اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند با اشاره به ابهامات مطروحه درباره چادر:

خطبه فدکیه ابهامات فرهنگ حجاب را برطرف می‌کند

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند، خطبه فدکیه حضرت فاطمه‏زهرا (س) را حرکتی بزرگ از سوی این بانوی مکرمه اسلام برای رفع ابهامات فرهنگ حجاب خواند.

خطبه فدکیه ابهامات فرهنگ حجاب را برطرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی صبح امروز در دومین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند که با حضور فرماندار، رئیس اداره تبلیغات اسلامی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این شورا در دفتر امام جمعه دماوند برگزار شد اظهار کرد: عفاف و حجاب و ضرورت توسعه این فرهنگ غنی اسلامی موضوعی برای همه سال است اما در ایام گردشگری سال، بیش از پیش باید به آن پرداخت.

وی ادامه داد: تقارن نزدیکی آغاز حرکت‏های فرهنگی گسترش عفاف و حجاب در سال جاری با ایام شهادت و ولادت دخت نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت فاطمه‏زهرا (س) را باید به فال نیک گرفت.

علاءالدینی حضرت فاطمه‏زهرا (س) را سنگربان فرهنگ عفاف و حجاب خواند و افزود: تاریخ علوی، این بانوی مکرمه اسلام را به عنوان یکی از سنگربانان بزرگ فرهنگ عفاف و حجاب در سینه خود ثبت و ضبط کرده است.

امام جمعه دماوند با اشاره به مقدمه خطبه فدکیه خاطر نشان کرد: بر اساس روایات منقول از ائمه اطهار (ع)، خطبه فدکیه بانوی دو عالم، بی‏بی فاطمه‏زهرا (س) نسل به نسل به فرزندان این اختران تابناک آسمان امامت و ولایت آموخته می‏شد.

وی تاکید کرد: طبق روایات و احادیث موجود، نحوه حضور دخت نبی مکرم اسلام (ص) در مسجد پیامبر و آن وقار خاص راه رفتن ایشان شبیه به رسول‏الله بود.

علاءالدینی تصریح کرد: از جمله موضوعاتی که در آن حضور تاریخی بی‏بی دو عالم، بانو فاطمه‏زهرا (س) مورد تفسیر قرار گرفت، حجاب و پوشش آن حضرت بود.

امام جمعه دماوند با اشاره به برخی ابهامات در زمینه حجاب چادر در اسلام خاطر نشان کرد: برخی با طرح پرسش‏هایی همچون موضوع حجاب در کدام اصل اسلام و در کدام آیه شریفه قرآن مورد اشاره قرار گرفته، قصد دامن زدن بر ابهامات در این زمینه را دنبال می‏کنند.

وی درباره برخی واژه‏های قرآنی در زمینه موضوع حجاب گفت: یکی از معانی واژه حجاب در قرآن کریم برای همسران پیامبر مورد اشاره قرار می‏گیرد که ایشان برای صحبت با سایران از یک پرده به عنوان پوشش استفاده کنند.

علاءالدینی گفت: "خمر" و " جلباب" دو واژه دیگری است که در قرآن کریم درباره مباحث مرتبط با عفاف و حجاب بیان شده است.

امام جمعه دماوند برای تشریح هر یک از این دو واژه بار دیگر به خطبه فدکیه حضرت فاطمه‏زهرا (س) مراجعه کرد و گفت: بر اساس این خطبه تاریخی، زمانی که حضرت فاطمه‏زهرا (س) وارد مسجد پیامبر شدند، روسری (خمار) خود را محکم کردند.

وی ادامه داد: نوع پوشش مورد استفاده دخت نبی مکرم اسلام (ص) نیز در این رویداد مهم تاریخی لباسی بلند (جلباب) بیان شده است که گاه زیر قدوم مبارک آن حضرت قرار می‏گرفت.

علاءالدینی اضافه کرد: بر اساس روایات موجود در این نوع پوشش پیش از ایراد خطابه‏های فدکیه بی‏بی فاطمه‏زهرا (س) پوشش‏هایی نظیر مقنعه، چادر و روسری مورد اشاره قرار گرفته است که باید در راستای توسعه فرهنگ این نوع از حجاب کوشید.

انتهای پیام/ل20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول