اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مداح پیشکسوت استان مرکزی:

مداح باید آموزش‌های تخصصی مداحی را فرا بگیرد

خبرگزاری فارس: مداح پیشکسوت استان مرکزی گفت: مداح باید آموزش‌های تخصصی مداحی را فرا بگیرد.

مداح باید آموزش‌های تخصصی مداحی را فرا بگیرد
سیدجواد رفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: امروز آموزش از نیازهای اساسی هر حرفه و فنی است و مداحی به عنوان یک تخصص، نیازمند آموزش است.
وی تصریح کرد: متاسفانه بعد از انقلاب برای هر کاری یک متولی انتخاب کردند، ولی حوزه مداحی یا چند متولی داشت و یا اصلا برای آن متولی در نظر گرفته نشد که این مسئله آفت‌هایی را وارد این حوزه کرده است.
رفیعی با تاکید بر اینکه مداح باید فنون مداحی را بلد باشد، بیان داشت: هر فردی که صدای خوب و دلنشینی داشت، مداح نیست، مداح باید به فنون مداحی آگاهی و شناخت داشته باشد.
 
* شعر اسلحه مداح است
ذاکر اهل بیت‌(ع) استان مرکزی اظهار داشت: یکی از رموز موفقیت یک مداح آشنایی به فنون مداحی و شناخت شعر صحیح برای مداحی است، شعر اسلحه مداح است و هر چه شعر وزین و غنی‌تر باشد، مداح در کار خود موفق‌تر خواهد بود.
رفیعی ادامه داد: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به واسطه نیازی که در آن زمان به مداحی بود بازار مداحی گرم شد به همین دلیل فرصت لازم برای تربیت مداح در کشور فراهم نشد،‌ بنابراین مداحان بدون استاد، راهبر و آموزش، زیاد شدند و این موجب شد تا تعدادی زیادی مداح بدون پشتوانه صحیح شعری فکری بوجود آید.
وی افزود: شعر خوب یک مقوله است، خوب خواندن شعر هم یک مقوله دیگر که متاسفانه در این سال‌ها توجه جدی به هیچ کدام از این دو مقوله نشده است.
مداح پیشکسوت استان مرکزی با تاکید بر اینکه مداحان به ویژه مداحان جوان باید اهتمام بیشتری به شعر خوب داشته باشند، خاطر نشان کرد: برخی از مداحان قالب شعر را نمی‌شناسند و با قالب‌های نو و کهنه شعر آشنا نیستند که این یکی از مشکلات این بخش است.
رفیعی گفت: موضوع دومی که باید به آن توجه شود انتخاب شعر خوب است، چه بسا شعرهایی که خوب هستند، اما خوب خوانده نمی‌شوند که تمام این‌ها به عزاداری‌ها آسیب وارد می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه فنون مداحی باید پشت به پشت و سینه به سینه به مداح امروز آموخته شود، اظهار کرد: یک مداح خوب باید به نغمات مذهبی آشنا باشد، هم مقتل شناس باشد و هم مقتل‌خوان، ادبیات آیینی و ساختار شعر را بشناسند، ادعیه خوان باشد، از فنون مداحی اطلاع داشته باشد، تاریخ و سیره اسلام را به خوبی بداند و اخلاق اسلامی داشته باشد که در برخی از حوزه‌ها این‌گونه نیست و هر فردی که صدای خوبی دارد، مداح می‌شود و مداحی می‌کند.
 
* مداحی شاخه‌های مختلف علمی دارد
ذاکر اهل بیت(ع) استان مرکزی ابراز داشت: امروز مداحی به عنوان یک علم، شاخه‌های متعددی دارد، مقتل‌خوانی، شعر‌خوانی، رجز‌خوانی، شور‌خوانی، روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی از شاخه‌های علم مداحی هستند که باید تا دیر نشده همه مداحان را جمع کرد و آنها را آموزش داد.
رفیعی با تاکید بر اینکه مداح نباید برای اینکه می‌خواهد خود را بزرگ کند، شان اهل بیت(ع) را زیر سوال ببرد،‌ اهل بیت(ع) را کوچک کند تا خود را بزرگ جلوه دهد، گفت: هر مداحی در شاخه‌ای از این فنون تخصص دارد که باید آموزش‌های لازم را به او داد.
وی عادت نداشتن به مطالعه و استاد را یکی از مشکلات جدی مداحی امروز دانست و گفت: مداحی عشق می‌خواهد، مداحی شغل نیست و نباید اجازه داد مداحی به شغل تبدیل شود، چرا که تبدیل مداحی به شغل درد و آفت بزرگی است که ضربات فراوانی به عزاداری‌ها وارد می‌کند.
عاشق دلسوخته اباعبدالله(ع) تاکید کرد: مداحی نوکری ائمه اطهار(ع) است و آنها خود افتخار نوکری را به مداحان می‌دهند.
 
* ما هر چه داریم از محرم است
مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه ملت ایران هرچه دارد از برکت محرم و صفر است، گفت: بعد از بعثت پیامبر اسلام(ص) هیچ حادثه‌ای بزرگ‌تر، پرعظمت‌تر و شگفت‌انگیز‌تر از حادثه کربلا نیست، در حادثه بعثت، حضرت محمد(ص) به عنوان پیامبر خدا و آورنده دین اسلام برگزیده شد و یک تحول عظیمی در دنیای آن روز اتفاق افتاد، اما بعد از گذشت سال‌ها با شهادت امام حسین(ع) این تحول که می‌رفت به فراموشی سپرده شود، مجددا زنده شد و دنیا را تکان داده شد.
وی اضافه کرد: همان تاثیری که بعثت پیامبر اکرم(ص) داشت، همان تاثیر را شهادت امام حسین(ع) بر جامعه گذاشت، حضرت امام حسین(ع) با شهادت خود و یارانش در حادثه کربلا دین اسلام را که توسط یک فرد بی‌دین و فاسد دچار چالش شده بود، احیا کرد و تا آخر عاشورا و تاسوعا ماندگار خواهد بود.
مداح اهل بیت(ع) تاکید کرد: امام حسین(ع) همه چیزش را در راه خدا داد، زندگیش، فرزندانش، اهل و عیال و آبرو و مالش را در کف اخلاص گذاشت، خدا هم اهل جبران است، لذا خدا می‌خواهد این الم برای همیشه تاریخ برافراشته باشد و همه اینها نشان از عظمت و بزرگی این حادثه بزرگ دارد که باعث جاودانگی آن است.
رفیعی اظهار کرد: قیام کربلا نه تنها در این دنیا بلکه در آن دنیا هم خواهد بود، چرا که در روز محشر حضرت فاطمه زهرا(س) تمام کسانی که در روز عاشورا و تاسوعا برای فرزندش گریه کرده‌اند را مورد شفاعت قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه نباید واجبات را فدای مستحبات کرد، اظهار داشت: عزادار امام حسین(ع) نباید شب عاشورا تا صبح گریه کند و یا حسین، حسین بگوید؛ در حالی که نمازش قضا شود، کسانی که در عزاداری‌ها نماز را قضا کنند و خدایی ناکرده در طول سال فعل حرام انجام دهند مورد شفاعت قرار نخواهند گرفت.
 
* برگزاری مراسم عزاداری از برکات انقلاب است
مداح پیشکسوت استان مرکزی با اشاره به اینکه عزاداری‌های ماه محرم نسبت به قبل از انقلاب تغییرات فراوانی کرده است، گفت: همانطور که ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بسیار خوبی نسبت به 30 سال گذشته رسیده است، در عزاداری‌ها نیز این پیشرفت‌ها به وضوح به چشم می‌خورد.
وی افزود: قطعا فرهنگ، بصیرت و شعور ما بالا رفته است، بعضی از دستورات دینی و مستحبات قبل از انقلاب نبود، مثلا زیارت ناحیه مقدسه، مثل نماز جمعه و اعتکاف قبل از انقلاب نبود، اما به برکت وجود انقلاب اسلامی این مراسم در جای جای کشور برگزار می‌شود.
ذاکر اهل بیت(ع) ادامه داد: امروز در عزای امام حسین(ع) از بهترین سیستم‌های صوتی استفاده می‌شود، اما به این خاطر نباید  حال و هوای جلسات از معنویت دور شود.
رفیعی خاطر نشان کرد: شناخت نسل امروز به برکت نظام بیشتر شده است، در زمان گذشته شناخت نبود، هر زمان پوشش، لباس و فرهنگ زمان خودش را می‌پذیرد و از نظر من عزاداری از نظر محتوای اجرایی زیاد پیشرفت نکرده، اما از نظر کمیت و کیفیت برگزاری خیلی پیشرفت کرده است.
وی گفت: یک زمانی در این شهر  تنها چند هیئت بود، اما الان بالای چند صد هیئت وجود دارد و شکل و شمایل جوانان، تیپ و قیافه هیچ تاثیر ندارد، امام حسین(ع) شیفتگان خاص خودش را دارد و مثل ما به شکل و شمایل اهمیت نمی‌دهد.
مداح اهل بیت(ع) گفت: در گذشته شاید خیلی از مردم فلسفه قیام امام حسین(ع) را نمی‌شناختند، اما امروز به دلیل رشد فکری، رشد اجتماعی و مذهبی یک بچه هشت ساله هم اکثر شخصیت‌های کربلا را می‌شناسد.
 
* امر به معروف از واجبات فراموش شده است
مداح پیشکسوت استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین هدف قیام کربلا را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر واجبات فراموش شده است، این درحالی است که  احیای این دو فریضه، فلسفه قیام عاشورا بود.
رفیعی افزود: متاسفانه در جامعه امروز بعضی از سنت‌ها  فرمواش شده‌اند و این خطرناک است.
وی با بیان اینکه کشور بعد از انقلاب به پیشرفت‌های بسیار خوبی در بخش‌های مختلف دست یافت، تصریح کرد: ما بعد از انقلاب اخلاق را باختیم، مردم امروز به راحتی دروغ می‌گویند، ریا می‌کنند، در حالی که دروغ گفتن از گناهان کبیره است.
مداح اهل بیت(ع) گفت: در یک بیت شعر داریم "گفتم چرا قلبم دگر بر تار زلفت گیر نیست/ سر به زیر افکند و گفت خود کرده را تدبیر نیست" و این نشان می‌دهد زمانی که انسان خود به سمت گناه رود، نباید انتظار داشت جامعه سالم باشد، اگر ما در مقابل بدی‌ها نهی از منکر نکنیم، زمانی که سخن دروغ می‌شنویم در برابر آن واکنش نشان ندهیم و یا خود به راحتی دروغ بگوییم، چه انتظاری از افراد جامعه داریم.
رفیعی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و باید بیش از این که هست مورد توجه قرار گیرد.
 
* برای تربیت مذهبی کودکانمان وقت نمی‌گذاریم
مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه امروز پدر و مادرها برای تربیت مذهبی بچه‌هایشان وقت کافی نمی‌گذارند، گفت: در گذشته  پدر و مادرها با تمام بی‌سوادی برای تربیت مذهبی بچه‌هایشان تلاش می‌کردند و به نماز خواندن کودکانشان اهمیت می‌دادند، اما امروز والدین کودکانشان را به انواع و اقسام کلاس‌های فرهنگی و ورزشی می‌فرستند ولی به تربیت مذهبی آنها اهمیت نمی‌دهند.
 
* نباید راه‌های وصل جوانان به امام حسین(ع) را به یک‌باره قطع کرد
رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه جدا کردن جوانان از چلچراغ و نمادها گفت: زمان ورود چلچراغ‌ها به هیئت‌ها به زمان صفویه بر می‌گردد، خوب یا بد باید قبول کنیم استفاده از این نمادها قسمتی از فرهنگ عزاداری ماست و ما نباید به یک باره این‌ها را از جوانان بگیریم.
وی ادامه داد: در عصر امروز که دشمنان، جوانان را با ماهواره، کافی‌نت و مواد توهم‌‌زا سرگرم می‌کنند، اگر به یک‌باره بخواهیم تعلق خاطر جوانان را از آنها بگیریم غلط است، چلچراغ به نوعی موجب حضور جوان در عزاداری امام حسین(ع) می‌شود و نباید راه‌های وصل جوان به امام حسین(ع) را قطع کرد.
مداح اهل بیت(ع) گفت: باید با فرهنگ سازی جوان را با اصل واقعه کربلا آشنا کنیم، اگر درست فرهنگ‌سازی کرده و جوان را با امام حسین(ع) آشنا کنیم قطعا جوان شیعه خودش دنبال این نمادها نخواهد رفت.
رفیعی تاکید کرد: استفاده از این نمادها مورد تایید هیچ عالمی نیست، اما باید برای حذف این نمادها برنامه‌ریزی اصولی و صحیح صورت گیرد تا با واکنش غلط مواجه نشویم.
وی با اشاره به نقش حساس علما و مداحان در این رابطه اظهار کرد: باید آرام و با برنامه با شناخت و فرهنگ‌سازی به جوان فهماند که فلسفه عزاداری چیست، باید یک پیوند عاقلانه بین نسل جدید و عاشورا ایجاد کرد، زمانی که جوان خود متوجه و عاشق امام حسین(ع) شد دیگر به سراغ الم و غیره نمی‌رود.
 
 * برای مقابله با خرافه‌ها نیازمند عزم ملی هستیم
مداح اهل بیت(ع) یکی از راه‌های مقابله با انحراف و خرافه‌ها را داشتن عزم ملی دانست و بیان داشت: مقابله با انحراف و خرافه‌ها که دست‌ساز دشمن است به تنهایی از عهده هیچ کس بر نمی‌آید و برای این امر هم مردم و هم مسئولان باید حساس باشند.
رفیعی افزود: این کار نیازمند یک کار تحقیقاتی و میدانی است، خرافه‌ها را باید شناسایی و دسته بندی کرد و بر اساس این دسته‌بندی هر کس را مسئول مبارزه با آن قرار داد.
 
* نذری یعنی همه اعتقاد مردم شیعه
وی در ادامه نذری را حلال‌ترین غذا دانست و گفت: نذری یعنی مال حلال و زلال بر سر سفره ارباب، نذری یعنی تبرک، یعنی تقرب، نذری یعنی همه اعتقاد مردم شیعه.
رفیعی ادامه داد: نذری یک قسمت از فرهنگ دینی مذهبی مردم ایران است، که حلال‌ترین و پاک‌ترین غذاهاست.
سیدجواد رفیعی متولد 1352 مداحی را همزمان با آغازین روزهای انقلاب زمانی که تنها هشت سال داشت در هیئت عزاداران امام حسین(ع) آغاز کرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول