اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان:

معضلات اجتماعی عامل افزایش بیماری ایدز است

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: معضلات اجتماعی و ترویج آنها از طریق ماهواره و فضای مجازی اینترنت، اعتیاد و مواد مخدر در رأس آن شیشه و بی‌بند و باری اخلاقی عامل افزایش بیماری ایدز بوده‌ است.

معضلات اجتماعی عامل افزایش بیماری ایدز است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حسین عرفانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مبارزه با بیماری ایدز اظهار کرد: بزرگ‌ترین معضل جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم پاندومی ایدز بوده که با سلامت جسمی و اجتماعی بشر در ارتباط بوده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری ایدز در جهان افزود: با گزارش بیماری ایدز برای نخستین بار در کشور آمریکا و مخابره از آنجا به سایر نقاط، تاکنون هیچ کشور و منطقه‌ای از این بیماری مصون نمانده‌اند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: نخستین موج همه‌گیری بیماری ایدز در آمریکای شمالی و اروپای غربی، دومین موج آن در آفریقا و آمریکا جنوبی، سومین موج آن در خاور دور و اروپای مرکزی و چهارمین موج همه‌گیری در سال 1995 در خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده است.

وی از ابتلای روزانه 6 هزار و 300 نفر به ویروس اچ‌آی‌وی در جهان خبر داد و گفت: شمار مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی تا پایان سال 2012، 34 میلیون نفر بوده و روزانه به میزان قابل توجهی به تعداد آن افزوده می‌شود.

عرفانی  با اشاره به کاهش آمار جهانی ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در سال‌های 1990 تا 2012 خاطرنشان کرد: با  کاهش 52 درصدی ابتلای کودکان در جهان، متأسفانه در هر ساعت 50 زن در جهان به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وی اضافه کرد: آفریقای جنوبی با اپیدمی و سیل ایدز و اچ‌آی‌وی در جامعه روبرو شده و میزان مبتلایان تا سال 2012 در آن کشور یک میلیون نفر بوده که از سال 2001 تا 2012 کاهش 40 درصدی داشته است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان از درمان ضد ویروسی 9 میلیون و 700 هزار نفر از مبتلایان به اچ‌آی‌وی و ایدز در کشورهای با سطح درآمد پائین و متوسط جامعه خبر داد و افزود: با باور غلط نسبت به کشنده و مهلک بودن بیماری ایدز طی سال‌های قبل، امروزه این بیماری ویروسی عفونی را می‌توان کنترل و مهار کرد.

وی با اشاره به سه راه انتقال ویروس اچ‌آی‌وی افزود: رشد و انتقال ویروس در بدن اشخاص آلوده بوده و در خارج از بدن امکان رشد ویروس نخواهد بود.

عرفانی شناسایی افراد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز را مهم دانست و افزود: با شناسایی افراد آلوده و آگاهی نسبت به  آلودگی آنها و کنترل از انتقال، می‌توان بیماری را از بین برد.

وی با اشاره به انتقال بیماری از طریق رفتارهای پر خطر و اعتیاد تزریقی یادآور شد: 9.10 درصد بیمارانی که در ایران با اچ‌آی ‌وی زندگی می‌کنند از راه فرآورده‌های خونی آلوده به خصوص اعتیاد تزریقی آلوده شده‌اند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان اذعان کرد: آلودگی 65 تا 70 هزار نفر در ایران به ویروس اچ‌آی‌وی از طریق رفتار پرخطر و عدم آگاهی از آنها، آلودگی سایر افراد را نیز فراهم کرده است.

وی با اشاره به هدف بودن گلبول‌های سفید خون در بیماری ایدز تصریح کرد: با ورود ویروس اچ‌آی‌وی به خون، کاهش و منهدم شدن سلول‌ها، ایمنی بدن از بین رفته و در نتیجه منجر به مرگ فرد خواهد شد.

عرفانی افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و کاهش ویروس اچ‌آی‌وی را در درمان بیماری مؤثر دانست و افزود: داروی ایموت با افزایش دادن گلبول‌های سفید خون و داروهای ضد ویروسی  با کاهش میزان ویروس می تواند در درمان مؤثر باشد.

وی با اشاره تأثیر روانی رفتار جامعه با بیماران در درمان بیماری خاطرنشان کرد: جذب و حمایت بیماران می‌تواند از ادامه شیوع بیماری جلوگیری کند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان از دسترسی 15 میلیون نفر به داروهای درمان ویروس اچ‌آی‌وی طی سال 2012 تا 2013  در جهان خبر داد و گفت: با افزایش 50 درصدی مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در مدیترانه شرقی طی سال‌های 2001 تا 2012، 32 هزار نفر مبتلا به این بیماری شده‌اند.

وی از ابتلای 27 هزار و 41 نفر به ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز در ایران تا پایان تابستان 92 خبر داد و یادآور شد: 5 هزار 118 نفر از مبتلایان وارد مرحله ایدز، 5 هزار و 471 نفر جان باخته و 4 هزار و 473 نفر نیز مورد درمان ضد ویروسی قرار گرفته‌اند.

عرفانی در خصوص وضعیت این بیماری در استان همدان اظهار کرد: در شهرستان همدان تا پایان سال 92، 392 نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز شناخته شده‌اند.

وی از ابتلای 639 نفر به ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز در استان همدان تا پایان سال 92 خبر داد و ادامه داد: 195 نفر وارد مرحله ایدز، 122 نفر مورد درمان، 173 نفر دریافت کننده درمان و 208 نفر از بیماران فوتی بوده‌اند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان همدان با اشاره به این که از سال 68 بیماری ایدز در استان همدان مشاهده شده است، افزود: این بیماری برای نخستین بار در شهرستان ملایر مشاهده شد.

وی از ابتلای 81 درصدی  مردان به بیماری اچ‌آی‌وی و ایدز در استان همدان خبر داد و افزود: 12 در صد مبتلایان به بیماری اچ‌آی‌وی و ایدز در استان همدان را زنان تشکیل می‌دهند که درصد آن نیز رو به افزایش است.

عرفانی با اشاره به افزایش بیماری ایدز در ایران بیان داشت: معضلات اجتماعی و ترویج آنها از طریق ماهواره و فضای مجازی اینترنت، اعتیاد و مواد مخدر در رأس آن شیشه و بی‌بند و باری اخلاقی عامل افزایش بیماری ایدز بوده‌ است.

وی در پایان وجود مراکز و پایگاه‌های مشاوره رفتاری را در ارائه خدمات آموزشی، مراقبت و درمان بیماری ایدز مؤثر دانست و افزود: شماره 09686 می‌تواند پاسخگوی سؤالات تلفنی مردم در ارتباط با بیماری ایدز باشد.

انتهای پیام/89026/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول