اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک:

16 پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اراک تجلیل می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک از برگزاری مراسم تجلیل از 16 نفر از پژوهشگران برتر این دانشگاه در روز اول دی ماه خبر داد.

16 پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اراک تجلیل می‌شوند
سعید چنگیزی‌آشتیانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: به مناسبت هفته پژوهش که فرصتی مناسب برای قدردانی از پژوهشگران است، دانشگاه علوم پزشکی اراک طبق روال هر ساله به منظور شناسایی پژوهشگران برتر اقدام به اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری مستندات این افراد کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس این اطلاع‌رسانی، پژوهشگران می‌توانستند مدارک و مستندات خود را در زمینه‌هایی چون ارائه طرح‌های تحقیقاتی، چاپ مقالات، شرکت در سمینارها، نوشتن کتب، اختراع و اکتشاف و شرکت در جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که با پایان یافتن مهلت زمان ارسال به دبیرخانه، کار بررسی و ارزیابی مستندات با توجه به این شاخصه‌ها در دستور کار قرار گرفت.
 
* پژوهشگران برتر حوزه‌های مختلف معرفی شدند
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مستندات پژوهشگران به صورت جداگانه در سه بخش اعضای هیئت علمی، پرسنل و دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت، خاطر نشان ساخت: در بخش آثار ارسالی از اعضای هیئت علمی در مجموع پرونده 21 نفر مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 12 نفر انتخاب شدند که از این افراد نیز یک نفر با کسب بیشترین امتیاز به عنوان پژوهشگر ممتاز و 11 نفر هم به عنوان پژوهشگر برتر شناخته شدند.
آشتیانی افزود: همچنین در بخش کارمندان، مدارک 10 نفر از پرسنل دانشگاه جمع‌آوری شد که از این تعداد دو نفر با کسب بیشترین امتیاز به عنوان پژوهشگر برتر در بخش پرسنل شناخته شدند.
به گفته وی در بخش دانشجویی نیز شش نفر از پژوهشگران دانشجوی این دانشگاه مستندات خود را به دیبرخانه ارسال کردند که از بین این افراد نیز دو نفر به عنوان پژوهشگر برتر شناخته شدند.
وی شرکت در مراسم سخنرانی، حضور در نمایشگاه ارائه دستاوردهای پژوهشی و ارائه فعالیت‌های یک ساله دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری را از اقدامات این دانشگاه در هفته پژوهش عنوان کرد.
 
* سیاست کلی دانشگاه ارائه طرح‌های کاربردی است
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ابتدای هر سال تحصیلی اولویت‌های پژوهشی دانشگاه مشخص می‌شود، گفت: این اولویت‌ها بر اساس مشکلاتی که در سیستم نظام بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وجود دارد، مشخص می‌شوند، در مجموع سیاست کلی ‌دانشگاه ارائه طرح‌های  کاربردی است که در راستای رفع مشکلات سازمانی دانشگاه باشد.
آشتیانی با اشاره به مصوب شدن 118 طرح پژوهشی در سال 88 افزود: در سال 89 بالغ بر 133 طرح پژوهشی و در هفت ماهه امسال 85 طرح تحقیقاتی در این دانشگاه مصوب شده است، ضمن اینکه علاوه بر این تعداد طرح مصوب، یک سری طرح‌های تحقیقاتی در کمیته تحقیقات دانشجویی به تصویب می‌رسند که در سال 88 این طرح‌ها 18 مورد، سال 89 حدود  33 طرح و در هفت ماهه امسال بالغ بر 10 طرح بوده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه تمام طرح‌‌های تحقیقاتی دانشگاه دارای عیار و وزن مناسب هستند، بیان داشت: هر طرح و پژوهشی در دانشگاه مصوب نمی‌شود، یک طرح پژوهشی از کمیته و شوراهای مختلف عبور می‌کند، ضرورت اجرای آن بارها مورد سنجش قرار می‌گیرد و در نهایت طرح‌هایی مصوب می‌شود که از عیار مناسبی برخوردار باشند.
 
* طرح‌های تحقیقاتی در چند محور مختلف دور می‌زنند
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه در چند محور مختلف دور می‌زنند، اظهار داشت: یک سری از طرح‌های پژوهشی دانشگاه کاملا بنیادی بوده و برای این انجام می‌شوند که مرز دانش را کنار زده تا بتوانیم به اساس وجودی یک پدیده پی ببریم.
آشتیانی ادامه داد: این طرح‌ها نمود کابردی در ظاهر ندارند، اما پایه‌‌ای برای سایر طرح‌های کاربردی محسوب می‌شوند.
وی بخش دیگری از طرح‌های پژوهشی را بنیادی و کاربری دانست و بیان کرد: در این طرح‌ها که نمود کابردی از آن طرح به چشم می‌خورد هم به بنیان پدیده‌ها می‌پردازد و هم مورد کاربرد قرار می‌گیرد.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود:  بخش دیگری از طرح‌ها صرفا کاربردی هستند که در نظام سلامت کاربرد فراوان داشته و تاثیرگذاری فرامنطقه‌ای دارند.
آشتیانی خاطر نشان کرد: طرح‌های تحقیقاتی معاونت پژوهشی دانشگاه با این سیاست دنبال می‌شود که با توجه به محدویت اعتبارات پژوهشی، طرح‌‌هایی بدیع، غیر تکراری و در راستای رفع مشکلات موجود در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
 
*در سال جاری دو اختراع توسط پژوهشگران به ثبت رسید
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه از ثبت سه اختراع توسط این دانشگاه در دوسال اخیر خبر داد و گفت: از این تعداد دو طرح در سال جاری و یک طرح در سال گذشته به ثبت رسیده است.
به گفته وی ثبت اختراع کمک به تنفس بیمار و دستگاه جلوگیری از لخته شدن خون در عروق اندام بی‌حرکت دو اختراع جدید این دانشگاه است.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان داشت: محققان این دانشگاه در حال حاضر بر روی سه طرح تحقیقاتی مهم در زمینه شناسایی علل و عوامل بیماری ام ‌اس، بروسلوز و کم‌کاری و نارسایی کلیه مشغول کار هستند.
 
* فضای فیزیکی مناسب از ملزومات اساسی پژوهش است
آشتیانی با اشاره به مشکلات پژوهش تصریح کرد: با توجه به اینکه یک  پژوهشگر کاری را انجام می‌دهد که از ابتدا با سوال آغاز می‌شود، نیاز است  زمان زیادی را گذاشته و تلاش فراوانی کند تا مطمئن شود طرح  تکراری نبوده و سوالی نباشد که قبلا جواب داده شده است و همچنین این طرح در راستای رفع مشکلات موجود کشور و جهان باشد، برای این که یک  پژوهشگر کار مورد نظر خود را انجام دهد نیاز به ملزوماتی دارد که یکی از اساسی‌ترین ملزومات فضای فیزیکی مناسب است.
وی ادامه داد: فضای فیزیکی مناسب باید آزمایشگاهی باشد که محقق در آن مستقر شده و ابزار تحقیقاتی را در آن جا مهیا کند تا بتواند شرایط خوبی را برای تحقیق در آن سپری کند.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه برای انجام طرح تحقیقاتی باید دغدغه‌ای وجود نداشته باشد، گفت: یکی دیگر از مشکلات پژوهش کمبود اعتبارات پژوهشی است که موانع بسیاری را پیش روی یک پژوهشگر قرار می‌دهد.
 
* اعتبارات پژوهشی را شش ماه قبل از پایان سال هزینه کردیم
آشتیانی گفت: معاونت پژوهشی دانشگاه امسال برای نخستین بار توانست اعتبارات پژوهشی را شش ماه قبل از پایان سال تماما هزینه کند که این سیر فزاینده، فعالیت‌های پژوهشی را نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: امروز علاقه به تحقیق افزایش یافته و کانون‌های تحقیق تشکیل شده است که این عوامل سبب شده تا بتوانیم قبل از پایان سال بودجه پژوهشی را به اتمام برسانیم.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با تاکید بر اینکه تداوم برنامه‌های پژوهشی در هر سازمان به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت: بخشی از این عوامل ایجاد بسترهای مناسب فکری، ظرفیت ‌سازی و توانمند سازی محقق و فراهم آوردن اعتبارات مالی لازم است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول