اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد

هزینه‎کرد 35 میلیارد ریالی عواید موقوفات در خراسان‎جنوبی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 35 میلیارد و 442 میلیون و 850 هزار ریال در راستای هزینه کرد موقوفات در خراسان جنوبی هزینه شده است.

هزینه‎کرد 35 میلیارد ریالی عواید موقوفات در خراسان‎جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‎الاسلام محمدطاهر گرایلی با بیان اینکه موقوفات امانت‌هایی از سوی مؤمنان خیراندیش نزد جامعه هستند که این وظیفه خطیر امانت‌داری را اداره اوقاف و امور خیریه بر عهده گرفته است، اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 35 میلیارد و 442 میلیون و 850 هزار ریال در راستای هزینه‎کرد موقوفات در خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی گفت: همچنین بیش از 23 میلیارد ریال هزینه‎کرد بقاع متبرکه، 16 میلیارد و511 میلیون ریال هزینه‌های عمرانی بقاع متبرکه، 2 میلیارد و 554 میلیون ریال هزینه‌های فرهنگی بقاع متبرکه، 4 میلیارد و 35 میلیون ریال هزینه‌های اجرایی و مدیریتی در بقاع متبرکه، یک‎میلیارد و 761 میلیون ریال حفظ عین موقوفه و 8 میلیارد و 827 میلیون ریال سرمایه‎گذاری موقوفات بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از منظر قانون و شرع مقدس هرگونه اقدام در رابطه با موقوفات، باید در راستای عمل به نیات واقفان خیراندیش باشد و درغیر این صورت عمل خلاف قانون و شرع انجام شده است بنابراین صرف درآمد حاصله از موقوفات در راستای نیات واقفان باید باشد، تصریح کرد: هزینه‌کرد درست موقوفات سبب اعتماد بیشتر مردم شده و کمک شایانی به افزایش موقوفات می‌کند.

گرایلی ادامه داد: در صورتی که مردم در زمینه فرهنگ وقف و آثار و برکات آن در زندگی اجتماعی و فردی آشنا شوند، در آن صورت با رغبت و همچنین آگاهی بیشتری نسبت به انجام عمل وقف اقدام می‌کنند بنابراین مسئولان اداره کل اوقاف بر اساس نیات واقفان اقدام به هزینه‌کرد آن می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف این است که تولیت بقاع متبرکه و اماکن زیارتی را بر طبق مصوبه مجلس بر عهده داشته و رسیدگی به کار امامزادگان نیز در دستور کار این سازمان است، یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز 2 میلیارد و 616 میلیون ریال صرف نیات مذهبی، یک میلیارد و 913 میلیون ریال صرف نیات خیریه، 3 میلیارد و 279 میلیون ریال صرف نیات اجتماعی، 531 میلیارد و 333 میلیون ریال صرف مدارس علوم دینی و 435 میلیارد و 560 میلیون ریال صرف مساجد دارای موقوفه شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه یک ریال از این نذورات هدر نرفته و طبق حکم شرع، فقط و فقط در همان مکان زیارتی هزینه می‌شود، گفت: سازمان اوقاف شرعا مکلف است که اگر مکان زیارتی درآمدی دارد عینا همان درآمد را در همان بقعه یا مکان زیارتی هزینه کند حتی از نذورات این امامزاده برای سایر بقاع نمی‌توانیم استفاده کنیم.

گرایلی با بیان اینکه تمامی نذورات به صورت درصدی در همان حوزه زیارتی هزینه می‌شود، افزود: 40 درصد از نذورات امامزاده‌ها صرف کارهای عمرانی و چند سالی است که کارهای عمرانی در راستای بسترسازی برای کار فرهنگی در امامزادگان شکل گرفته است تا این مکان‌های زیارتی، طبق منویات مقام معظم رهبری به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه احداث و مرمت سرویس‎های بهداشتی، ساخت صحن‌ها، شبستان‌ها، مناره‌ها، گنبد، زائرسرا و پارکینگ جزو کارهای عمرانی محسوب می‌شود، اظهار داشت: 30 درصد از این بودجه هم صرف کارهای مدیریتی از جمله حقوق خدام و پرداخت قبوض و 20 درصد نیز صرف امور فرهنگی مانند غبارروبی، اعیاد، وفیات، شهادت‌ها، میلادها، مناسبت‎های ملی و دهه فجر می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امورخیریه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: 10 درصدی هم که باقی می‎ماند به عنوان حق تصدی سازمان اوقاف است که به حساب این سازمان واریز می‌شود این ارگان نیز تمامی این مبلغ را به همان بقاع متبرکه بر می‌گردانند تا صرف امور باقی مانده فرهنگی و عمرانی شود.

انتهای پیام/69025/ح/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول