اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر همایش ملی حدیث رضوی پیشنهاد داد

لزوم بررسی اثرات هجرت و شهادت امام رضا(ع) بر تاریخ ایران و اسلام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم جای خالی پرداختن به موضوع اثرات هجرت و شهادت امام رضا(ع) بر تاریخ و سرنوشت ایران و اسلام را در کنار برنامه‌های دیگر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) محسوس دانست.

لزوم بررسی اثرات هجرت و شهادت امام رضا(ع) بر تاریخ ایران و اسلام

سید مرتضی اسماعیلی‌طبا امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در قم ضمن ارائه گزارشی تفصیلی از سلسله برنامه‌های این اداره کل در دهه کرامت، با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی حدیث رضوی با رویکرد سبک زندگی دینی در قالب برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در قم، ابراز داشت: جشنواره امام رضا(ع) 11 سال است که با محوریت دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برگزار شده و هر سال در حال گسترش بوده و حوزه‌های بیشتری را زیرپوشش خود قرار داده است.

دبیر همایش ملی حدیث رضوی ادامه داد: در طول 11 سال از این حرکت پسندیده، موضوعات مرتبط با امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف پژوهشی، داستان، شعر، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی و دیگر رشته‌های فرهنگی و هنری ارائه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه یکی از موضوعات بر زمین مانده‌ای که تا به حال در این جشنواره اجرا نشده بود بحث احادیث امام رضا(ع) بود بیان داشت: این بخش از همایش با تصویب برگزاری آن توسط این اداره کل، با هدف تدوین و تبیین حدیثی سیره رضوی، نشر معارف حدیثی اهل بیت‌(ع) در قالب متون ویژه و ترویج فرهنگ نوشتاری در سطوح مختلف علمی، در دو بخش تخصصی و عمومی با مشارکت موسسه دارالحدیث و سایر مراکز حدیثی کشور در قم برگزار شده و به دنبال اعلام فراخوان نخستین همایش ملی حدیث رضوی، تعداد قابل توجهی مقالات از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

اسماعیلی‌طبا پراکندگی جغرافیایی در بین شرکت کنندگان در این همایش را از ویژگی‌های خاص آن ذکر کرد و اظهار داشت: در بسیاری از همایش‌ها مشاهده شده که آثار ارسالی فقط از همان شهر برگزارکننده همایش است اما در این همایش از اکثر مناطق کشور و حتی از خارج کشور مقاله ارسال شد که وجهه‌ای فراملی به این بخش از جشنواره داد.

وی گفت: از مجموع 615 اثر رسیده به دبیرخانه این همایش 292 اثر به صورت مقاله و 323 اثر در بخش داستانک شرکت کردند که برترین‌ها توسط داوران انتخاب شده و در آیین اختتامیه همایش ملی حدیث رضوی با حضور آیت‌الله ری‌شهری تقدیر شدند.

وی تصریح کرد: مقالات برتر این جشنواره در قالب دو کتاب در سال جاری به چاپ می‌رسد و همچنین چکیده تمام مقالات نیز در کتابچه‌ای منتشر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به دلیل انتخاب استان قم برای بخش حدیث رضوی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: موضوع حدیث رضوی به این علت برای قم انتخاب شد که بهترین مراکز دینی، علمی و پژوهشی از جمله دارالحدیث در قم حضور دارند.

دبیر همایش ملی حدیث رضوی در ادامه گزارش خود با اشاره به آغاز جشن‌های بین‌المللی دهه کرامت و جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) از قم گفت: آیین افتتاح یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و آغاز جشن‌های دهه کرامت همزمان با میلاد پرخیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم برگزار شد و طی آن برنامه‌ها و جشن‌های دهه کرامت در سراسر کشور با موضوعات مختلف فرهنگی، هنری و پژوهشی آغاز شد و استان‌های مختلف در این جشنواره با برگزاری جشن‌های مردمی و ده‌ها هزار برنامه در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، موسسات و مراکز مختلف فرهنگی همکاری داشتند.

اسماعیلی‌طبا به برگزاری هفته فرهنگ رضوی استان قم اشاره کرد و گفت: در راستای ترویج، گسترش و تعمیق فرهنگ پربار رضوی و ولایی، برگزاری این هفته یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بود که با آغاز جشن‌های دهه کرامت و جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) کار خود را با افتتاح نمایشگاه کریمه اهل بیت(ع) در صحن حضرت جواد الائمه(ع) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کرد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف نمایشگاه کریمه اهل بیت(ع) اظهار داشت: در این نمایشگاه غرفه‌هایی با عناوین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، کرامت بانوی کریمه، انجمن خوشنویسان قم، وداع با امام رضا(ع)، گوهر عفاف، کارگاه‌های زنده هنری در موضوعات مختلف صنایع دستی، نقاشی و ... برپا شده بود.

دبیر همایش ملی حدیث رضوی افزود: آثار برگزیده دهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در قالب عکس و پوستر در نمایشگاه کریمه اهل بیت(س) برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به نمایش درآمده بود.

وی برنامه‌های هفته فرهنگ رضوی استان قم را بسیار گسترده عنوان کرد و اظهار داشت: برگزاری مسابقات فرهنگی، رونمایی کتاب‌های مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س)، برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، نمایشگاه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه امامزادگان، نمایشگاه دستاوردها و آثار برگزیده دوره‌های گذشته جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در تالار شهید آوینی و نمایشگاه‌های مختلف، از جمله برنامه‌های فرهنگی و هنری در هفته فرهنگ رضوی در استان قم بود که امیدواریم با برگزاری آن‌ها توانسته باشیم فرهنگ فاطمی و رضوی را گسترش دهیم.

اسماعیلی‌طبا افتتاح نمایشگاه دستاوردهای 10 ساله جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در قالب عکس، پوستر و نمودارهای آماری را از برنامه‌های هفته فرهنگ رضوی قم دانست و افزود: این نمایشگاه با هدف تبیین جایگاه، معرفی دستاوردهای 10 دوره گذشته و بررسی آماری فعالیت‌ها و برنامه‌های این جشنواره ارزشمند در نگارخانه شهید آوینی برپا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه به اجرای نمایش «خواهر عشق» در قم اشاره کرد و ابراز داشت: این نمایش با موضوع کریمه اهل بیت(ع) از تولیدات این اداره کل بوده که توسط سید محمدجواد طاهری از هنرمندان فعال در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون کارگردانی شد و در این هفته فرهنگی به روی صحنه رفت.

وی همچنین از رونمایی دو کتاب کودکانه با موضوع امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در قم گفت و افزود: دو کتاب «مسافر شهر طوس» و «مسافر شهر قم» که با استفاده از تصاویر کودکانه و زیبا، داستان زندگی امام رضا(ع) و داستان ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم را روایت می‌کند در هفته فرهنگ رضوی قم رونمایی شد.

دبیر همایش ملی حدیث رضوی در ادامه به یکی دیگر از برنامه‌های شاخص و ارزشمند در این هفته اشاره کرد و اظهار داشت: همزمان با هفته فرهنگ رضوی قم هشت کتاب نفیس ادبی و عمومی و یک نرم افزار ارزشمند با موضوع محوری حضرت امام رضا(ع) که ویژه نخستین همایش ملی حدیث رضوی تهیه شده بود تولید و منتشر شد.

این مسئول فرهنگی این هشت کتاب را در قالب‌های داستان کوتاه، نثر ادبی، شعر و زبان معیار دانست و افزود: این کتاب‌ها از زاویه‌ها و جنبه‌های گوناگون و متنوع، به شیوه‌ زندگی و جنبه‌های برجسته‌ شخصیت هشتمین امام معصوم(ع) می‌پردازد.

اسماعیلی‌طبا همچنین نرم افزار نفیس کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) را از دیگر تولیدات همایش ملی حدیث رضوی دانست و افزود: این نرم افزار ارزشمند با همکاری دارالحدیث و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور تهیه شده است و تمام کتاب‌های مربوط به زندگانی امام رضا(ع) از جمله عیون اخبار الرضا و مسندالامام الرضا با ترجمه‌های مختلف و ... را در خود جای داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه ضمن ابراز رضایت از کیفیت آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که در آخرین روز از دهه کرامت و در شب میلاد حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد اشاره کرد و اظهار داشت: مراسم اختتامیه این جشنواره عظیم فرهنگی هنری در مجموع خوب برگزار شد اما بهتر است که ارزیابی و تقدیر از استان‌ها هم در اختتامیه جشنواره انجام شود.

وی با بیان اینکه نظرسنجی و اثرسنجی پس از انجام هر برنامه نسبت به آن، در رفع کاستی‌ها و نواقص در دوره‌های بعد بسیار موثر خواهد بود عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود نسبت به مستندسازی فعالیت‌های انجام شده به ویژه برنامه‌های موفق اهتمام بیشتری شود.

دبیر همایش ملی حدیث رضوی اضافه کردن بخش دیگری به این جشنواره را پیشنهاد کرد و گفت: جای خالی پرداختن به موضوع اثرات هجرت و شهادت امام رضا(ع) بر تاریخ و سرنوشت ایران و اسلام و تبدیل شدن ایران به قطب عالم تشیع و سایر برکات این هجرت در قالب پژوهش، فیلم مستند، فیلم داستانی، انیمیشن، تئاتر، عکس و سایر هنرهای تجسمی و همچنین شعر در کنار برنامه‌های دیگر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بسیار محسوس است که با اضافه کردن این بخش به بخش‌های دیگر این جشنواره در سال‌های بعد، شاهد اثرگذاری فراوان آن خواهیم بود.

انتهای پیام/2258/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول