اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با همکاری بهزیستی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین

همایش پیشگیری و کنترل ایدز در قزوین برگزار شد

همایش پیشگیری و کنترل ایدز با همکاری اداره کل بهزیستی استان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد.

همایش پیشگیری و کنترل ایدز در قزوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسین افشارمقدم مدیرکل بهزیستی استان قزوین، قاسم غیاثوند رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین، شیوا لقایی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های استان، بهزاد نجف‌پور مسئول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان و جمعی از شهروندان قزوینی در این همایش حضور داشتند.

در این همایش راهکارهای مفید برای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز مطرح و به سئوالات حاضران در خصوص این بیماری پاسخ داده شد.

با گذشت بیش از 30 سال از شروع شیوع بیماری ایدز حدود 40 میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس زندگی می‌کنند و حدود 30 میلیون نفر از این بیماری جان باختند.

دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان مهم‌ترین عامل در کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود.

باتلاش و تعهد برای افزایش آگاهی و پیشگیری از رفتارهای منجر به ابتلا به ایدز دیدگاه عموم مردم جامعه به نیل به این هدف معطوف می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور موارد جدید ابتلا به ایدز، انگ، تبعیض و مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور ایران به صفر برسد.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ایدز خود یک بیماری نیست بلکه یک ناخوشی است و شامل مجموعه‌ای از علایم و بیماری‌ها است که در اثر نقص ایمنی بدن ایجاد می‌شود.

فرحناز نظری افزود: زمانی که سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می‌شود، بدن در برابر ویروس‌‌‌‌‌ها، قارچ‌ها و سرطان ضعیف شده و با کوچک‌ترین تهاجم دچار بیماری‌های مختلفی می‌شود که به مجموعه این بیماری‌ها ایدز می‌گویند.

وی با اشاره به نحوه انتقال بیماری ایدز گفت: این ویروس با بعضی از مایعات به بدن منتقل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ترشحات جنسی مردانه، خون و محتویات آلوده به خون، ترشحات جنسی زنانه، بافت و اعضای بدن و مایع مغزی نخاعی اشاره کرد.

این کارشناس عنوان کرد: به هر ترتیبی که موارد فوق بتواند از یک فرد مبتلا به یک فرد سالم منتقل شود، فرد سالم هم ممکن است به این بیماری دچار شود.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: بیماری ایدز در تماس‌های معمولی اجتماعی و خانوادگی منتقل نمی‌شود.

نظری با اشاره به نحوه پیشگیری در مصرف‌کنندگان تزریقی عنوان کرد: در وهله اول باید سعی کرد معتادان مصرف مواد مخدر را ترک داد اما در صورت عدم موفقیت در این زمینه باید به مصرف‌کنندگان تزریقی آموزش داد برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند؛ از سرنگ یکبار مصرف استریل استفاده کرده و از مصرف سرنگ‌های مشترک خودداری کنند.

وی با بیان اینکه امروز بیماری ایدز درمان‌های بسیار موثری دارد، گفت: گرچه این درمان‌ها به ریشه‌کنی این بیماری منجر نمی‌شود اما آن را به یک بیماری مزمن قابل کنترل تبدیل می‌کند.

این کارشناس افزود: اگر ابتلا به اچ ‌آی ‌‌‌‌‌‌‌وی زود تشخیص داده شود، دارو درمانی شروع علایم و پیشرفت بیماری را عقب می‌اندازد.

کارشناس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: علاوه بر دارو، تغذیه خوب، کاهش استرس، ترک تزریق و مصرف مواد مخدر، پرهیز از روابط جنسی پرخطر نیز به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک می‌کند.

نظری ادامه داد: درمان مادران مبتلا به اچ ‌آی ‌وی احتمال انتقال ویروس به نوزادانشان را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/77010/م40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول