زنان ما بدانند پیش از پیروی کردن از مدها به شناخت کافی درباره گروهها، هدفها و باورهای آنان دست پیدا کنیم چراکه در غیر اینصورت حرکتی انفعالی و بیپایه و تقلیدی کورکورانه شکل خواهد گرفت.
وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به نام سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی، خاطرنشان کرد: فرهنگ استفاده از کالای ایرانی یکی از راههای برای مقابله با پدیده مد است.
قاسمی کبریا در پایان تأکید کرد: اگر جوانان ما در دانشگاهها همت کنند مد قابل ساماندهی است و این جوانان میتوانند مدهای اخلاقی و ارزشی را به جهان صادر کنند.
انتهای پیام/س10/ژ1001