اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مداح پیشکسوت:

سکوت در قبال بی‌سلیقگی‌های مداحی جرم در پیشگاه سیدالشهداست

خبرگزاری فارس: یکی از مداحان پیشکسوت اهل بیت (ع) گفت: سکوت کسانی که دغدغه دین و مذهب دارند در قابل بی‌سلیقگی‌ها و بد‌سلیقگی‌ها یا حتی انحرافات مداحی، نوعی جرم در پیشگاه سیدالشهداست.

سکوت در قبال بی‌سلیقگی‌های مداحی جرم در پیشگاه سیدالشهداست
محمدعلی آزادجو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه بسیاری از علما و مراجع عظام به بحث عزاداری سنتی و تعریف خاصی برای آن تأکید دارند، اظهار کرد: جامعه ما جامعه‌ای است که مطالبه تنوع دارد یعنی ذاکران اهل بیت (ع) علاوه بر اینکه باید عزاداری را به شیوه سنتی آن حفظ کنند نباید چیزهای بیگانه وارد آن کنند.
وی با بیان اینکه این روزها از انواع آلات موسیقی در عزاداری‌ استفاده می‌شود، با بیان اینکه علما این مقوله را جایز نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: در برخی مکان‌ها دیده می‌شود که از پیانو و ارگ هم در عزاداری سالار شهیدان استفاده می‌شود که این آلت موسیقی حتی در موسیقی سنتی ما نیز جایگاهی ندارد.
این مداح اهل بیت (ع) ضمن طرد شیوه‌های عزاداری که برگرفته از مدل عزاداری سایر ملل است مثل شیوه‌های مسیحیت یا ارامنه یا حتی بعضی از فرقه‌هایی که جزو فرقه‌های منحرفه یا ضاله هستند، اضافه کرد: گاه دیده شده که در عزاداری اهل بیت (ع) حرکات و نواهایی استفاده می‌شود که شبیه بخشی از فرق صوفیه یا دراویش است چراکه آنها در مراسم‌شان کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهند و حتی نوع شیوه نوا کردنشان بسیار متفاوت از عزاداری اصیل ماست.
وی با بیان اینکه استفاده از سبک‌های غربی یا دیگر فرق جز عزاداری‌های سنتی ما نیست، یادآور شد: بعضی از نواهایی که این سبک‌ها دارند، دارای سابقه بدی است مثلاً برخی از ترانه‌هایی الگوبرداری می‌کنند که در زمان‌‌های سابق یا قبل از انقلاب اسلامی خوانده شده که علاوه بر اینکه در این نواها غنا وجود دارد خواندن اشعار بر وزن و نوای ترانه‌های منفی است که این سبک عزاداری‌ها سبب تداعی همه آن خاطرات زشت در ذهن خواننده می‌شود.
آزادجو با بیان اینکه استفاده از برخی وسایل چون علامت نیز جزو عزاداری‌های سنتی و اصیل نیست، گفت: شاهد بوده‌ام که یکی از دوستان به خاطر بلند کردن علامت راهی بیمارستان شد چراکه فقط به خاطر چشم و هم‌چشمی روز به روز عریض و طویل‌تر شده و مشکل‌ساز است.
وی با تأکید بر اینکه آنچه که بیشتر توقع می‌رود این است که در عزاداری‌ها کلمات خود حضرت سیدالشهدا(ع) مثل "هیهات من الذله" و ... عنوان شود، گفت: بعضی از این کلمات را حتی وقتی بیگانگان می‌شنوند به دلیل نورانیتی که دارد، می‌تواند موجب تحول شخص شود.
این مداح اهل بیت (ع) با طرح این سؤال که چرا در مداحی‌ها از آیات قرآن مثل آیه "انما یرید الله" یا آیه "تطهیر" استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: در قرآن آیاتی وجود دارد که در شأن اهل بیت (ع) نازل شده اما متأسفانه در پرده‌های عزاداری استفاده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برخی از مداحان قصد ایجاد تنوع دارند اما به اینکه این تنوع را باید چگونه ایجاد کرد، بی‌توجه هستند، یادآور شد:  آیا واقعاً دستگاه عاشورا این تنوع را ندارد، آیا دستگاه عاشورا این معارف را ندارد، در حالی که مطمئناً دارد اگرچه به واقع وظیفه بزرگان هیئت، علما، روحانیون و اقشار فرهنگی جامعه است که به این موارد بپردازند.
