اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان:

مداحی سنتی از انگیزش احساس مذهبی و فطری برخوردار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: سبک سنتی مداحی از ویژگی خاص محزون بودن و انگیزش احساس مذهبی و فطری برخوردار است.

مداحی سنتی از انگیزش احساس مذهبی و فطری برخوردار است
حجت‌الاسلام صفر قربانپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان در زمینه وضعیت مداحی مداحان و توجه به سنت‌های پسندیده عزاداری‌ها اظهار کرد: ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع)، ماندگاری و جاودانگی نهضت عاشورای حسینی براساس توجه خداوند به مواردی بستگی دارد که از آن جمله؛ بیان نهضت و تشریح مظلومیت امام حسین (ع) به زبان شعر و نوحه و مداحی است.
وی افزود: به یقین نوحه‌خوانی و مداحی نقش بسیار زیادی در ایجاد شور و عشق به امام حسین (ع) در میان مردم دارد به ویژه اشعاری که از مضامین آزادیخواهی و سلحشوری برخوردار باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به طور قطع نوحه‌سرایی با سابقه دیرینه‌اش می‌تواند در تحریک عواطف انسانی در دفاع از دین و مظلومیت امام حسین (ع) مؤثر باشد.
قربانپور تصریح کرد: البته باید به این نکته اذعان کرد که ممکن است بعضی از اشعار به کیفیتی باشند که رعایت شأن امام حسین (ع) و دیگر خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشده باشد یا اینکه دارای مضامین غلو‌آمیز یا عبارات سخیف و کم وزن بوده گرچه درصد اینگونه اشعار نسبت به نوحه‌ها و اشعار خوب بسیار کم است.
وی خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که در مداحی‌ها بعضی از سبک‌های نوحه‌خوانی از روش مطلوبی برخوردار نیستند و چه بسا روش تقلیدی وارداتی دارند در حالی که سبک سنتی مداحی ویژگی خاص محزون بودن و انگیزش احساس مذهبی و فطری را داراست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر همین اساس هر‌گونه تحریف در اصل سرودن اشعار یا کیفیت مداحی موجب ظهور تحریف در اصل سوگواری و عزاداری است لذا همت سازمان تبلیغات اسلامی آن است که با ساماندهی کانون مداحان در شهرستان‌ها و آموزش‌های ویژه و تغذیه فکری مناسب و در اختیار قرار دادن کتاب‌ها و نوحه‌های مناسب و با محتوای مطلوب از هر‌گونه تحریفات و آسیب‌های سوگواری و عزاداری پرهیز شود که خوشبختانه در این هدف نیز توفیقات خوبی حاصل شده است.
قربانپور گفت: در سنت‌های عزاداری غیر از محتوای اشعار و سبک خواندن نوحه‌ها، از بعضی ابزار و آلات غیر‌متعارف از جمله آلات موسیقی و طبل‌های بزرگ و فراوان یا بعضی ادوات خاص همچون شمایل و علامت‌های بزرگ آهنی استفاده می‌شود که این امور نیز مطلوب نبوده و ضروریست مسئولان هیئت‌های عزاداری و مردم علاقه‌مند به امام حسین (ع) حداکثر توجه و تلاش خود را مبذول دارند تا این موارد استفاده نشود.
وی عنوان کرد: توصیه و تأکید ما بر این است که عزاداری‌ها بیشتر محتوا محور و مسجد محور باشند و تبیین اهداف نهضت امام حسین (ع) و تشریح ارزش‌های اسلامی جزو برنامه‌های سوگواری قرار گیرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: ضروری است تا در سال‌ جاری با اصل قرار دادن قرآن و اهل بیت (ع) به عنوان دو میراث گرانبهای پیامبر اکرم (ص) در ایام محرم به جریان بیداری اسلامی و اصل مترقی ولایت‌فقیه و روحیه ظلم‌ستیزی با الگو قرار دادن امام حسین (ع) و توجه به امر به معروف و نهی از منکر و بیان احکام اسلامی اهتمام بیشتری صورت پذیرد.
قربانپور تصریح کرد: در واقع صرفاً به فعالیت‌های شکلی و شعاری توجه نشود بلکه در حفظ شعائر و سنت‌های صحیح عزاداری به اهداف عزاداری توجه بیشتری شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول