اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/آسیب‌شناسی مداحی اهل بیت (ع)/

مداحی‌ها به تبلیغی برای ضدشیعه تبدیل نشود

خبرگزاری فارس: در راستای آسیب‌شناسی مداحی اهل بیت (ع) برخی از مداحی‌ها به حربه‌ای برای تبلیغ ضد شیعه تبدیل شده و این مسئله نشانگر این است که مداحان نباید بدون علم و آگاهی وارد این عرصه شوند.

مداحی‌ها به تبلیغی برای ضدشیعه تبدیل نشود
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند در خراسان جنوبی شیعیان هر ساله مراسمات باشکوهی برای عزاداری ایام محرم تدارک می‌بینند و اقشار مختلف مردم به صورت خودجوش اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می کنند و سنت‌های حسنه‌ای از قدیم‌الایام در این منطقه برای برگزاری این مراسمات وجود دارد. مراسماتی از جمله علم‌بندان، بیل‌زنی و برگزاری مراسم شبیه‌خوانی از جمله این مراسمات است که هنوز هم ادامه دارد.
  
*برخی از اشعار مداحی در ذهن مردم جاودانه شده است
یکی از مداحان پیشکسوت خراسان جنوبی که سال‌ها در هیئت‌های مختلف استان به مداحی اهل بیت مشغول بوده است در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که عرصه مداحی و ذاکری اهل بیت (ع) را تهدید می‌کند نداشتن علم کافی برخی از مداحان است.
سید علیرضا حسینی ادامه داد: مداحان باید به جایگاه و تاثیرگذاری خود واقف باشند و باید معلومات دینی و مذهبی خود را بالا ببرند تا در مداحی‌ها چیزی خلاف واقع مطرح نشود چراکه این رسالت بزرگی است.
وی افزود: اشعاری بسیار زیبا و دلنشین در شرح واقعه عاشورا وجود دارد که سال‌ها است بر لسان مردم عزادار باقی مانده است و هنوز هم قدیمی و تکراری نشده است اشعاری از جمله "ای اهل حرم میر و علمدار نیامد" یا اشعار محتشم کاشانی مانند " باز این چه شورش است که در خلق عالم است" نیز از جمله اشعاری هستند که نسل در نسل در غالب هیئت‌های مذهبی و در عزای حسین (ع) جاودانه شده است چون زیبا سنگین و پرمعنا است.
یکی دیگر از مداحان پیشکسوت خراسان جنوبی نیز در ارتباط با آسیب‌های مداحی در هیئت‌های عزاداری گفت: مداحان باید در انتخاب شعر و آهنگ برای مداحی خود دقت کافی را داشته باشند تا انحرافی در این بخش پیش نیاید همچنین باید مداحان پیشکسوت به جوانان نیز این آموزش‌ها را بدهند.
حاج مهدی یوسفی اظهار داشت: برخی از سبک‌هایی که امروزه برای عزاداری مرسوم شده است در شان مراسمات عزاداری سید و سالار شهیدان نیست.

*محرم بهترین فرصت برای تبلیغ دین است

مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در جمع مداحان و مسئولان هیئت‌های مذهبی به آسیب شناسی مراسمات عزاداری محرم پرداخت و ایام عزاداری اباعبدالله (ع) را سرمایه بزرگی برای شیعیان دانست و گفت: ایام محرم بهترین فرصت برای تبلیغ دین است که نباید هدر رود.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد رضایی اخلاص را مهم‌ترین لازمه کار عزاداری امام حسین (ع) دانست و افزود: اگر در این زمینه کوتاهی کنیم و از مدار اخلاص خارج شویم ما را به کار خودمان رها می‌کنند.
وی به مهم‌ترین آسیب‌های موجود در حوزه هیئت‌های مذهبی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس فتوای مراجع عظام قمه‌زنی در اسلام و در غالب هیئت‌های مذهبی حرام است و نباید انجام شود.
 
*برخی مداحی‌ها تبدیل به حربه وهابیون علیه شیعه شده است
مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: برخی از سنت‌های غلط مانند قمه‌زنی یا برخی از مداحی‌هایی که در شان امام حسین (ع) نیست تبدیل به حربه‌ای در دست وهابیون علیه تشیع شده است و تبلیغات منفی در سطح جهان علیه شیعه انجام می‌دهند.
 
*باید نهایت دقت در انتخاب شعر و موسیقی در مداحی صورت گیرد

رضایی همچنین از مداحان هیئت‌های عزاداری استان خواست که از موسیقی‌هایی که در شان مراسمات عزاداری نیست استفاده نشود و در انتخاب شعر و موسیقی برای عزاداری نهایت دقت صورت گیرد.
رضایی ادامه داد: همچنین در انتخاب اشعار نیز باید دقت شود تا اشعار غلوآمیز و خلاف واقعیت در هیئت‌ها قرائت نشود چراکه برخی از افراد از این مسئله علیه تشیع سودجویی می‌کنند و تبلیغات سویی را راه می‌اندازند.
رئیس هیئت‌های مذهبی شهرستان بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از وجود 989 هیئت در سطح استان خراسان جنوبی خبر داد و اظهار داشت: 289 هیئت در شهرستان بیرجند فعال هستند و مراسمات مختلفی در دو ماه محرم و صفر و در سوگ امام حسین (ع) در غالب این هیئت‌های مذهبی انجام می‌شود.
غلامرضا عباسی‌مقدم هیئت‌های مذهبی را سربازان گمنام دین توصیف کرد و افزود: ما مداحان پیشکسوت زیادی در استان داریم که با استفاده از اشعار بسیار پرمعنا و جامع این واقعه سوزناک را در غالب سبک‌های سنگین و زیبا ارائه می‌کنند و برای همیشه نیز در خاطره مردم ضبط می‌شود.
=============
گزارش از: مژگان حمیدی
=============
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول