اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

جمعیت سالمندی در اصفهان به مرز هشدار رسیده است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جمعیت سالمندی در برخی از شهرهای ایران به مرز هشدار یعنی عدد 8 درصد رسیده است و این در حالی است که در برخی از روستاها به 10 درصد هم افزایش یافته است.

جمعیت سالمندی در اصفهان به مرز هشدار رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کمال حیدری ظهر امروز در نشست خبری که به منظور هفته سلامت برگزار شده بود، اظهار داشت: جمعیت سالمندی در کشور، 7.5 درصد است که در اصفهان این رقم به 8.12 درصد رسیده است و این در حالی است که با رسیدن جمعیت سالمندی به هشت درصد، زنگ هشدار به صدا درمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌های اصفهان جمعیت سالمندی حتی به 10 درصد هم رسیده است، بیان داشت: در آستانه سالمند شدن قرار گرفته‌ایم به گونه‌ای که در زمان حاضر شاخص‌های آماری کشور بیانگر افزایش جمعیت سالمندان در چند سال اخیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در 10 سال آینده، جمعیت سالمندان حتی از 10 درصد هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: به دلیل ارتباط تنگاتنگی که بین سلامت و شهرنشینی وجود دارد لزوم برنامه‌ریزی مشخص و مدیریت زندگی شهرنشینی دوچندان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش طول عمر جامعه سبب ازدیاد جمعیت سالمندان می‌شود، افزود: سالمندان پنج برابر سرانه سلامت را به خود اختصاص می‌دهند، در حالی که با تغییر نگرش نظام سلامت به این حیطه از سالمندانی پویا و سالم برخوردار می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: برای داشتن دوران سالمندی سالم نیاز به تغییر عادات غذایی و شیوه زندگی از همان اوایل کودکی داریم که این امر تنها با حرکت و عزم ملی محقق می‌شود.

وی سالمندان را افراد بالای 60 سال دانست و ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شاخص‌های آماری میانگین سنی افراد به مرز سالمندی نزدیک می‌شود به گونه‌ای که میانگین عددی 10 تا 12 درصد حاکی از رشد سالمندان در استان است.

دکتر حیدری با بیان اینکه در 10 سال آینده تعداد سالمندان به میزان بسیاری افزایش می‌یابد، تصریح کرد: تغییر در شیوه زندگی، اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و در نهایت همکاری تمام مردم جامعه و فعالیت بین‌بخشی در کاهش سالمندان بیمار مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه افراد باید برای برخورداری از سالمندی سالم و پویا با نظام سلامت همکاری کنند، ادامه داد: مردم باید بدانند که مسئولان اصلی سلامت خود و خانواده هستند به همین منظور خود را در بخش سلامت منزوی نکنند و برای تأمین رفاه و امنیت اجتماعی سالمندان با دیگر ارگان‌های کشور هم‌فکری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انسان سالم را محور توسعه پایدار دانست و با تأکید بر قرارگیری آن در برنامه توسعه کشور، اظهار داشت: برای تحقق این هدف چاره‌ای جز جلب حمایت مشارکت مردم، همکاری بین‌بخشی و یاری خیّران سلامت نداریم.

وی با اشاره به نام‌گذاری روزهای هفته سلامت که از 18 تا 24 فروردین در سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: نخستین روز این هفته سالمندی و تحرک است که در این روز به لزوم حرکت و تحرک بدنی سالمندان تأکید می‌شود، در واقع باید بدانیم کلیدی‌ترین بخش در سلامت سالمندان تحرک بدنی است.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول