اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

74.2 درصد سالمندان افسردگی خفیف دارند

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بیرجند گفت: بر اساس یک تحقیق که در خراسان جنوبی انجام شد، از نظر وضعیت افسردگی 74.2 درصد سالمندان افسردگی خفیف دارند.

74.2 درصد سالمندان افسردگی خفیف دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بتول اقبالی عصر امروز طی سخنانی در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی وضعیت سلامت در سالمندان مناطق شهری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: با پیشرفت علم پزشکی، امید به زندگی افزایش یافته و جوامع  را با افزایش جمعیت سالمندان روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ارائه هرگونه خدمات، نیازمند شناخت نیازهای واقعی سالمندان است و آگاهی و دستیابی به مشکلات و نیازهای سالمندان می‌تواند به برنامه‌ریزی در راستای حل مشکلات آنها کمک کند، لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت در سالمندان ساکن مناطق شهری استان خراسان جنوبی طراحی شد.

* وضعیت سلامت 1537 سالمند بررسی شد

کارشناس ارشد آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بیرجند گفت: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی یک‌هزار و 537 سالمند مناطق شهری استان خراسان جنوبی انجام شد. اقبالی با بیان اینکه نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام شد، تاکید کرد: برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه طرح جامع سلامت سالمندان که روایی و پایایی آن در کشور ما تأیید شده و توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت در طرح‌های بررسی سلامت سالمندان توصیه شده، استفاده شد.

وی تصریح کرد: پرسشنامه با مصاحبه با سالمندان توسط کارشناسان سالمندان آموزش دیده مراکز بهداشت هفت‌گانه استان تکمیل شد و قد، وزن، فشار خون در شرایط استاندارد اندازه‌گیری شد و داده‌ها پس از جمع‌آوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

* 74.2 درصد سالمندان افسردگی خفیف دارند

کارشناس ارشد آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بیرجند گفت: میانگین سنی  افراد مورد مطالعه 68 سال بود و از مجموع آنان 865 نفر سالمند زن و 672 نفر سالمند مرد بودند.

اقبالی با بیان اینکه 19.8 درصد سالمندان بی‌سواد و بقیه با سواد بودند، یادآور شد: 10.06 درصد سابقه ابتلا به دیابت و 38.5 درصد مبتلا به پرفشاری خون بودند.

وی اضافه کرد: 41.2 درصد مشکل بینایی و 12.8 درصد اختلال ادرار داشتند و از نظر وضعیت افسردگی هم 74.2 درصد افسردگی خفیف و 10.9 درصد افسردگی شدید و از نظر اختلال شناختی 51.6 درصد مبتلا به نوع شدید تا خفیف بودند.

* بسیاری از بیماری‌های دوران سالمندی قابل پیشگیری است

کارشناس ارشد آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بیرجند گفت: همچنین در این تحقیق 29.9 درصد سالمندان مبتلا به سوء تغذیه و 46.3 درصد ریسک ابتلا به سوء تغذیه را داشتند.

اقبالی افزود: با توجه به شیوع بالای پرفشاری خون، مشکلات بینایی و سایر مشکلات جسمی در سالمندان لازم است مسئولین بهداشت و درمان و سایر ارگان‌های حمایتی به برنامه‌های درمانی و بازتوانی این گروه آسیب‌پذیر جامعه توجه بیشتری معطوف دارند.

وی تاکید کرد: از آنجا که بسیاری از بیماری‌های دوران سالمندی قابل پیشگیری و کنترل است، توصیه می‌شود سالمندان آموزش‌های لازم را برای پیشگیری دریافت دارند.

اقبالی از همکاری میترا مودی، غلامرضا شریف‌زاده، محمدحسین نخعی، زهرا امینی‌نسب، زویا و طاهر گورابی در این طرح تحقیقاتی خبر داد.

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول