اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت جیرفت تأکید کرد

برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بیماری در سالمندی

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جیرفت گفت: با توجه به بیماری‌هایی که در دوران سالمندی گریبان‌گیر افراد می‌شود، باید برای پیشگیری از آن‌ در این دوران برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بیماری در سالمندی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، لطفعلی مسلمی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان جیرفت سالمندان را جزو سرمایه‌های مهم جهان دانست و اظهار داشت: بر همین اساس شعار سازمان بهداشت جهانی «زندگی سالم، طول عمر بیشتر» انتخاب شده است.

وی مردان بیش از 73 سال و زنان بیش از 76 سال را طبق استانداردهای موجود سالمند عنوان کرد و افزود: در دوره سالمندی که زمان به کندی پیش می‌رود و فرد با بیماری‌های متعدد دست و پنجه نرم می‌کند، باید با تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش‌های سبک و مداوم و ... در افزایش سلامت خود بکوشند.

مسلمی با اشاره به اینکه جمعیت سالمندی از سال 1385 تا 1405، سه برابر می‌شود، تصریح کرد: طی 15 سال آینده کشور ما دچار وضعیت بحرانی و معضل اساسی در مورد سالمندان می‌شود که می‌طلبد از هم‌اکنون برای چنین روزی تدابیر دقیق و منسجمی اندیشیده شود.

وی ابراز داشت: با توجه به هزینه‌های سرسام‌آوری که در این دوران گریبان‌گیر سالمندان در زمینه بینایی، شنوایی، مسائل روانی و ... می‌شود، باید برای پیشگیری از آنها در این دوران برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

مسلمی عنوان کرد: از آنجا که طی 15 سال آینده مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان و بیمارستان به اندازه کافی برای درمان آنها در اختیار نداریم، باید شرایطی فراهم کنیم تا دوره سالمندی را سالم سپری کنند.

وی گفت: شبکه بهداشت و درمان، جمعیت هلال‌احمر، بهزیستی، آموزش و پرورش و ... برنامه‌هایی برای سالمندان در این هفته تدارک دیده‌اند و در مدرسه‌ها نیز آموزش‌های لازم در مورد سالمندان به دانش‌آموزان داده می‌شود.

مسلمی با اشاره به مشخص شدن اعضای ستاد طرح پزشک خانواده شهری بیان داشت: در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت این طرح برای تمام مناطق به جز شهرستان‌های جیرفت و کهنوج اجرا شده است و در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان برای شهرهای بیش از 20 هزار نفر انجام می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جیرفت اذعان داشت: تنها دانشگاهی که در جلسه کیش برنامه عملیاتی خود را در زمینه اجرای طرح «پزشک خانواده» به وزارت کشور ارسال کرده، دانشگاه جیرفت بود.

مسلمی شهر جیرفت را در اجرای این طرح دارای هشت بلوک ذکر و خاطرنشان کرد: اجرای طرح پزشک خانواده توسط بخش خصوصی و با نظارت اداره بیمه خدمات درمانی صورت می‌گیرد.

وی تعداد پزشک‌های مستقر در هر درمانگاه را چهار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: انتخاب پزشک خانواده برای هر خانوار اختیاری است و در ساعت‌های غیراداری نیز باید جوابگوی بیماران زیر پوشش خود باشد.

مسلمی تصریح کرد: امیدواریم با هم‌اندیشی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی بتوانیم، خدمات مناسب و خوبی را به شهروندان ارائه دهیم تا سطح سلامت شهرستان را ارتقا دهیم.

وی ابراز داشت: در اجرای این طرح نیازی به جابه‌جایی داروخانه‌ها وجود ندارد، بلکه در هر مرکز یک دارویار مستقر می‌شود تا به بیماران خدمات ارائه دهد.

مسلمی بیان داشت: طبق آمار گرفته شده، برای اجرای این طرح در سطح شهرستان 33 پزشک، 17 پرستار، هشت کارشناس روانشناسی، 25 بهداشت خانواده، 17 تغذیه، هشت بهداشت محیط، مراکز بهداشت و بیماری‌ها، هشت نفر کادر خدماتی و ... نیاز است.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول