اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

80 درصد سالمندان بیماری‌های قلبی و عروقی دارند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی استان زنجان گفت: 80 درصد سالمندان گرفتار بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و بیماری کلیه هستند.

80 درصد سالمندان بیماری‌های قلبی و عروقی دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری‌زنجانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته با گرامیداشت هفته سلامت اظهار کرد: هفته سلامت هر ساله از 18 فروردین‌ماه آغاز می‌شود که در این هفته برنامه‌های مختلفی در استان زنجان برگزار می‌شود.

وی از برگزاری 150 عنوان برنامه در هفته سلامت در استان خبر داد و افزود: در این هفته برنامه‌های مختلفی در استان برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی  استان زنجان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای توجه به سند چشم‌انداز توسعه 20 ساله کشور یادآور شد: در سال 1404 جمهوری اسلامی کشوری پیشرو در سلامت در منطقه می‌شود، که خوشبختانه در حال حاضر 96 درصد داروهای کشور در داخل تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیازهای درمانی بیماران در کشور تأمین می‌شود، افزود: در حال حاضر نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور وجود ندارد.

سروری با اشاره به فعالیت سه بیمارستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر 20 بیمارستان در استان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد آمبولانس‌های قبل از انقلاب در پایگاه‌های امداد و نجات یک دستگاه بود، افزود: در حال حاضر 60 آمبولانس در استان فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی استان زنجان از خرید 15 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: در موضوع سلامت نیز خدمات مطلوبی به همشهریان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از اول تولد تا زمان فوت انسان نیازمند سلامت است، افزود: با توجه به ماشینی شدن و صنعتی شدن جوامع باید به توانمندی رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و فردی توجه ویژه شود.

سروری با اشاره به اینکه سلامت از دو دیدگاه درمان و سلامت محور مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: پزشک خانواده و نظام ارجاع از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت محسوب می‌شود، که در استان نیز پی‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه دانشگاه علوم پزشکی سلامت‌محور است، افزود: برای پیش‌گیری و توجه به سلامت جامعه باید آموزش‌های لازم به افراد مختلف ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی  استان زنجان با اشاره به اینکه 80 درصد سالمندان گرفتار بیماری‌هایی از جمله قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و بیماری کلیه هستند، افزود: باید با روش سلامت‌محور و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.

وی بر لزوم اصلاح عادات غذایی و ورزش و تحرک از سوی مردم تأکید و خاطرنشان کرد: 80 درصد بیماری‌های قلبی، 90 درصد بیماری‌های دیابت نوع دوم و یک سوم سرطان‌ها از این پنج عامل ناشی می‌شوند.

سروری مهم‌ترین علل مرگ و میر در کشور را بیماری قلبی، حوادث و سوانح رانندگی و سرطان برشمرد و افزود: یک سوم مرگ و میرهای کشور ناشی از بیمارهای قلبی است.

وی با بیان اینکه بیش‌ترین نوع سرطان‌ها در استان زنجان سرطان خون، معده و سینه محسوب می‌شود، یادآور شد: در استان زنجان اقدامات مطلوبی برای آگاهی‌بخشی به مردم انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی استان زنجان توجه به سالمندان را از برنامه‌های سال جاری برشمرد و افزود: زندگی سالم و عمر طولانی شعار سال جاری هفته بهداشت محسوب می‌شود، که اقدامات مؤثری برای سالمندان از سوی دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا 50 سال آینده به ازای هر چهار نفر یک نفر سالمند در کشور زندگی خواهد کرد، تصریح کرد: باید به نیازهای سالمندان بیش از گذشته توجه شود.

سروری ارائه مراقبت‌های درمانی به سالمندان را از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی برشمرد و افزود: در این راستا استان زنجان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول