اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان:

جامعه نیازمند رویکرد پژوهش‌مدار است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه پیام نور گیلان گفت: موفقیت و توسعه پژوهش در جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی «پژوهش‌مدار» است.

جامعه نیازمند رویکرد پژوهش‌مدار است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مرتضی رضایی‌صوفی در نشست با دانشجویان انجمن‌های علمی و تعدادی از دانشجویان مخترع و مبتکر دانشگاه پیام نور گیلان با تبریک هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهش زیربنای توسعه است و بدون تردید اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های موثر پدیدار می‌شوند.
وی، پژوهش را نیروی محرک توسعه در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانست و افزود: توان هر کشور به میزان پژوهش آن است.
این مسئول با بیان اینکه در دنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می‌شود، اذعان داشت: سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.
وی، ادامه داد: دانسته‌های ما از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و یا طبق پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم به دست می‌آید.
رضایی‌صوفی خاطرنشان کرد: اگر این دانسته‌ها طبق نتایج پژوهش‌های قبلی باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته‌ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل‌های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجر می‌شود بنابر این منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می‌گیرد.
به گفته وی، پژوهش در هر موضوع و به هر نحوی و سطحی که انجام شود تلاشی منسجم و نظام‌مند برای توسعه دانش موجود در باره موضوع‌هایی است که با آنها سر و کار داریم.
رئیس دانشگاه پیام نور گیلان، پژوهش را کوششی برای یافتن بهترین راه حل‌های ممکن در راستای برطرف کردن مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف زندگی عنوان کرد.
وی یادآور شد: پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ماست و در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است بنابراین موفقیت و توسعه پژوهش در جامعه نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی «پژوهش‌مدار» است.
رضایی‌صوفی، رویکرد پژوهشی را نگاهی مبتنی بر پژوهش نسبت به موضوع‌های مختلف نامید و تصریح کرد: در این نوع نگاه قبل از اتخاذ هر تصمیم مهم به یافته‌های پژوهش‌های قبلی که با موضوع تصمیم‌گیری ارتباط دارد توجه می‌شود.
وی افزود: در رویکرد پژوهش‌مدار از یافته‌های پژوهش‌های قبلی برای بهبود وضعیت موجود استفاده موثری به عمل می‌آید و کسانی که در فعالیت‌های خود رویکرد پژوهشی دارند قبل از هرگونه تصمیم‌گیری به مطالعه وضعیت موجود می‌پردازند و با تجزیه و تحلیل مشاهدات خود به بهترین راه‌حل‌ها می‌اندیشد.
این مسئول یادآور شد: این افراد تلاش می‌کنند تا از نتایج آثار دیگر پژوهشگران نیز به نحو شایسته‌ای استفاده کنند بنابر این رویکرد پژوهشی به قشر و گروه خاصی محدود نشده و زمانی منشا اثر می‌شود که در سطوح و امور مختلف جامعه تسری یابد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول