به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در روزگاری که تهاجم فرهنگی غرب به شدت به دنبال استحاله و از خود بیگانگی فرهنگی جامعه ماست، یقیناً ارائه الگوهای غلط و انحرافی از جانب خدایان زر و زور، افراد جامعه را دچار حیرانی خواهد کرد.
زن در هر جامعهای محور اصلی قدرت و قوام است، زن مؤثرترین شخص در هویتبخشی و آیندهسازی جامعه است و بیجهت نیست که امام خمینی(ره) میفرمایند: "بهشت زیر پای مادران است و از دامن زن مرد به معراج میرود".
حال سؤال اینجاست که زن امروزی باید دارای چه شاخصههایی باشد که متربیان او و متأثران از او، بتوانند نقش خود را در قالب اصلی اسلام و انقلاب پیاده کنند؟
شاید بهتر این باشد که بپرسیم الگوی زن مسلمان کیست؟ به عبارتی در آشفته بازار دنیای پر فریب و تزویر و مملو از کالاهای تقلبی، زن مسلمان چه الگوی رفتاری را مورد مطالعه قرار دهد؟
در دنیایی که زن به عنوان کالایی دمدست مورد توجه است و تنها به دلیل زیباییهای ظاهری مورد توجه قرار میگیرد، پیدا کردن صفات عالی انسانی و روحانی سخت به نظر میرسد.
همه آنچه امپراطوران زر و زور از زن به نمایش میگذارند، جز برهنگی و هرزگی، مگر چیز دیگری است؟!
جای تأسف اینکه در جامعه اسلامی ما نیز بسیاری از نشریات و محافل فرهنگی آگاهانه یا ناآگاهانه به تبلیغ ارزشهای دون شأن انسانی آنان میپردازند.
به یاد دارم، مدتها نشریات و مجلات ما از وضعیت زن بازیگر مستهجنی گزارش میدادند که در دوران حاملگی دوقلوهایی به سر میبرد که حاصل ارتباط او با بازیگر مرد مبتذلی از جنس خودش بود و جای تأسف بیشتر که دائماً گزارش میشد که هنوز این دو ازدواج رسمی نکردهاند!!
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، زن را از مسیر انحطاط و ابتذال طاغوتی نجات داد، انقلاب اسلامی همچنان که خود هویتش را در بستر اسلام بازیافت، زن مسلمان را نیز به مسیر حقیقی خود بازگرداند.
زن در انقلاب اسلامی نقش خود را شناخت، زن مسلمان انقلابی ناگهان از پستی و منجلاب به بلندی ملکوتی صعود کرد، زنان انقلاب اسلامی ناگهان خود را به جای مقایسه کردن با فلان خواننده طاغوتی یا فلان بازیگر غربی، در سایه سیدةالنساءالعالمین و عقیله بنی هاشم شناختند.
از دیدگاه اسلام اصیل الگوهای اخلاقی چون ریشه در دین دارند و به عبارتی میوه دینداری هستند، بر پایه اصول ثابتی قرار دارند و مبتلا به فرسایش زمانی نمیشوند، برخلاف نظام اومانیستی غربی که در آن اخلاق هم نسبی است!!
بنابراین شاخصههای اخلاقی و رفتاری یک مسلمان در همه زمانها ثابت است و لازمه به کار بستن این اصول، مطالعه و شناخت آن و بررسی در رفتار الگوهای جامعه اسلامی ماست.
مطالعه در رفتار برخی از زنان عصر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، برخی شاخصههای رفتاری زنان آن عصر را در دسترس زن مسلمان انقلابی امروز قرار میدهد و با تطبیق آن رفتارها، هم جامعیت زن مسلمان مورد بررسی قرار میگیرد، هم نقشهای متعدد یک زن مسلمان، در دو بُعد زندگی فردی و اجتماعی.
بدون تردید اگر چه زن امروز با زن عصر پیامبر(ص)، فاصلهای به اندازه 14 قرن دارد، اما توجه به عنصر زن در هر دو مقطع قبل از پیامبر(ص) و قبل از انقلاب اسلامی ایران نشان میدهد، زن در هر دو این اعصار در جاهلیت صاحبان زر و زور گرفتار بوده است، زمانی به شکل سنتی و زمانی به شکل مدرن اما محصول هر دو عصر، نگاه ابزاری به زن بوده است.
پیامبر اسلام(ص) از ابتدای آغاز حرکت خود مرهون حمایت زنان است، بلکه اسلام مرهون این حمایتهاست، آن هم نه حمایتی در بند وابستگیهای عاطفی و انسانی، بلکه حمایتی منشعب از شناخت و اعتقاد روزافزون به اسلام، این مکتب رهاییبخش.
مگر حضرت خدیجه(س) که همه اموالش را در راه اسلام و آزادی انسانها میبخشد، لطف الهی به پیامبر اسلام(ص) نیست؟ و مگر آن وجود عظیم تنها به خاطر علایق شخصی آن همه مجاهدت میکند و مشقت میپذیرد؟
اصلاً باید در کنار رسولالله(ص) خدیجه باشد تا انقلاب پیامبر(ص) مؤثر شود. در کنار علی(ع) باید فاطمه(س) باشد تا فلسفه ولایت علی(ع) در طول تاریخ بدرخشد.
باید در کنار حسین(ع)، زینبی باشد تا خون حسین(ع) همچنان در تاریخ بجوشد و انقلاب بیافریند.
در روایت حدیث کساء، وقتی سؤال میشود کیانند این پنج تن؟ ندا میرسد فاطمه است و پدر فاطمه، فاطمه است و شوهر فاطمه، فاطمه است و دو فرزند فاطمه.
«فَقالَ عَزَّ وَ جَلَّ هُم اَهلُ بَیتِ النُّبُوَّة وَ مَعدِن الرِّسالَة هُم فاطِمَة وَ اَبوُها وَ بَعلُها وَ بَنُوها».
یعنی خداوند عزوجل فرمود: آنها هستند اهلبیت پیغمبر و مرکز رسالت، ایشانند فاطمه و پدر او و شوهر او و فرزندان او.
نقش حکیمانه حضرت زهرا(س) در چهره خانم زینب متجلی است و نقش حضرتش حتی در حرکت پیامبر(ص) پیداست، او اُمّابیها است، مادر پدرش، نه مادری که او را زاییده، بلکه ریشه خاندان رسالت و محور اصلی اوست.
حضرت زینب(س) کسی است که بعد از امام حسین(ع)، رهبری آن قیام عظیم را برعهده دارد، کشتی طوفانزده کربلا را به ساحل پیروزی میرساند، با صبر عظیمش آن نقش سازنده و ارزنده را ایفا میکند و با قدرت و شجاعت، خطابههای جامعی ایراد میکند که سد استبداد را میشکند.
و حال سؤال اینجاست ...
از آنجا که عالم هستی و نظام آفرینش مفتخر به وجود بانوی عالمین حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) است و وجود شریف و عظیم آن حضرت الگویی فراتر از زنان است، آیا میتوان وجوه شخصیتی و نقشهای متعدد زن مسلمان انقلابی را در بین زنانی غیر از وجود اشرف بهانه آفرینش دنبال کرد؟
آنها که گمان میکنند فعالیت زن در جامعه باید از الگوی اسلامی فاصله بگیرد و با رخنمایی و آرایش و هوسانگیزی میتوان پلههای ترقی را برای زن فراهم کرد، یا خود جاهلند یا آگاهانه به دنبال اغوای زن و تنزل جایگاه او از نقش مادری به عروسک خیمهشببازی هوسرانان هستند.
با نگاهی به تاریخ خواهیم یافت که هر چه زن پاکدامنتر بوده، سازندهتر و مؤثرتر برای جامعه و خانواده و خودش نقشآفرینی کرده است.
بدون شک باور داریم که تربیت یک مرد، تربیت یک فرد است، اما تربیت یک زن، تربیت جامعه است.
و در این مسیر بدون همراهی بانوان، هیچ امری محقق نمیشود و البته الگوهای زهرایی و زینبی، همین الآن هم حاضرند، باید بهتر نگریست و آنها را به جامعه نمایاند.
این تکلیف همه به خصوص رسانههای انقلاب اسلامی است، به امید پرداختن به آن ...
=================
یادداشت از: علیرضا رجبی
=================
انتهای پیام/س10/ط4000