اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

استانداردهای هیئت علمی به سمت افزایشی سیر کند

خبرگزاری فارس: مدیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: استانداردهای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی باید به سمت افزایشی سیر کند.

استانداردهای هیئت علمی به سمت افزایشی سیر کند

محمد فلاح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه محوریت دانشگاه علوم پزشکی بر دوش هیئت علمی است، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تحت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که وظیفه اصلی آن آموزش و در کنار آن نیز درمان بیماران است.

وی با بیان اینکه وظیفه امور هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تأمین هیئت علمی برای گروه‌های مختلف آموزشی از طریق فرآیندهای تعریف شده، است گفت: بخش عمده این فرآیند در قالب هیئت اجرایی جذب هیئت علمی قرار دارد.

مدیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: وظیفه هیئت علمی این است که بهترین نیروها را از لحاظ طبقه‌بندی علمی، خصوصیات اخلاقی و همچنین شخصیتی انتخاب کند چرا که دانشجویان آینده‌سازان این مملکت هستند و باید زیر نظر این افراد تربیت شوند.

این مسئول ابراز داشت: با افزایش آمار فارغ التحصیلان در سطوح مختلف تخصصی، دکترای پی،اچ،دی این امکان فراهم است که ما بهترین اساتید را برای هیئت علمی دانشگاه بکارگیری کنیم.

فلاح با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی همدان حدوداً دارای 350 عضو هیئت علمی است، تصریح کرد: با توجه به میزان دانشجویانی که در این دانشگاه در حال تحصیل هستند، تقریباً با استانداردهای جهانی یعنی به ازای هر 10 دانشجو یک عضو هیئت علمی، مطابقت داریم.

وی یادآور شد: در سال گذشته تعداد 3 هزار و 400 دانشجو و 340 هیئت علمی با استاندارد بین‌المللی کاملاً مطابقت داشتیم، اما با افزایش پذیرش دانشجو باید افزایش جذب هیئت علمی را نیز در برنامه داشته باشیم ضمن اینکه با ارتقای سطح آموزش این استانداردها طبعاً بایستی تغییر کند.

مدیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی همدان به این سمت سوق پیدا می‌کند که سطوح پایین آموزش کم کم حذف ‌شوند، عنوان کرد: تقریباً رشته‌های علوم پایه به حداقل رسیده و حداقل آموزش کارشناسی است.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر رشته‌های تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی، دستیاری بالینی و فلوشیپ از نظر تعداد و تنوع افزایش پیدا کرده، گفت: در این زمینه طبعاً استانداردها نیز باید تغییر پیدا کند چرا که به عنوان مثال در رشته‌های تخصصی ما به ازای هر دستیار، سه عضو هیئت علمی نیاز داریم که بنابراین استانداردها نیز باید به سمت افزایشی سیر کند.

فلاح با بیان اینکه با تأسیس هیئت ممیزی دانشگاه ارتقای اعضای هیئت علمی در خود دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود، اضافه کرد: در گذشته مجبور بودیم که پرونده اعضای هیئت علمی دانشگاه را به هیئت ممیزی مرکزی در تهران برای بررسی بفرستیم که این مسأله منجر به زمانبر بودن و طولانی شدن فرآیندها می‌شد، اما با تأسیس هیئت ممیزی مرکزی در سال 1386 این فرآیندها خیلی منظم و به روز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هرم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر 9 نفر استادتمامی در دانشگاه علوم پزشکی همدان داریم و چهار نفر نیز در مراحل نهایی استادتمام قرار دارند که بر این اساس 13 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در مرتبه استادتمامی خواهند بود.

مدیر هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال حاضر حدود 60 نفر دانشیار در هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان فعال است، افزود: ارتقای قریب به اتفاق این افراد در هیئت ممیزی دانشگاه صورت گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه بدنه اصلی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، استادیاران هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد این افراد به حدود 210 نفر می‌رسد ما انتظار داریم که این همکاران در موقع مقرر ارتقا پیدا کنند؛ البته بخش عمده‌ای از این همکاران در بخش بالینی هستند که به دلیل سنگینی خدماتی که ارائه می‌کنند، علاوه بر بار آموزشی بار درمانی مردم را هم به دوش می‌کشند.

فلاح با بیان اینکه بعضاً ارتقای همکاران استادیار ما با آن فرآیند مطلوب انجام نمی‌شود، متذکر شد: تلاش بر این است که با تمهیداتی از جمله کارگاه‌های دانش‌افزایی و توانمندسازی این همکاران بتوانند به موقع ارتقای خودشان را انجام دهند تا بر این اساس نیز هرم هیئت علمی دانشگاه مطلوب و مناسب باشد.

وی در پایان متذکر شد: تلاش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان بر این است که با ایجاد بستر مناسب و با تسهیل ورود افراد توانمند به دانشگاه بتواند آن هرم مطلوب را که بالاترین سطوح مراتب دانشگاهی است برای آموزش دانشجویان فراهم کند.

انتهای پیام/ن10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول