اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به بهانه‌ای 16 آذر ماه گزارش می‌دهد

روز دانشجو؛ واقعی یا نمادین

روز دانشجو هر ساله یک روز است آن هم درست نیمه نخست آذر ماه با اجرای چند برنامه تا سال بعد به پایان می‌رسد اما آیا این برنامه‌ها واقعی یا نمادین است.

روز دانشجو؛ واقعی یا نمادین

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، 16 آذر ماه هر ساله یادآور روز دانشجو است و به همین منظور بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی استان قزوین ضمن گرامیداشت این روز به اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی با دعوت از اساتید و چهره‌های مطرح سیاسی و مذهبی برای تبیین فلسفه دانش و مباحث دانشجویی می‌پردازند.

با توجه به اهمیت کار و فلسفه تحصیل دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی در حال حاضر پی بردن به اصل و ماهیت دانشجو برای جامعه امری ضروری است.

جامعه دانشجویی همواره به عنوان پلی برای ارتقای جامعه به سوی تعالی مایه فخر و مباهات برای قشرهای مختلف جامعه است.

تلاش، اراده و خودباوری نسل دانشجو همواره می‌تواند قله‌های دانایی را یکی پس از دیگری فتح کرده و پایه‌های استواری علمی جامعه اسلامی را در مدار حرکت با دیگر استوانه‌های علمی و تحقیقاتی دنیا قرار دهد.

اما نگاه کم‌رنگ بسیاری از مسئولان استان قزوین به قشرهای دانشجو در سطوح علمی مختلف جزو مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر به‌کارگیری و استفاده از ظرفیت‌های 100 چندان قشرهای دانشجویان است.

جایگاه مهم و تأثیرگذار دانش که به واسطه حضور نسل‌ دانشجویان اهمیت و چرایی می‌یابد مایه جهش علمی و تحقیقاتی جامعه و نیازی مبرم، اساسی و بسیار ویژه است.

استان قزوین با داران بودن بیش از هزاران دانشجو در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور، دولتی و مراکز خصوصی و غیرانتفاعی جزو پیشروترین استانی‌های علمی و دانشجو پذیر در میان شهرها و استان‌های شمالی و غربی کشور است.

از این رو برآورده‌سازی نیازهای دانشجویان به عنوان نیازی مهم و اساسی باید مورد اهتمام و توجه جدی قرار گیرد.

جایگاه پراهمیت دانشجویان بال و پر رشد و نیل به اهداف بلند علمی و مدنی است که دستیابی دشمنان به آرمان‌ها به واسطه حضور دانشجویان ناکام می‌ماند.

دانشجو معیار سنجش علم و توسعه جامعه و شاخصی برای جهش به آرمان‌های علمی و فناوری است چنانچه جوامع توسعه یافته با درک صحیح‌تر از مدارج علمی اتکا به توان فکری دانشجویان را مبنای سیاست‌های کلان اقتصادی و علمی خویش قرار داده و به همین منظور زمینه را برای جهش خود مهیا کرده‌اند.

احد احمدی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با بیان اینکه دانشگاه مکان ارزشمندی برای تربیت و پرورش جوانان پاک و انقلابی است، اظهار کرد: حضور پرشور جوانان در محیط دانشگاه پیام‌آور اقتدار و عزت علمی کشور است.

وی افزود: توسعه و دستیابی به علوم و فنون مختلفی که برای کشور نیاز است، همواره از محیط دانشگاه و به واسطه همت و اراده آحاد دانشجویان به دست می‌آید.

فرماندار بویین‌زهرا اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ تعلیم و تربیت اسلامی در مراکز و محیط‌های اجتماعی را بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: هرچه در کشور نسبت به امر مهم نخبه‌پروری و پرورش انسان‌های عالم اهمیت داده شود، به همان اندازه نیز جامعه در آینده از انحرافات و کج‌روی‌ها دور می‌شود.

احمدی با اشاره به افزایش بی‌سابقه و چشمگیر جذب دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بیان کرد: قطعاً ایران اسلامی در آینده‌ای نزدیک به کشوری با بنیه علمی قوی و مقتدر در عرصه‌های توسعه و پیشرفت تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تقویت و توجه بیشتر مسئولان از دانشجویان در سراسر کشور، عنوان کرد: امروز وظیفه دولت و به ویژه متولیان امر دانشگاهی در کشور این است که نگاهی جامع و عمیق به مقوله دانشجویی داشته و از ریزنگری‌ها و کم‌توجهی‌ها دوری کنند.

فرماندار بویین‌زهرا تقویت هرچه بیشتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها را بسیار مهم دانست و افزود: بسیج در هرجا که باشد منشأ برکت و خدمت‌رسانی است و موجب انسجام و اتحاد اقشار جوانان در اصول و اعتقادات ارزشی آنان می‌شود.

احمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون نقش اساتید و دانشجویان در پیشبرد اهداف کلان فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمنان، تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که اساتید فرماندهان و دانشجویان افسران جنگ نرم هستند که این مهم باید در دانشگاه‌ها تبیین شود.

وی اضافه کرد: وظیفه جوانان نسل کنونی انقلاب این است که با بصیرت و هوشیاری مانع از نفوذ دشمنان در پایه‌های اصیل و ارزشی انقلاب اسلامی شوند.

فرماندار بویین زهرا ادامه داد: معیار علمی دانشجویان باید تقویت شود و از نگاه ریزبینانه به جدی در محیط‌های علمی به ویژه دانشگاه پرهیز کرد.

رئیس دانشگاه مرکزی پیام نور شهرستان بویین زهرا نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار کرد: نام‌گذاری روز دانشجو یادآور خاطره شهادت و به خاک و خون کشیده شدن جمعی از دانشجویان است.

عبدالله گنجی افزود: شکل‌گیری انقلاب اسلامی ثمره خون‌های مطهر انسان‌های آزاده‌ای است که در سال‌های پیش از اوج‌گیری مبارزات به پا خواسته و برابر طاغوت خودکامگی‌‌‌‌‌های مستبدانه رژیم شاهنشاهی ایستادگی کردند.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای گرامیداشت روز دانشجو بیان کرد: اهمیت و قدرشناسی به رسالت دانشجویان در جامعه اسلامی امری مهم و بر دوش تمام مسئولان و متولیان نظام اسلامی قرار دارد.

رئیس دانشگاه مرکزی پیام نور شهرستان بویین زهرا با بیان اینکه تربیت دانشجویان با نگاه دینی نیازمند باور و اراده‌های انسجام یافته‌تر است، اضافه کرد: صعود تراز علمی و معرفتی قشرهای دانشجویان نیازمند اجرای رویکردهای فرهنگی و اثرگذار تر در محیط‌های دانشگاهی است و این مهم تنها با حمایت و توجه بیشتر تحقق پیدا می‌کند.

گنجی با اشاره به اینکه گام‌های اثرگذاری تاکنون برای تربیت علمی و دینی دانشجویان در واحد دانشگاهی بویین زهرا برداشته است، عنوان کرد: البته این تلاش‌ها بر مدار خواسته‌ها و نیازهای دانشجویان تمرکز و معطوف یافته است.

بنابراین نیاز دانشجویان به هدایت‌ها و حمایت‌های مستمر مسئولان دانشگاهی به ویژه در بخش فرهنگی مسئله‌ای بدهیی است.

استان قزوین از این رو به سازوکارهای اساسی و جدی بیشتر نیاز داشته تا این حجم وسیع و قابل توجه از دانشجویان فعال در دانشگاه‌ها به راحتی به بالندگی فکری و علمی پرداخته و از این طریق زمینه رفع و از بین رفتن بسیاری از معضلات، موانع و چالش‌های فراروی استان در حوزه‌های مختلف مهیا شود.

انتهای پیام/77005/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول