اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دانشگاه مازندران خبر داد:

افزایش اعتبارات پژوهشی دانشگاه مازندران

خبرگزاری فارس: سرپرست دانشگاه مازندران گفت: اعتبارات پژوهشی(گرنت) اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش اعتبارات پژوهشی دانشگاه مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، دوازدهمین دوره گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاهی صبح امروز در سالن شهید کدخدایی واقع در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
احمد احمدپور سرپرست دانشگاه مازندران در این مراسم با بیان اینکه اعتبارات پژوهشی(گرنت) اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: جذب حدود 60 نفر عضو هیئت علمی جدید از مرداد 89 تاکنون صورت پذیرفته و فراخوان 160 عضو هیئت علمی نیز انجام شده که پرونده‌هایشان در حال بررسی است.
وی با اشاره به افزایش تعداد تحصیلات تکمیلی از سال گذشته تاکنون، گفت: مجوز ایجاد 28 رشته کارشناسی ارشد و هفت رشته دکتری از شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اخذ شده و پرونده چند رشته در مقطع دکتری در شورای گسترش آموزش عالی در دست بررسی است.
سرپرست دانشگاه مازندران به سهم مقاطع تحصیلی نظام آموزش عالی استان مازندران اشاره کرد و ادامه داد: 28 درصد دانشجویان استان در مقاطع کاردانی، 68 درصد در مقطع کارشناسی، کمتر از سه درصد در مقطع کارشناسی‌ارشد، یک درصد در مقطع دکترای حرفه‌ای و کمتر از یک درصد در دکترای تخصصی تحصیل می‌کنند.
وی با بیان این موضوع که جلسات هیئت ممیزه دانشگاه مازندران به صورت مرتب در فاصله زمانی هر 15 روز یک‌بار تشکیل می‌ شود درباره عملکرد این هیئت یادآور شد: تا قبل از مرداد 89 اعضای هیئت علمی ارتقا یافته در این دانشگاه را 25 نفر دانشیار و 13 نفر استاد تشکیل می‌دادند که این تعداد طی 15 ماه گذشته و از زمانی که جلسات به صورت مستمر برگزار می‌شود به 43 نفر دانشیار و 16 نفر استاد افزایش یافته است.
احمدپور در ادامه اظهار داشت: در آخرین رتبه‌بندی جهانی در سال 2011 میلیادی در بین دانشگاه‌های خاورمیانه دانشگاه مازندران توانسته است جایگاه خوبی را کسب و رتبه 48 این رتبه‌بندی را به خود اختصاص دهد و در بین دانشگاه‌های داخل کشور شامل دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی رتبه هفدهم را کسب کند.
وی با بیان اینکه اهمیت تفکر و تعقل در زندگی آدمی تا بدان جاست که می‌توان از آن به عنوان وجه تمایز بین انسان و سایر جانداران نام برد، گفت: در واقع آنچه انسان را از سایر موجودات متمایز می‌سازد توانایی قدرت تفکر و تعقل اوست.
سرپرست بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی استان مازندران با تأکید بر اینکه قرآن کریم انسان را به تفکر و تعقل دعوت کرده است و ایمان را بر پایه آن می‌داند، به آیه 191 سوره آل عمران قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: در آیه مذکور قرآن انسان را به تفکر در آفرینش و تفکر در خودشان دعوت کرده است.
احمدپور افزود: در حقیقت پژوهشگری فرزند پرسشگری بوده و پرسشگری در فطرت و ذات انسان نهادینه شده است.
این مسئول تاکید کرد: سنگ بنای توسعه دانشگاه، پژوهش و تحقیق بوده و بی‌توجهی به مقوله پژوهش حلقه مفقوده نظام آموزش عالی کشور است.
وی افزود: به دلیل اهمیت تحقیق و پژوهش و نقش آن در آگاهی مردم، همواره کشورهای استعمارگر از رشد و شکوفایی این مقوله در کشورهای در حال توسعه ممانعت به عمل می‌آورند.
سرپرست دانشگاه مازندران ادامه داد: سند حقیقی این مدعا دست و پا زدن پی در پی استعمار در جلوگیری از دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای و محروم نگهداشتن کشورهایی همچون ایران از این دانش نوین است.
احمدپور اظهار داشت: آن‌ها می‌دانند که ارمغان تحقیق و پژوهش، هوشیاری، آگاهی، فرار از سلطه، پیشرفت و توسعه است پس فقدان آن در جامعه، مناسب‌ترین راه برای سلطه است که آن جامعه را از هرگونه نوآوری و بروز خلاقیت باز می‌دارد.
سرپرست دانشگاه مازندران با بیان اینکه انگیزه و نیت، توجه به نقش پیش فرض‌های ارزشی، شهامت، امانت‌داری، حقیقت‌جویی، نشاط و کار گروهی از فضائل اخلاقی در پژوهش محسوب می‌شوند، اذعان کرد: شتاب‌زدگی، عدم انگیزه و علاقه کافی، بی‌اعتنایی نسبت به نیازهای جامعه، گزینش مسئله که فراتر از توان علمی فرد باشد، از جمله آفات پژوهش محسوب می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه پژوهش ادامه داد: در سال‌های اخیر جایگاه پژوهش و پژوهشگری در کشور ما نسبت به گذشته ارتقای چشمگیری یافته اما با وجود این هنوز برای رسیدن به مرز استاندارد، فاصله‌های زیادی وجود دارد.
احمدپور در پایان اظهار داشت: از پژوهش‌هایی که در حوزه علوم انسانی در قالب نظری و مفهوم محوری و موضوع محوری انجام می‌شود باید خارج شد و به مسائل جامعه معطوف شد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول