اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان:

دانشگاه‌ها از پژوهش‌های بنیادی غافل نشوند

خبرگزاری فارس: قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: پژوهش‌های کاربردی و برطرف شدن مسائل و مشکلات موجود در جامعه نباید دانشگاه‌ها را از پژوهش‌های بنیادی غافل کند.

دانشگاه‌ها از پژوهش‌های بنیادی غافل نشوند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید سهراب‌پور شامگاه گذشته در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه اصفهان اظهار داشت: پژوهشگران باید با فعالیت‌های پژوهشی بنیادی و کاربردی خود تولید علم را در سطح کشور دنبال کنند و قانون‌مداری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار بدهند.
وی اضافه کرد: دانشگاه اصفهان یکی از دانشگاه‌های فعال در بنیاد ملی نخبگان است و تعداد بسیاری از دانشجویان این دانشگاه درصد بسیاری از پژوهشگران فعال در این بنیاد را تشکیل می‌دهند.
قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان به اهمیت ابعاد مختلف فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد و بیان داشت: جنبه‌های بنیادی و کاربردی پژوهش باید در امتداد یکدیگر مورد توجه قرار بگیرند و توجه تنها به یک جنبه از فعالیت‌های  پژوهشی نادرست است.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید با پژوهش‌های خود به دنبال برطرف شدن مسائل موجود در جامعه باشند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در لبه‌های علم و دانش نیز حرکت کنند و در صورت توجه به یکی از ابعاد کاربردی یا بنیادی پژوهش‌ها از علم جهان عقب می‌مانند.
سهراب‌پور به یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: پژوهش‌های کاربردی و برطرف شدن مسائل و مشکلات موجود در جامعه نباید دانشگاه‌ها را از پژوهش‌های بنیادی غافل کند.
وی تاکید کرد: به صورت معمول در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دولت از پژوهش‌های بنیادی حمایت می‌کند و با سرمایه‌گذاری بر روی آنها حمایت خود را از این نوع از پژوهش‌ها نشان می‌دهند.
قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان به ضرورت نظام‌مند و قانونی بودن فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: مدیریت پژوهشی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود و بر اساس قانون در سطح جامعه به وجود آید.
وی با بیان اینکه مدیریت پژوهشی باید عمومیت یابد، گفت: جذب نخبگان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشگاه‌های امروز است و بستر‌های فعالیت این افراد باید در سطح جامعه ایجاد شود زیرا این افراد در هر محیطی قادر به فعالیت نیستند.
سهراب‌پور با بیان اینکه جذب تمامی نخبگان در دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: اختصاص مکان‌هایی برای فعالیت این افراد از مهم‌ترین نیاز‌های جامعه امروز است و پژوهش‌ها باید در مسیر تولید علم انجام شود.
وی با اشاره به اینکه روش‌های پژوهشی در حال حاضر متحول شده‌اند، تصریح کرد: رشد و ارتقای کمیت و کیفیت پژوهش و موضوعات مربوط به آن باید در صدر فعالیت‌های دانشگاه‌ها قرار بگیرد.
قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: قوانین موجود در این زمینه باید در تمام کشور یکسان و یک‌نواخت باشد و تمامی فعالیت‌های پژوهشی نیز باید بر مبنای قوانین موجود در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه همیشه تعداد فعالیت‌های پژوهشی مهم نیست بلکه کیفیت این فعالیت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، تاکید کرد: کشور سهم بسیاری را در فعالیت پژوهشی در سطح جهان دارد و شناسایی و جذب پژوهشگران موجود در سطح کشور و حمایت از آنها از مهم‌ترین اهداف بنیاد ملی نخبگان است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول