اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقف سنتی ماندگار که باید ترویج شود

وقف سنتی حسنه و ماندگار که نیازمند ترویج در جامعه است که باید در این زمینه خیران بیش از پیش وارد صحنه شده و برای ترویج این سنت تلاش کنند.

وقف سنتی ماندگار که باید ترویج شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن مطابق ماده 55 قانون مدنی اهدا شود، جمع این واژه اوقاف است.

وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی برای رضای الهی است و نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن برای خیر و نیکی محسوب می‌شود.

وقف از جمله عقود معینی است که در فقه اهل سنت و امامیه از اعتبار خاصی برخوردار بوده و پیشینه آن در ایران به اواخر شاهنشاهی ساسانیان با ایجاد بنیادهای نیکوکاری که درآمد آن صرف کمک به تنگدستان و احداث تاسیسات عام‌المنفعه می‌شد، می‌رسد.

وقف در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

اما از آنجایی که وقف در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اسلام به وقف بیشتر پرداخته و ترویج این فرهنگ را ضروری می‌داند، از دیدگاه اسلام، یکی از خصوصیات انسان مومن تخصیص دادن قسمتی از مالش برای نیازمندان است و یکی از بهترین نوع تخصیص مال، وقف است که انسان مومن قسمتی از مالش را برای رفع مشکل موسسه‌‌های خدمات‌رسانی به اجتماع و نیازمندان وقف می‌کند که دائماً صرف آن شود.

 استان زنجان دارای 2400 موقوفه است

استان زنجان نیز با داشتن 2 هزار و 436 موقوفه در زمینه وقف پیشتاز بوده و به نظر می‌رسد مردم استان زنجان به وقف و آنچه در اسلام به آن اهمیت داده شده است، بی‌توجه نیستند.

از مجموع موقوفات استان زنجان 950 مورد منفعتی است و از این تعداد 318 مورد درآمدزا هستند به نظر می‌رسد، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با راه‌اندازی سامانه جامع موقوفات اطلاعات کاملی از موقوفات موجود در استان گردآوری کرده است.

اگر چه بیشتر هدف اداره کل اوقاف زنجان ترویج سنت حسنه وقف و آگاه‌سازی مردم نسبت به این سنت است اما اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای توانسته به موفقیت‌های این اداره کل در زنجان بیفزاید.

ثبت اطلاعات هیئت امنای بقاع متبرکه و اطلاعات اسناد مالی موقوفات و بقاع متبرکه در زنجان گام دیگری است که تاکنون آثار مطلوبی داشته و به ساماندهی اطلاعات منجر شده است.

بیشترین موقوفات زنجان از نظر تعداد در شهر زنجان متمرکز است و در بین همه شهرستان‌های این استان، از نظر ارزشی قیدار دارای بیشترین موقوفات است.

وجود طولانی‌ترین وقف‌نامه در زنجان

وجود طولانی‌ترین وقف‌نامه در زنجان از ویژگی‌های استان زنجان است که توسط بانوی زنجانی وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، شعار امسال هفته وقف را «همه واقف باشیم» اعلام کرد و افزود:‌ تلاش این اداره کل ترویج فرهنگ وقف و آشنایی مردم با این هنر اسلامی است.

حجت‌الاسلام باقری شناسایی و احیای موقوفات جدید را مهم دانست و افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی اجرای نیات مذهبی، اجتماعی و خیریه را از جمله وظایف اداره کل اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و ابراز داشت: در این زمینه گام‌های مطلوبی در استان برداشته شده است.

وقف فرهنگی تمام نشدنی در جامعه است که همه افراد جامعه می‌توانند متناسب با توان خود از آن بهره بگیرند.

وقف سنت حسنه‌ای است که همه افراد جامعه را به سوی سعادت رهنمون می‌کند و می‌تواند توشه‌ای برای روز آخرت باشد.

انتهای پیام/73003/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول