به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، نشست شورای دانشگاه مازندران با حضور مهدینژاد معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بعدازظهر امروز در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران واقع در پردیس این دانشگاه برگزار شد
در این نشست احمد احمدپور رئیس دانشگاه مازندران درباره سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کرد: حرکت رو به رشد ایران اسلامی در زمینههای مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سالهای اخیر موجب شد تا بار دیگر پس از سال اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف و سال جهاد اقتصادی، نامگذاری سال 91 حول محور اقتصاد و تولید و مصرف داخلی باشد.
وی ادامه داد: اهمیت این قضیه آنجایی دوچندان میشود که این نامگذاریها که البته مستلزم حرکتهای عملی در همه آحاد مردم است درست در آغازین سالهای دهه پیشرفت و عدالت رخ داده است.
احمدپور در ادامه خاطرنشان کرد: این یعنی توجه همه جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی به همه ابعاد و زوایای یک زندگی صحیح و در راستای دستیابی به کمال و غایت انسان الهی است.
این مسئول افزود: آموزههایی که به وضوح در کلام الله مجید و سیره حضرت رسول صلی الله علیه و آله قابل رویت است و خود زمینهساز حرکت به سمت تمدن اسلامی پس از دستیابی و تحقق آرمانهای انقلاب، حکومت و کشور اسلامی خواهد بود.
رئیس دانشگاه مازندران طی سخنان خود با بیان اینکه در این زنجیره نقش دانشگاه پاشنه آشیل اثرگذاری و عمومیسازی حرکت دانشگاهها و عملکردن صحیح به نقشی است که برعهده این جامعه فرهیخته است، یادآور شد: دانشگاهها به عنوان محور تولید علم و فرهنگ در نظام اسلامی بوده و انتظاری جزء تولید نقشه حرکتی مطابق با ارزشهای اسلامی و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی از آن نمیرود.
وی تصریح کرد: شاهد این مدعا نیز تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینههای مختلف به دانشجویان و اساتید است که نمونه آن بحث بومی سازی علوم انسانی به عنوان شاهرگ مباحث تئوریک و بنیادین انسان شناختی و آیینشناختی در جوامع امروز محسوب میشود.
احمدپور درباره انتظارات و جهتگیریهای معاونت پژوهشی و فناوری ابراز داشت: اعزام اعضای هیئت علمی به کنگرههای معتبر با شاخصهای علمی، توجه به رشد متوازن با بهرهگیری از بودجه پژوهشی در همه ابعاد پژوهشی متناسب با آییننامه و جدول تخصیصی بودجه پژوهشی، صرفهجویی در مصرف منابع از طریق درست مصرف کردن بودجه پژوهشی با رویکرد ارتقای جذب با کیفیت بودجه، بخشی از جهتگیریهای معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه مازندران است.
وی همچنین حضور فعال در عرصه رقابت علمی (خارج دانشگاه، داخل کشور و بینالمللی)، تلاش جدی برای ارتقای دانشگاه از طریق بهبود شاخصهای تولید علم، فناوری و توسعه علمی، تلاش برای تالیف و ترجمه و چاپ کتب مرجع و پرفروش، منطقی کردن رابطه میان عملکرد پژوهشی و بهرهگیری از منابع دانشگاه، کارآمد کردن مجلات علمی دانشگاه و اخذ رتبههای ملی و بینالمللی، ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی و پژوهشگران به انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی و حمایت همهجانبه از همه فعالان پژوهشی را از دیگر فعالیتهای معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه مازندران عنوان کرد.
احمدپور به مهمترین اقدامات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سال 1390 اشاره و خاطر نشان کرد: برگزاری کلاسهای کسب و کار و دورههای کارآفرینی، قرارداد پژوهشی منعقد شده دانشگاه با سازمان خارج از دانشگاه، شرکت فعال در نشستهای شورای عالی اتحادیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی کشور، ایجاد ارتباط اولیه با دانشگاه گوآنگجوی چین و اخذ موافقت برای بازدید، پیگیری و راهاندازی کتابخانه مجازی، طراحی و پیادهسازی پورتال سامانه تلفن گویای دانشگاه، پیادهسازی سامانه حضور و غیاب و سامانه مجلات الکترونیکی دانشگاه، هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات وزارت علوم برای تغییر در سیستم اتوماسیون اداری دانشگاه در راستای تحقق دولت الکترونیک و ایجاد مرکز رباتیک و بازیهای رایانهای تنها بخشی از مهمترین عملکردهای حوزه مذکور در دانشگاه است.
رئیس دانشگاه استان مازندران در پایان سخنان خود به شرح فعالیتهای پژوهشی در دست اقدام در سال 1391 دانشگاه مازندران پرداخت و اذعان داشت: برنامهریزی برای توسعه نشریههای علمی دارای نمایه معتبر، تداوم برنامههای قبلی با حفظ محوریت تبدیل علم به ثروت و هدفمندی پژوهشها، پیگیری و دریافت طرحهای جامع پژوهشی و بررسی و تصویب آنها، تقویت و توسعه روابط و همکاریهای بینالمللی با اتحادیهها و کشورهای مختلف، برگزاری هفته پژوهش و فناوری با تاکید بر تولید ملی، افزایش دانشجویان دکترای پژوهش محور، ساماندهی همایشها و جشنواره برای کمک به رشد شاخصهای علمی، انعقاد تفاهمنامهها و قرارداد همکاری دانشگاه با سازمانهای خارج از دانشگاه، تسهیل در فرآیند چاپ کتب اعضای هیئت علمی در دانشگاه، اصلاح و بهبود سیاستهای تشویقی به منظور افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی، همراستاسازی طرحهای پژوهشی و فناوری دانشگاه با نیازهای جامعه برنامهریزی و راهاندازی قطبهای علمی میانرشتهای در دانشگاه، پایش مستمر عملکرد قطبهای علمی، ایجاد و بکارگیری ساز و کارهای معرفی قابلیتها و فعالیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاه، توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه، ایجاد و توسعه مرکز رشد دانشگاه و تخصصی نمودن آنها، کارآمد نمودن ساز و کار جذب متقاضیان فرصتهای مطالعاتی در دانشگاه، شناسایی مراکز معتبر داخلی و خارجی و ایجاد همکاریهای پژوهشی مناسب با آنها، شناسایی و تعیین محورهای پژوهشی پایاننامهها و رسالههای دانشجویی مبتنی بر نیاز جامعه و نمایههای معتبر، افزایش تعامل میان مراکز پژوهشی و مراکز آموزشی دانشگاه، افزایش تعامل میان مراکز پژوهشی و دستگاههای اجرایی برای جذب اعتبارات پژوهشی و فناوری مهمترین برنامههای دانشگاه در سال جاری خواهد بود.
انتهای پیام/ن۲۰