اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشتی تقدیم به بانوی عالمین

الگوی زن مسلمان انقلابی کیست؟

خبرگزاری فارس: از آنجا که انقلاب اسلامی ریشه در اسلام اصیل دارد، از این‌رو، بخش بزرگی از هویت بازیافته زن مسلمان انقلابی امروز، به تاریخ اصیل اسلامی و الگوهای زن مسلمان باز می‏گردد.

الگوی زن مسلمان انقلابی کیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در روزگاری که تهاجم فرهنگی غرب به شدت به دنبال استحاله و از خود بیگانگی فرهنگی جامعه ماست، یقیناً ارائه الگوهای غلط و انحرافی از جانب خدایان زر و زور، افراد جامعه را دچار حیرانی خواهد کرد.

زن در هر جامعه‏ای محور اصلی قدرت و قوام است، زن مؤثرترین شخص در هویت‏بخشی و آینده‏سازی جامعه است و بی‏جهت نیست که امام خمینی(ره) می‏فرمایند: "بهشت زیر پای مادران است و از دامن زن مرد به معراج می‏رود".

حال سؤال اینجاست که زن امروزی باید دارای چه شاخصه‏هایی باشد که متربیان او و متأثران از او، بتوانند نقش خود را در قالب اصلی اسلام و انقلاب پیاده کنند؟

شاید بهتر این باشد که بپرسیم الگوی زن مسلمان کیست؟ به عبارتی در آشفته بازار دنیای پر فریب و تزویر و مملو از کالاهای تقلبی، زن مسلمان چه الگوی رفتاری را مورد مطالعه قرار دهد؟

در دنیایی که زن به عنوان کالایی دم‌دست مورد توجه است و تنها به دلیل زیبایی‌های ظاهری مورد توجه قرار می‌گیرد، پیدا کردن صفات عالی انسانی و روحانی سخت به نظر می‏رسد.

همه آنچه امپراطوران زر و زور از زن به نمایش می‌گذارند، جز برهنگی و هرزگی، مگر چیز دیگری است؟!

جای تأسف اینکه در جامعه اسلامی ما نیز بسیاری از نشریات و محافل فرهنگی آگاهانه یا ناآگاهانه به تبلیغ ارزش‏های دون شأن انسانی آنان می‏پردازند.

به یاد دارم، مدت‏ها نشریات و مجلات ما از وضعیت زن بازیگر مستهجنی گزارش می‏دادند که در دوران حاملگی دوقلوهایی به سر می‏برد که حاصل ارتباط او با بازیگر مرد مبتذلی از جنس خودش بود و جای تأسف بیش‌تر که دائماً گزارش می‏شد که هنوز این دو ازدواج رسمی نکرده‏اند!!

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، زن را از مسیر انحطاط و ابتذال طاغوتی نجات داد، انقلاب اسلامی هم‌چنان‏ که خود هویتش را در بستر اسلام بازیافت، زن مسلمان را نیز به مسیر حقیقی خود بازگرداند.

زن در انقلاب اسلامی نقش خود را شناخت، زن مسلمان انقلابی ناگهان از پستی و منجلاب به بلندی ملکوتی صعود کرد، زنان انقلاب اسلامی ناگهان خود را به جای مقایسه کردن با فلان خواننده طاغوتی یا فلان بازیگر غربی، در سایه سیدةالنساءالعالمین و عقیله بنی هاشم شناختند.

از دیدگاه اسلام اصیل الگوهای اخلاقی چون ریشه در دین دارند و به عبارتی میوه دین‏داری هستند، بر پایه اصول ثابتی قرار دارند و مبتلا به فرسایش زمانی نمی‏شوند، برخلاف نظام اومانیستی غربی که در آن اخلاق هم نسبی است!!

بنابراین شاخصه‏های اخلاقی و رفتاری یک مسلمان در همه زمان‏ها ثابت است و لازمه به کار بستن این اصول، مطالعه و شناخت آن و بررسی در رفتار الگوهای جامعه اسلامی ماست.

مطالعه در رفتار برخی از زنان عصر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، برخی شاخصه‏های رفتاری زنان آن عصر را در دسترس زن مسلمان انقلابی امروز قرار می‏دهد و با تطبیق آن رفتارها، هم جامعیت زن مسلمان مورد بررسی قرار می‏گیرد، هم نقش‏های متعدد یک زن مسلمان، در دو بُعد زندگی فردی و اجتماعی.

بدون تردید اگر چه زن امروز با زن عصر پیامبر(ص)، فاصله‏ای به اندازه 14 قرن دارد، اما توجه به عنصر زن در هر دو مقطع قبل از پیامبر(ص) و قبل از انقلاب اسلامی ایران نشان می‏دهد، زن در هر دو این اعصار در جاهلیت صاحبان زر و زور گرفتار بوده است، زمانی به شکل سنتی و زمانی به شکل مدرن اما محصول هر دو عصر، نگاه ابزاری به زن بوده است.

پیامبر اسلام(ص) از ابتدای آغاز حرکت خود مرهون حمایت زنان است، بلکه اسلام مرهون این حمایت‏هاست، آن هم نه حمایتی در بند وابستگی‏های عاطفی و انسانی، بلکه حمایتی منشعب از شناخت و اعتقاد روزافزون به اسلام، این مکتب رهایی‏بخش.

مگر حضرت خدیجه(س) که همه اموالش را در راه اسلام و آزادی انسان‏ها می‏بخشد، لطف الهی به پیامبر اسلام(ص) نیست؟ و مگر آن وجود عظیم تنها به خاطر علایق شخصی آن همه مجاهدت می‌کند و مشقت می‌پذیرد؟

اصلاً باید در کنار رسول‏الله(ص) خدیجه باشد تا انقلاب پیامبر(ص) مؤثر شود. در کنار علی(ع) باید فاطمه(س) باشد تا فلسفه ولایت علی(ع) در طول تاریخ بدرخشد.

باید در کنار حسین(ع)، زینبی باشد تا خون حسین(ع) هم‌چنان در تاریخ بجوشد و انقلاب بیافریند.

در روایت حدیث کساء، وقتی سؤال می‏شود کیانند این پنج تن؟ ندا می‏رسد فاطمه است و پدر فاطمه، فاطمه است و شوهر فاطمه، فاطمه است و دو فرزند فاطمه.

«فَقالَ عَزَّ وَ جَلَّ هُم اَهلُ بَیتِ النُّبُوَّة وَ مَعدِن الرِّسالَة هُم فاطِمَة وَ اَبوُها وَ بَعلُها وَ بَنُوها».

یعنی خداوند عزوجل فرمود: آنها هستند اهل‌بیت پیغمبر و مرکز رسالت، ایشانند فاطمه و پدر او و شوهر او و فرزندان او.

نقش حکیمانه حضرت زهرا(س) در چهره‌ خانم زینب متجلی است و نقش حضرتش حتی در حرکت پیامبر(ص) پیداست، او اُمّ‏ابیها است، مادر پدرش، نه مادری که او را زاییده، بلکه ریشه خاندان رسالت و محور اصلی اوست.

حضرت زینب(س) کسی است که بعد از امام حسین(ع)، رهبری آن قیام عظیم را برعهده دارد، کشتی طوفان‌زده‌ کربلا را به ساحل پیروزی می‌رساند، با صبر عظیمش آن نقش سازنده و ارزنده را ایفا می‌کند و با قدرت و شجاعت، خطابه‌های جامعی ایراد می‌کند که سد استبداد را می‏شکند.

و حال سؤال اینجاست ...

از آنجا که عالم هستی و نظام آفرینش مفتخر به وجود بانوی عالمین حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است و وجود شریف و عظیم آن حضرت الگویی فراتر از زنان است، آیا می‌توان وجوه شخصیتی و نقش‏های متعدد زن مسلمان انقلابی را در بین زنانی غیر از وجود اشرف بهانه آفرینش دنبال کرد؟

آنها که گمان می‌کنند فعالیت زن در جامعه باید از الگوی اسلامی فاصله بگیرد و با رخ‌نمایی و آرایش و هوس‌انگیزی می‌توان پله‌های ترقی را برای زن فراهم کرد، یا خود جاهلند یا آگاهانه به دنبال اغوای زن و تنزل جایگاه او از نقش مادری به عروسک خیمه‌شب‌بازی هوسرانان هستند.

با نگاهی به تاریخ خواهیم یافت که هر چه زن پاکدامن‌تر بوده، سازنده‌تر و مؤثرتر برای جامعه و خانواده و خودش نقش‌آفرینی کرده است.

بدون شک باور داریم که تربیت یک مرد، تربیت یک فرد است، اما تربیت یک زن، تربیت جامعه است.

و در این مسیر بدون همراهی بانوان، هیچ امری محقق نمی‌شود و البته الگوهای زهرایی و زینبی، همین الآن هم حاضرند، باید بهتر نگریست و آنها را به جامعه نمایاند.

این تکلیف همه به خصوص رسانه‌های انقلاب اسلامی است، به امید پرداختن به آن ...

=================

یادداشت از: علیرضا رجبی

=================

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول