اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقف، بستری برای خدمت، چتری برسر نیازمندان

وقف بستری برای خدمت به همنوع است که برگرفته از آموزه‌های دینی می‌تواند استحکام مادی برای ترویج و گسترش ارزش‌های معنوی جامعه باشد.

وقف، بستری برای خدمت، چتری برسر نیازمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آدمی به حکم فطرت خویش، نوع‌دوستی و دیگر خواهی را ارج می‌نهد، با مشاهده رنج بینوایان آزرده خاطر می‌شود و جان خویش را با یاری محرومان آرامش می‌بخشد.

وقف و خیراندیشی، تاریخی به درازای تمدن انسان دارد و فرهنگ و آیین ما با وقف و خیراندیشی واقفان و بیداردلانی درآمیخته است که نام خویش را بر صحیفه ایثار و رادمردی رقم زده‌اند و از این روست که این مقوله عرفی، فرهنگی و شرعی باید مورد توجه محققان و پژوهشگران علوم اسلامی قرار گیرد.

"وقف" بستری برای خدمت به هم‌نوع، چتری بر سر نیازمندان و استحکامی برای گسترش ارزش‌های معنوی

کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه دین مقدس اسلام سعی کرده است مصالح دنیوی و اخروی را در ارائه دستورات و برنامه‌هایی کنار هم قرار دهد، اظهار می‌دارد: وقف، در واقع بستری است برای خدمت به همنوع، که با داشتن آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، همواره به عنوان یک نهاد تأثیرگذار در جامعه اسلامی مطرح بوده است.

مریم رحیمی به بعد اجتماعی وقف اشاره می‌کند و می‌افزاید: وقف همچون چتری بزرگ سایه خود را بر سر تمام نیازمندان و محرومان می‌گستراند و جامعه را از فقر که عامل بسیاری از مفاسد اجتماعی، اخلاقی و سستی در ارکان دینی است نجات می‌دهد و امکان همزیستی مسالمت‌آمیز را در محیط مملو از اخوت و حسن ظن، که زمینه‌‌ساز پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود، فراهم می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: وقف عبارت است از استحکام امکانات مادی برای گسترش ارزش‌های معنوی جامعه، از سویی ارزش‌های معنوی در یک جامعه به مثابه رشد توسعه فرهنگ آن جامعه تلقی می‌شود و مهم‌ترین نقش تربیتی که دارد می‌تواند به عنوان یک منبع مستمر مالی مراکز علمی، با پشتوانه مردمی ایجاد کند.

رحیمی، یکی از مهمترین کارکردها و آثار وقف را از بین بردن فقر در جامعه می‌داند و می‌گوید: از متون اسلامی و آموزه‌های دینی به خوبی مشخص می‌شود که اسلام خواهان زدودن همه جوانب و زوایای فقر در اقتصاد جامعه است و همچنین در پی رفاه عمومی در حد معقول و مشروع می‌باشد و برای اجرای عدالت اجتماعی، تعدیل و توزیع ثروت قوانینی چون خمس و زکات را وضع کرده تا ثروتمندان از نگهداری نامشروع ثروت بر حذر بوده و به انجام خیرات و موضوع وقف عنایت و توجه داشته باشند.

برای گسترش وقف، بسیج عمومی، معرفی جایگاه و پیشکسوتان وقف

استاد دانشگاه‌های بیرجند به راهکارهای عمومی برای گسترش وقف اشاره و خاطرنشان می‌کند: برای شکوفایی وقف در جامعه باید فرهنگ وقف را ترویج کرد و برای رسیدن با این آرمان اجتماعی، تنها یک نهاد یا ارگان را نمی‌توان مسئول دانست بلکه لازم است همه دستگاه‌های تبلیغی و اجرایی کشور موظفند با آموزش عمومی و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و عمل به نیات واقف در گسترش این حسنه اسلامی بکوشند.

فاطمه رمضانی، یکی از دلایل استقبال کم مردم به اوقاف و وقف کردن اموال، عدم آگاهی مردم نسبت به جایگاه وقف در اسلام و جایگاه اوقاف در جامعه می‌داند و تأکید می‌کند: مردم به حرمت خاص وقف آگاه نیستند و با مسائل و موارد مصرف وقف نیز آشنایی لازم ندارند بنابراین وقف را مربوط به طبقه‌ای خاص می‌دانند و یا آنرا در مقطع سنی مشخص و برای امورات خاصی بکار می‌گیرند.

وی تشویق واقفان کوچک و معرفی پیشکسوتان وقف را از جمله عوامل موثر در همگانی کردن این حسنه اسلامی در جامعه می‌داند و می‌افزاید: هر چند عمل وقف عملی شخصی و اجتماعی به حساب می‌آید اما تشویق افراد به این امر از طریق تشکیل انجمن جنبش وقف گرایی در استان‌ها ضروری است و تهیه فهرست کامل موقوفات و انگیزه‌های وقف‌کنندگان و گنجاندن آن در کتابچه‌های قابل دسترس می‌تواند در گسترش فرهنگ وقف نقش سازنده‌ای ایفا کند.

مدرس دانشگاه‌های بیرجند به لزوم اطلاع‌رسانی درباره فواید و کارکردهای وقف در جامعه اشاره و تصریح می‌کند: امروزه تبلیغات رسانه‌ای، فناوری ارتباطات و اطلاعات که کار اصلی آنها شکل بخشیدن افکار و خواسته‌های بشر است، می‌تواند با ساز و کاری مناسب به گسترش فرهنگ وقف در بین سطوح گوناگون جامعه کمک کند و مروج الگوی اخلاقی و رفتاری منبعث از قرآن و احادیث باشد.

رمضانی یادآور می‌شود: وقف در صورت فراگیر شدن و پیوند یافتن با فرهنگ عمومی پیامدهای اجرایی مثبت و آثار فردی و اجتماعی قابل توجهی به همراه دارد که از این میان می‌توان به تقویت حساسیت عمومی و وجدان جمعی، شکوفایی روح تعهد گروهی و مشارکت اجتماع، بسترسازی برای اشاعه ارزش متعالی و امور خیریه و بالابردن آمادگی برای پذیرش الزامات دینی و به منظور کاهش تدریجی انحرافات اجتماعی و تحکیم و تثبیت هنجارهای جامعه، اشاره کرد.

گزارش از علیرضا چاجی

انتهای پیام/69014/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول