به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آدمی به حکم فطرت خویش، نوعدوستی و دیگر خواهی را ارج مینهد، با مشاهده رنج بینوایان آزرده خاطر میشود و جان خویش را با یاری محرومان آرامش میبخشد.
وقف و خیراندیشی، تاریخی به درازای تمدن انسان دارد و فرهنگ و آیین ما با وقف و خیراندیشی واقفان و بیداردلانی درآمیخته است که نام خویش را بر صحیفه ایثار و رادمردی رقم زدهاند و از این روست که این مقوله عرفی، فرهنگی و شرعی باید مورد توجه محققان و پژوهشگران علوم اسلامی قرار گیرد.
"وقف" بستری برای خدمت به همنوع، چتری بر سر نیازمندان و استحکامی برای گسترش ارزشهای معنوی
کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه دین مقدس اسلام سعی کرده است مصالح دنیوی و اخروی را در ارائه دستورات و برنامههایی کنار هم قرار دهد، اظهار میدارد: وقف، در واقع بستری است برای خدمت به همنوع، که با داشتن آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، همواره به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در جامعه اسلامی مطرح بوده است.
مریم رحیمی به بعد اجتماعی وقف اشاره میکند و میافزاید: وقف همچون چتری بزرگ سایه خود را بر سر تمام نیازمندان و محرومان میگستراند و جامعه را از فقر که عامل بسیاری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و سستی در ارکان دینی است نجات میدهد و امکان همزیستی مسالمتآمیز را در محیط مملو از اخوت و حسن ظن، که زمینهساز پیشرفت و تعالی جامعه میشود، فراهم میکند.
وی ادامه میدهد: وقف عبارت است از استحکام امکانات مادی برای گسترش ارزشهای معنوی جامعه، از سویی ارزشهای معنوی در یک جامعه به مثابه رشد توسعه فرهنگ آن جامعه تلقی میشود و مهمترین نقش تربیتی که دارد میتواند به عنوان یک منبع مستمر مالی مراکز علمی، با پشتوانه مردمی ایجاد کند.
رحیمی، یکی از مهمترین کارکردها و آثار وقف را از بین بردن فقر در جامعه میداند و میگوید: از متون اسلامی و آموزههای دینی به خوبی مشخص میشود که اسلام خواهان زدودن همه جوانب و زوایای فقر در اقتصاد جامعه است و همچنین در پی رفاه عمومی در حد معقول و مشروع میباشد و برای اجرای عدالت اجتماعی، تعدیل و توزیع ثروت قوانینی چون خمس و زکات را وضع کرده تا ثروتمندان از نگهداری نامشروع ثروت بر حذر بوده و به انجام خیرات و موضوع وقف عنایت و توجه داشته باشند.
برای گسترش وقف، بسیج عمومی، معرفی جایگاه و پیشکسوتان وقف
استاد دانشگاههای بیرجند به راهکارهای عمومی برای گسترش وقف اشاره و خاطرنشان میکند: برای شکوفایی وقف در جامعه باید فرهنگ وقف را ترویج کرد و برای رسیدن با این آرمان اجتماعی، تنها یک نهاد یا ارگان را نمیتوان مسئول دانست بلکه لازم است همه دستگاههای تبلیغی و اجرایی کشور موظفند با آموزش عمومی و برنامهریزی صحیح و اصولی و عمل به نیات واقف در گسترش این حسنه اسلامی بکوشند.
فاطمه رمضانی، یکی از دلایل استقبال کم مردم به اوقاف و وقف کردن اموال، عدم آگاهی مردم نسبت به جایگاه وقف در اسلام و جایگاه اوقاف در جامعه میداند و تأکید میکند: مردم به حرمت خاص وقف آگاه نیستند و با مسائل و موارد مصرف وقف نیز آشنایی لازم ندارند بنابراین وقف را مربوط به طبقهای خاص میدانند و یا آنرا در مقطع سنی مشخص و برای امورات خاصی بکار میگیرند.
وی تشویق واقفان کوچک و معرفی پیشکسوتان وقف را از جمله عوامل موثر در همگانی کردن این حسنه اسلامی در جامعه میداند و میافزاید: هر چند عمل وقف عملی شخصی و اجتماعی به حساب میآید اما تشویق افراد به این امر از طریق تشکیل انجمن جنبش وقف گرایی در استانها ضروری است و تهیه فهرست کامل موقوفات و انگیزههای وقفکنندگان و گنجاندن آن در کتابچههای قابل دسترس میتواند در گسترش فرهنگ وقف نقش سازندهای ایفا کند.
مدرس دانشگاههای بیرجند به لزوم اطلاعرسانی درباره فواید و کارکردهای وقف در جامعه اشاره و تصریح میکند: امروزه تبلیغات رسانهای، فناوری ارتباطات و اطلاعات که کار اصلی آنها شکل بخشیدن افکار و خواستههای بشر است، میتواند با ساز و کاری مناسب به گسترش فرهنگ وقف در بین سطوح گوناگون جامعه کمک کند و مروج الگوی اخلاقی و رفتاری منبعث از قرآن و احادیث باشد.
رمضانی یادآور میشود: وقف در صورت فراگیر شدن و پیوند یافتن با فرهنگ عمومی پیامدهای اجرایی مثبت و آثار فردی و اجتماعی قابل توجهی به همراه دارد که از این میان میتوان به تقویت حساسیت عمومی و وجدان جمعی، شکوفایی روح تعهد گروهی و مشارکت اجتماع، بسترسازی برای اشاعه ارزش متعالی و امور خیریه و بالابردن آمادگی برای پذیرش الزامات دینی و به منظور کاهش تدریجی انحرافات اجتماعی و تحکیم و تثبیت هنجارهای جامعه، اشاره کرد.
گزارش از علیرضا چاجی
انتهای پیام/69014/ق40/پو3002