آزادجو خاطرنشان کرد: در مراسم‌های عزاداری اقشار مختلف جامعه با سطح تحصیلات مختلف وجود دارند که اینها نیز باید بر این عزاداری‌ها نظارت کنند چراکه این قشر زمانی که الفاظ یا بیاناتی را می‌شنوند که درست نیست ولی سکوت می‌کنند، در این انحرافات مسئول هستند.
وی افزود: سکوت کسانی که دغدغه دین و مذهب دارند در قبال بی‌سلیقگی‌ها، بد سلیقگی‌ها یا حتی انحرافات، نوعی جرم در پیشگاه سیدالشهداست یعنی این افراد حق ندارند سکوت کنند و مقاومت این افراد در مقابل افرادی که جاهلانه عمل می‌کنند باید بیشتر باشد.
این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه علما نیز باید به مجالس عزاداری و هیئت‌های حسینی بیشتر توجه کنند و معارف جدید و مطابق نیاز روز جامعه را تفسیر و تحلیل کنند، افزود: متاسفانه گاه می‌بینیم که این قشر به مسائل اخلاقی می‌پردازند در حالی که در ایام محرم باید به مسائل پیرامون محرم پرداخته شود.
وی با بیان اینکه محرم همه معرف‌های الهی را در درون خود دارد، گفت: مخاطب‌شناسی و نیازشناسی جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و ذاکرین اهل بیت (ع) نیز بدانند که به واسطه دخالت رسانه‌ها مردم رشد خوبی پیدا کرده‌اند و امروز تحریف را می‌شناسند.
آزادجو ادامه داد: ذاکرین باید بدانند که وقتی وارد مجالس عزاداری می‌شوند اگر جمله‌ای را بی‌ سند یا با سند غیر معتبر بخوانند، مردم واکنش نشان خواهند داد و نمی‌پذیرند و لذا مجلس اهل بیت (ع) را لکه‌دار نکنند.
وی با بیان اینکه در عاشورا هرچه سر زد مبنای عقلی داشت، گفت: ذاکران و مداحان نباید در روضه‌ها چیزهایی را بیان کنند که دور از شأن اهل بیت (ع) باشد اما متأسفانه بعضی از این ذاکران زبان حال را به گونه‌ای بیان می‌کنند که مستمع تصور می‌کند که این زبان روایت بوده در حالی که این اشتباه است.
این مداح اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: مداحان و ذاکران مباحث را باید به گونه‌ای بیان کنند که مستمع بداند و بفهمد که این زبان حال ذاکر است و این اتفاق اصلاً در کربلا نیفتاده است.
وی خاطرنشان کرد: بنا به تاکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عزاداری‌ها باید به شیوه صحیح و درست برگزار شود و علاوه بر این به روحیه تنوع طلبی جامعه نیز توجه داشته باشند چراکه به هر حال امام حسین (ع) زیباست و باید همه زیبایی‌ها را خرج سیدالشهدا (ع) کرد.
آزادجو در ارتباط با لزوم اختصاص کلاس‌های آموزشی برای مداحان و ذاکران نیز گفت: اگرچه در این زمینه تلاش‌های صورت می‌گیرد اما چند مشکل وجود دارد، یکی اینکه این تلاش‌ها محدود است و متأسفانه متولیان این جریان با هم هماهنگ نیستند و نوعی پراکندگی در این خصوص به نظر می‌رسد.
وی ادامه داد: در عرصه مداحی و هیئت‌های حسینی همدان حرکت، حرکت خودجوشی است که انتظار می‌رود متولیان فرهنگی ما مانند سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان ارشاد نیز حمایت‌های لازمه را انجام دهند.
این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به برگزاری سوگواره شعر هیئت در همدان گفت: این همایش مردمی بدون حمایت دستگاه‌های دولتی برنامه‌ ارزشمندی در این حوزه مداحی و آسیب‌شناسی آن است اما چرا کسانی که متولی نیستند، می‌توانند چنین برنامه‌های پرباری را به اجرا درآورند اما کسانی که متولیان اصلی هستند و به مراتب می‌توانند کارهای بهتری انجام دهند این کار را نمی‌کنند.
وی در پایان با بیان اینکه مداحان اهل بیت (ع) نیز خود نباید قصور کنند، بیان کرد: چون در عالم مداحی این معارف گسترده شده و جامعه هم مطالبه دارد، نباید از شیوه مداحی جدید غافل باشیم و از تجارب دیگران بی‌بهره بمانیم، اما برای این جریان باید وقت گذاشت.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول