اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال انجام یک طرح پژوهشی در اصفهان:

79 درصد از سالمندان سواد سلامت کافی ندارند

خبرگزاری فارس: عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سطح سواد سلامت در گروه سالمندان بسیار پایین است به طوری که حدود 79 درصد از سالمندان سواد سلامت کافی ندارند.

79 درصد از سالمندان سواد سلامت کافی ندارند

غلامرضا شریفی‏راد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با سواد سلامت با وضعیت سلامت عمومی و رفتارهای بهداشتی در سالمندان شهر اصفهان اظهار داشت: سواد سلامت را می‌توان به صورت توانایی خواندن، درک کردن و عمل کردن براساس توصیه‌های بهداشتی و سلامتی تعریف کرد.

وی بیان داشت: افرادی که سواد سلامت ناکافی دارند به احتمال کمتر اطلاعات نوشتاری و گفتاری ارائه شده توسط متخصصان سلامتی را درک می‌کنند و به دستورات داده شده توسط آنها عمل می‌کنند.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افرادی که سطح سواد پایین‏تری دارند، وضعیت سلامتی ضعیف‌تری دارند و هزینه‌های پزشکی بیشتری را متحمل می‌شوند، افزود: امروزه سواد سلامت ناکافی به عنوان یک تهدید جهانی به شمار می‌آید.

وی افزود: هدف از مطالعه ارتباط سواد سلامت با وضعیت سلامت عمومی و رفتارهای بهداشتی در سالمندان شهر اصفهان، تعیین وضعیت سواد سلامت، تعیین ارتباط سطح سواد سلامت با وضعیت سلامت عمومی و رفتارهای بهداشتی هم‌چون استفاده از خدمات درمانی و هم‌چنین اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه در سالمندان شهر اصفهان به عنوان یک گروه آسیب‌پذیر است.

شریفی‏راد ادامه داد: این مطالعه که از نوع توصیفی تحلیلی است بر روی 354 نفر سالمند (60 سال به بالا) در شهر اصفهان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این پژوهش، داده‌ها و اطلاعات به روش پرسش‌گری درب منازل جمع‌آوری شد، اضافه کرد: به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه سواد سلامت عملکردی بزرگسالان استفاده شد.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: به طور کلی این پژوهش سطح سواد سلامت را در سالمندان بسیار ناکافی نشان داد که این خود لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت را در برنامه‌های ارتقای سلامت می‌رساند.

وی ادامه داد: در صورت تدوین برنامه‌های جامع، ایجاد رسانه‌ها و مواد آموزشی ساده و قابل فهم و هم‌چنین مداخلات آموزشی کارآمد برای افراد با سواد سلامت ناکافی می‌توان گامی مؤثر برای توسعه مهارت‌های سواد سلامت و ارتقای سلامت در جامعه برداشت.

شریفی‏راد افزود: در نهایت به این طریق می‌توان تأثیرات منفی سطح پایین سواد سلامت را در جامعه کاهش داد.

وی گفت: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سطح سواد سلامت در گروه سالمندان بسیار پایین است به طوری که حدود 79 درصد از سالمندان دارای سواد سلامت ناکافی هستند.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: این در حالی است که به دلیل شیوع بیشتر بیماری‏های مزمن و متعاقب آن نیاز به توانایی در مهارت‏های مراقبت از خود و وجود نیازمندی‏های ویژه چون لزوم انجام آزمایش‏های غربالگری در سالمندان، بحث سواد سلامت در این گروه افراد اهمیت دوچندانی می‏یابد، چرا که براساس بسیاری از مطالعات سواد سلامت تأثیری مستقیم بر این عوامل دارد.

وی اظهار داشت: بنابراین طیف وسیع سواد سلامت ناکافی در سالمندان، هشداری برای مسئولان، سیاستگذاران بخش سلامت و متولیان امر سلامت محسوب می‏شود.

شریفی‏راد افزود: سواد سلامت عبارت از میزان ظرفیت فرد برای کسب، تفسیر، درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی است که برای تصمیم‏گیری متناسب لازم است.

وی ادامه داد: سواد سلامت شامل مجموعه‏ای از مهارت‏های خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیم‏گیری و توانایی بکارگیری این‏ مهارت‏ها در موقعیت‏های سلامتی است که لازم نیست به سال‏‏های تحصیل یا توانایی خواندن عمومی برگردد.

عضو گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هم‏اکنون سواد سلامت به عنوان یک مسئله و بحث جهانی در قرن 21 معرفی شده است، بر این اساس سازمان جهانی بهداشت به تازگی در گزارشی، سواد سلامت را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تعیین کننده‏های امر سلامت معرفی کرد.

وی تأکید کرد: سازمان جهانی بهداشت به کشورهای جهان توصیه کرد که انجمنی متشکل از تمامی افراد متأثر از این امر را برای پایش و هماهنگی فعالیت‏های استراتژیک، در زمینه ارتقای سطح سواد سلامت در جوامع مختلف ایجاد شود.

شریفی‏راد بیان داشت: یک بررسی ملی که در سطح گسترده‏ای در کشور آمریکا انجام شد، شیوع سواد سلامت ناکافی را 48 درصد برآورد کرد که این مطالعه نشان داد تنها 11 درصد بزرگ‌سالان از سواد سلامت کافی برخوردار بودند.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول