اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای اردوهای هجرت اقدامی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم زنجان

بسیج سازندگی با اجرای اردوهای هجرت الگویی برای محرومیت‌زدایی در کشور محسوب می‌شود که با این کارهای بزرگ و در خور شانی برای محرومیت‌زدایی در کشور صورت گرفته است.

اجرای اردوهای هجرت اقدامی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بسیج سازندگی در احیای ارزش‌های جهادی گام‌های مطلوبی برداشته و امروز به عنوان الگوی سازندگی و خدمات‌رسانی به مناطق محروم جامعه نقش بارزی دارد.

خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق محروم، عمران و آبادانی روستاها از فعالیت‌های بسیج سازندگی است که خدمات این سازمان توانسته چهره فقر را از برخی روستاهای کشور بزداید.

بسیج سازندگی با گذشت چندین سال از فعالیتش، در چند سال اخیر در قالب اردوهای هجرت با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در همه عرصه‌ها از جمله در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه‌ای، خدمات‌رسانی، عمرانی، مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس خدمات قابل ذکری را به مردم ارائه کرده است.

خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی از کشور حاصل فعالیت‌های بسیج سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که آثار آن در بسیاری از مناطق محروم دیده می‌شود.

تأسیس سازمان بسیج سازندگی به سال 1379 برمی‌‌گردد که بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری برای شکوفایی استعدادهای ذخیره شده در جوانان این سازمان با هدف استفاده از نیروی نشاط جوانان برای سازندگی کشور در اوقات فراغت تشکیل شد.

اردوهای هجرت بسیج سازندگی بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری برای شکوفایی استعدادهای ذخیره شده در جوانان با هدف اشاعه فرهنگ خدمات‌رسانی در بین جوانان تشکیل و فعالیت می‌کند.

بسیج سازندگی همواره به دنبال این بوده است که فرهنگ خدمات‌رسانی را در بین آحاد مختلف جامعه نهادینه و از ظرفیت‌هایی که در استان‌ها و مجموعه اجرایی کشور وجود دارد، استفاده کرده و خدمات رایگان به مردم ارائه کند.

اردوهای هجرت در سال‌های گذشته فعالیت خود را به شکل منسجم آغاز کرد و با به کارگیری جوانان دانشجو و متعهد توانسته خدمات شایان ذکری را به جامعه ارائه کند.

سازمان بسیج سازندگی نیروهای جوان، داوطلب، دانش‌آموز، دانشجو و طلبه از جمله برادران و خواهران برای ساماندهی، هدایت و حمایت به کار گرفته و امروز شاهد خدمات ارزشمند این سازمان در کشور هستیم.

تنوع در زمینه‌های آموزشی و مهارتی، پژوهشی، بهداشتی درمانی، فرهنگی و اجتماعی، عمرانی از قبیل منابع طبیعی، کشاورزی، پل‌سازی و خدمات‌رسانی از دستاوردهای بسیج در عرصه سازندگی کشور محسوب می‌شود.

کوتاه مدت و زودبازده بودن طرح‌ها، فراگیر و گسترده بودن، نداشتن پیچیدگی‌های تخصصی و نیز عمومی و عام‌المنفعه بودن از ویژگی‌های طرح‌های بسیج سازندگی است.

غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه‌های سازندگی و مردم‌یاری و خدمات‌رسانی، آشنایی جوانان با فرهنگ کار و تلاش و فعالیت‌های گروهی، کمک به توسعه سازندگی و رفع محرومیت در کشور به ویژه در روستاها و مناطق محروم با هزینه کمتر و سرعت بیشتر از مهم‌ترین اهداف این اردوها است.

طرح بسیج سازندگی با هدف رفع محرومیت‌ها، ایجاد اشتغالزایی موجب تقویت روحیه اعتماد به نفس جوانان شده و از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

حضور خواهران و برادران بسیجی در کنار کشاورزان مناطق محروم برای کمک‌رسانی به این افراد، بسیار چشمگیر بوده و در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از کشاورزان محروم گام‌های خوبی برداشته شده است.

انجام امور آبخیزداری، تولید نهال، بوته‌کاری، کپه‌کاری، کاشت نهال مرتعی، احداث کانال آبرسانی و جمع‌آوری محصولات کشاورزی و زراعی از عمده‌ترین فعالیت‌های مهم بسیج در عرصه کشاورزی است.

بسیج سازندگی با حضور در مناطق محروم کشور از ظرفیت دانش‌آموزان نیز بهره‌گیری کرده و برنامه‌های خود را اجرایی می‌کند.

ترویج علم و دانش در مناطق روستایی کشور، برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان مناطق محروم در برنامه‌ کاری بسیج سازندگی قرار دارد.

اجرای برنامه‌های بصیرتی برای آحاد مردم از دیگر برنامه‌های بسیج در مناطق محروم است.

تیم‌های پزشکی بسیج سازندگی نیز برای ارائه خدمات در مناطق محروم حضوری فعال داشته و ثمرات این حضور را از رضایتمندی مردم می‌شود، متوجه شد.

 

* محرومیت‌زدایی هدف سازمان بسیج سازندگی است

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان از اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در روستاهای استان زنجان خبر داد.

فرهاد امندی ابراز داشت: سازمان بسیج سازندگی با همکاری تعدادی از دستگاه‌های عضو کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، از ابتدای امسال تاکنون در عرصه آموزش و پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر، خدمات آموزشی و آگاه‌سازی از عوارض منفی در قالب برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها اقدامات لازم را انجام داده است.

وی از ارائه آموزش‌های مرتبط با پیشگیری از ابتلا به ایدز خبر داد و افزود: ارائه آموزش‌های سبک زندگی سالم، اعتیاد و فرزندپروری و اعتیاد و خانواده در راستای آگاهی‌بخشی به همه اقشار جامعه درباره آسیب‌های مواد مخدر از دیگر خدمات آموزشی این سازمان محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه محرومیت‌زدایی از اهداف سازمان بسیج سازندگی محسوب می‌شود، اضافه کرد: تاکنون پروژه‌های مختلفی در این زمینه اجرایی شده و برنامه‌هایی نیز در این زمینه تا پایان سال پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان ادامه داد: در راستای جامه عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری، سازمان بسیج سازندگی گام‌های مطلوبی در این زمینه برداشته است.

امندی با بیان اینکه این سازمان با ارائه تسهیلات پنج میلیون تومانی از بسیجیان حمایت می‌کند، ابراز داشت: در گذشته میزان این تسهیلات 3 میلیون تومان بود.

وی از اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها با اعتبار 600 میلیون تومان اجرا شده است.

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته برای اقتصاد مقاومتی 5 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بسیجیان قرار گرفت، عنوان کرد: یک میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه و چهار میلیارد تومان به صورت عقود اسلامی به بسیجیان ارائه شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان زنجان تسهیلات عقود اسلامی را 10 تا 30 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: این تسهیلات با 14 درصد در اختیار بسیجیان قرار می‌گیرد.

امندی با بیان اینکه این تسهیلات در عرصه‌های پرورش مرغ بومی، زنبورداری، ورمی‌کمپوست و قارچ ارائه می‌شود، یادآور شد: تسهیلات لازم به دامداری‌های کوچک نیز ارائه می‌شود.

* برگزاری طرح جهاد علمی در مناطق محروم زنجان

رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های زنجان نیز از برگزاری طرح جهاد علمی برای دانش‌آموزان مناطق محروم زنجان خبر داد.

عباس بابایی با بیان اینکه برای پیشرفت توسعه و عدالت اجتماعی معاونت علمی پژوهشی بسیج دانشجویی زنجان با همکاری موسسه علمی رزمندگان اسلام طرح جهاد علمی در مناطق محروم برگزار می‌کند، ابراز داشت: این طرح با هدف محرومیت‌زدایی علمی با استفاده از ظرفیت بسیج دانشجویی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان بسیجی با حضور در مناطق محروم به دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی با معدل زیر 15 دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند.

این مسئول متذکر شد: این طرح در مناطق محروم شهرستان‌های ایجرود، طارم و ماهنشان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های زنجان عنوان کرد: بخش علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی برای ارتقای سطح علمی دانشجویان برنامه‌های مختلفی در مرکز استان و شهرستان‌های زنجان برگزار می‌کند.

فارس امیدوار است این گزارش گوشه‌ای از فعالیت‌های بسیج سازندگی، اردوهای هجرت و رسم هجرت را به تصویر کشیده باشد.

انتهای پیام/73003/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول