اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

سالمندان در کانون توجه خانواده قرار گیرند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تاکید ما این است پدران و مادران در کانون توجه خانواده باشند و مورد بی‌مهری قرار نگیرند.

سالمندان در کانون توجه خانواده قرار گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدمهدی ناصحی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز مرکز استان مازندران اظهار داشت: امسال شعار سازمان جهانی بهداشت بحث سالمندی است.

وی با اشاره به اینکه به خاطر رشد مسائل بهداشتی امید به زندگی بیشتر شده تصریح کرد: در کشور ما هم رشد خوبی در امید به زندگی داشتیم که از 54 سال به 70 سال در مردان و 71 سال در زنان رسیده و همچنان روبه رشد است.

ناصحی با بیان اینکه باید از اکنون توجه را به این قشر ارزشمند داشته باشیم که در تمام قسمت‌های جامعه مورد توجه شود، گفت: از جمله در خانواده باید سالمندان مورد توجه قرار گیرند که در بحث دینی ما این موضوع درخشش دارد که بحث سالمندان و پدر و مادر است و باید نگاه ارزشمندی داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به اینکه فرهنگ غرب در بخشی از جامعه رسوخ کرده و باعث می‌شود بخشی از زندگی ما به آن سو برود و خانه‌های سالمندان در فرهنگ جامعه ما نیست، بیان داشت: امیدواریم فرهنگ ناب اسلامی را که در تاریخ و فرهنگ ما است به فراموشی نسپاریم و برای نگهداری پدر و مادر در خانه‌ها و در جمع خانواده، کار کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه توجه به دوران سالمندی باید از دوران زندگی جنینی باشد تا در سنین بالاتر فرد دچار مشکل نشود، متذکر شد: اگر مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم رعایت شود مطمئناً عوارض کمتری در دوران پیری داشته و سالمند سالمی داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر در تغذیه و شیرخوارگی و نوزادی، موارد رعایت شود در سلامت فرد تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در این موارد بدنی، تغذیه و تحرکات بدنی است که نوعی بیمه برای فرد در طول زندگی است و در صورت رعایت، فرد کمتر دچار بیماری می‌شود.

ناصحی خاطرنشان کرد: امروز پوکی استخوان یکی از موارد سالمندی است که افراد با کوچک‌ترین حرکت دچار شکستگی می‌شوند.

این مسئول یادآور شد: اگر در تغذیه توجه شود حتی سرطان هم کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه باید به تمام زمینه‌های سالمندی توجه کنیم تا فرد سالمند در دوران سالمندی سرزنده بوده و محتاج دیگران نباشد، تصریح کرد: بعد دیگر سالمندی، توجه دیگران به سالمند است تا جایگاهش در جامعه به عنوان فرد ارزشمند و صاحب تجربه کافی، حفظ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: نگاه متناسب به سالمند در جامعه بسیاری از مشکلات را کاهش می‌دهد.

ناصحی با اشاره به کاهش پنج درصدی مصرف آنتی بیوتیک در شش ماه نخست سال گذشته گفت: امیدواریم با همکاری پزشکان و آگاهی مردم این مصرف را کاهش دهیم.

این مسئول با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، آلزایمر و افسردگی می‌تواند دوران سالمندی را تهدید کند که قابل پیشگیری است، بیان داشت: تاکید ما این است پدران و مادران در کانون توجه خانواده باشند و مورد بی‌مهری قرار نگیرند.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت جامعه و تولید علم و پژوهش است که با همکاری مسئولان و سایر دانشگاه‌ها، به این کار مشغول است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: سال گذشته تلاش بی‌وقفه همکاران ما باعث شد دانشگاه بین 120 دستگاه اجرایی استان به عنوان دستگاه منتخب در جشنواره شهید رجایی مورد تقدیر قرار گیرد.

ناصحی ادامه داد: در طرح تکریم ارباب رجوع در دو سال گذشته رتبه نخست را کسب کردیم.

این مسئول با اشاره به بررسی پنج میلیون نسخه در هر سال در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ابراز داشت: مواردی که در نسخه‌ها وجود دارد اعم از اضافه نوشتن دارو، داروهای مضر و موارد دیگر را به پزشکان گوشزد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بیمارستان‌ها، حرکت‌های رو به رشدی داریم، گفت: اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیدیم چرا که مازندران استان گردشگرپذیری است و حتی پنج استان همجوار از خدمات فوق تخصصی ما بهره‌مند می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه در 10 روز نخست عید 130 هزار مراجعه به اورژانس‌ها و مراکز درمانی داشتیم، افزود: این شلوغی ممکن است باعث خستگی همکاران ما و کاهش خدمات شود.

این مسئول با بیان اینکه امسال متخصص طب اورژانس را در استان تربیت می‌کنیم تا بتوانیم در استان اورژانس‌های بیمارستانی را تقویت کنیم، بیان داشت: مرکز جامع سرطان استان در بیمارستان امام در حال ساخت است.

ناصحی با اشاره به اینکه ورود خیران به عرصه سلامت خوب بوده، عنوان کرد: همچنان که مدرسه‌ها را ساختند در بهداشت و درمان هم انتظار داریم خیران ورود کنند که ورود خوبی داشتند.

وی متذکر شد: کلینیک طوبی دو در ساری در هفته سلامت افتتاح می‌شود که ساختمان آن اهدایی ورثه مرحوم مصطفویان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مرکز سرطان کودکان را با کمک خیران در بیمارستان بوعلی در حال ساخت هستیم، اذعان داشت: امکانات ما در شان مردم نیست به ویژه در مرکز استان نیازمند امکانات بیشتری هستیم.

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول