اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

طرح پزشک خانواده در قزوین اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در این استان خبر داد.

طرح پزشک خانواده در قزوین اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سیدسعید صدقی‌اسکویی امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان قزوین که به مناسبت هفته سلامت و با حضور زینالو، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، گفت: بنابر قانون برنامه پنجم توسعه بنا است طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در کل کشور به اجرا درآید که قزوین هم از این قاعده مستثنی نبوده و در سال جاری برنامه‌ریزی‌های مربوط به اجرای آنها در استان صورت می‌گیرد.

اسکویی در تشریح چگونگی این طرح اظهار کرد: بر اساس این سیاست، باید برای سلامتی هر شخص یک مسئول وجود داشته باشد تا افراد پیش از ابتلا به بیماری‌ها از نظر وجود عوامل خطر در بدن خود مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ یک از افراد برای پیشگیری از بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کند و مراجعات تنها محدود به مواقع بیماری می‌شوند، افزود: در صورت اجرای این طرح، هر پزشک مسئول سلامتی دو هزار و 500 نفر از افراد جامعه است و وظیفه دارد تعداد سالمندان، کودکان، افراد میانسال و سایر افراد موجود در جامعه خود را شناخته و با کسب شناخت از تحرک بدنی، چاقی، اعتیاد یا عدم اعتیاد به سیگار و هرگونه مشکل مربوط به سلامتی، با ارائه مشاوره و انجام روش‌های درمانی برای حفظ سلامت و یا در صورت نیاز برای اصلاح شیوه زندگی آنان برنامه‌ریزی کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در طرح نظام ارجاع پزشک خانواده در صورت لزوم فرد را به متخصص ارجاع داده و متخصص نیز موارد مورد نیاز را با پزشک خانواده مطرح می‌کند.

اسکویی در خصوص توان استان در تأمین تعداد پزشکان مورد نیاز برای اجرای طرح خاطر نشان کرد: استان قزوین در حال حاضر این تعداد پزشک را داراست و در صورت کمبود پزشک توانایی تأمین تعداد مورد نظر را دارد، ضمن اینکه در صورت کافی نبودن تعداد پزشکان طبق قانون می‌توان برای هر سه هزار نفر یک پزشک در نظر گرفت.

وی از راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان سامانه پرونده الکترونیک سلامت خبر داد و عنوان کرد: هم‌اکنون این طرح مرحله آماده کردن زیرساخت‌ها را طی می‌کند.

اسکویی تصریح کرد: طرح یاد شده و طرح پزشک خانواده و نظام اجرا لازم و ملزوم یکدیگر هستند به طوری که با ثبت الکترونیکی اطلاعات و سوابق افراد و نیز اقدامات انجام شده به وسیله پزشک، در هر نقطه از دنیا که فرد به پزشک مراجعه کند اطلاعات شخص در دسترس پزشک معالج قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هزینه‌های پرداختی از سوی بیماران را در صورت اجرای طرح مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: تمام هزینه ویزیت در سطح یک که همان پزشک خانواده است، از سوی بیمه پرداخت می‌شود؛ در سطح دو، که مربوط به پزشک متخصص است 90 درصد هزینه را بیمه تقبل می‌کند و در موارد بستری شدن بیمار هم قانون پرداخت 90 درصدی بیمه برقرار است.

اسکویی با اشاره به اینکه هر فرد در انتخاب پزشک سطح یک خود مختار است تأکید کرد: پرداخت این هزینه‌ها مشروط به آن است که بیمار چرخه قانونی مراجعه به پزشک خانواده را طی کند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول