اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روز دانشجو فرصتی دوباره برای بررسی رسالت دانشجو

16 آذر سال 32 نخستین فعالیت‌های استکبارستیزی دانشجو و دانشگاه کلیک خورد و فرارسیدن این روز فرصتی دوباره برای بررسی هویت تاریخی و رسالت ملی و دینی دانشجو است.

روز دانشجو فرصتی دوباره برای بررسی رسالت دانشجو

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در تاریخ 24 آبان بود که اعلام شد نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ایران می‏‌آید. نیکسون به ایران می‏‌آمد تا نتایج پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده بود را ببیند.

در این میان دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که با وجود فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند، بیشتر اعتراض‌ها از دانشکده پزشکی، داروسازی، حقوق و علوم آغاز شد.

صبح روز 16 آذر، فضا به شدت آبستن حوادث و درگیری بود، سربازان گارد مسلح به مسلسل در سرسرای دانشکده پخش بودند. با شعار یکى از دانشجویان که فریاد می‌زد: ''دست پلیس از دانشگاه کوتاه‏" تیراندازی‌ها شروع و دقایقی نگذشت که آبی که از سوراخ شدن شوفاژ در صحن سرسرا جارى بود با خون دانشجویان آمیخته شد.

در سکوتی که بعد از ده دقیقه تیراندازی برقرار شده بود، سربازها تمام کسانى را که درازکش کرده بودند، بیرون بردند اما سه نفر در سرسراى ورودى غرق در خون بر جا ماندند: مصطفى بزرگ‏نیا، احمد قندچى و آذر (مهدى) شریعت‏‌رضوى.

آری وجود نیکسون آن قدر گرامی و عزیز بود که در قدومش سه نفر از بهترین جوانان این کشور یعنی دانشجویان دانشگاه را قربانی کردند بود. این‌ها همان شهیدان دانشجویی بودند که در اعتراض به دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور ایران سینه خود را آماج گلوله‌های رژیم پهلوی قرار دادند تا روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ ثبت شود.

فرارسیدن 16 آذر و روز دانشجو فرصتی دوباره برای بررسی هویت تاریخی و رسالت ملی و دینی دانشجو است.

آرمانگرایی، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی، شاخصه یک دانشجوی انقلابی

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: روز دانشجو در واقع سالگرد کشته‌شدن سه دانشجو در اعتراض به سفر نیکسون به ایران است.

سامان نیازی سه شاخصه مهم یک دانشجوی انقلابی را آرمانگرایی، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی عنوان کرد و گفت: بعد از گذشت چندین سال از این واقعه این سه شاخصه هیچ تغییری نکرده و به خوبی حفظ شده است.

وی با بیان این‌که بسیج دانشجویی بازوی توانمند رهبری در دانشگاه و پرچم دار ولایت فقیه در دانشگاه است، تصریح کرد: این قشر برای گسترش اندیشه‌های امام و حفظ آرمان‌های شهدای دانشجو در دانشگاه فعالیت می‌کنند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی ادامه داد: امروز می‌ینیم که بسیج دانشجویی آن آرمانگرای، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی دانشجویی حفظ کرده است.

نیازی: مسئولان همه اقشار جامعه را درک کنند

نیازی درک شدن تمام اقشار جامعه را به عنوان انتظار دانشجویان از مسئولان مطرح کرد و افزود: وقتی که همه اقشار جامعه درک شوند، بستر انجام وظایف مسئولان بهتر فراهم می‌شود و به حتم روند پیشرفت کشور سریع‌تر می‌شود.

وی همچنین از مسئولان خواستار شد: تا مقابل زیاده‌خواهی استکبار بایستند و تمامیت ارضی کشور حفظ کنند.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند نیز در این ارتباط می‌افزاید: 16 آذر سال 32 نخستین مخالفت عملی با آمریکا در ایران شکل گرفت.

سیاسی بودن دانشجو به معنای خدمت کردن به احزاب سیاسی نیست

علی کرد دانشجوی واقعی را دانشجویی عنوان کرد که به دنبال جهاد علمی باشد و گفت: جهاد علمی تنها به معنی درس خواندن ظاهری نیست، بلکه باید به دنبال تولید محتوا برود.

وی متذکر شد: همچنین دانشجو باید نسبت به اتفاقاتی که در فضای کشور و جهان اسلام می‌افتد، بی‌تفاوت نباشد و به شدت حساسیت نشان دهد.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند اضافه کرد: این امر محقق نمی‌شود، مگر این‌که دانشجو مطالعات دقیقی داشته باشد.

کرد یادآور شد: دانشجو باید سیاسی باشد، اما سیاسی بودن ظریف است و به معنای خدمت کردن به احزاب سیاسی نیست.

وی با اشاره به این‌که در گذشته شاهد این موضوع بودیم که دانشگاه به حیاط خلوت احزاب سیاسی تبدیل شده بود، تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید وارد فضای تعقل شوند و از بازی خوردن در فضای سیاسی جلوگیری کنند.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند ادامه داد: با تغییراتی که در فضای دانشگاهی کشور به وجود آمده بعضی‌ها چشم امید خود را به فضای دانشجویی دوخته‌اند، به همین دلیل دانشجویان و دانشگاهیان باید هوشیارتر از گذشته عمل کنند.

کرد با بیان این‌که جنبش اصیل دانشجویی همواره رسالت ضد آمریکایی خود را حفظ کرده است، اذعان داشت: بعضی‌ها گمان می‌کنند توافقات هسته‌ای به معنای دوستی با آمریکا است در حالی که این چنین نیست.

وی از مسئولان مذاکرات خواستار شد: تا جایی به تعهدات خود عمل کنند که آمریکا 100 درصد به توافقات ژنو پایبند باشد و اگر کوچکترین کوتاهی را از غربی‌ها دیدند، آن‌ها نیز توافقات را به طور کامل نادیده بگیرند.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در مورد انتظارات دانشجویان از مسئولان نیز این‌ چنین گفت: مسئولان باید فضایی به وجود آورند که کرسی‌های آزاد اندیشی و نشریات دانشجویی که توسعه دهنده اندیشه‌های دانشجویان هستند فعال‌تر شوند.

حسین‌پور: دانشجو باید ابتدا به دنبال جنبش علمی و نرم افزاری باشد

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند نیز در ارتباط با رسالت دانشجو در زمان کنونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: ایران و جهان اسلام دستاوردهای زیادی به دست آورده است.

رسول حسین‌پور با اشاره سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که ما در پیچ تاریخی قرار داریم، تصریح کرد: رسالت دانشجو نیز شناخت این پیچ تاریخی است و این‌که بفهمیم ما اکنون در کجا قرار داریم.

وی با بیان این‌که دانشجو باید ابتدا به دنبال جنبش علمی و نرم افزاری باشد، افزود: دانشجو در کنار این جنبش می‌تواند به مطالبه‌های رهبری عمل کند.

دانشجو و دانشگاه، چهار راه ورود انتظارات جدید در جامعه

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند متذکر شد: فعالیت‌های فوق برنامه نباید دانشجو را از این جنبش علمی باز دارد و دانشجو بودن او را تحت تاثیر قرار دهد.

حسین‌پور دانشجو و دانشگاه را چهار راه ورود انتظارات جدید در جامعه عنوان کرد و گفت: اگر خواست و انتظار جدیدی در جامعه صورت می‌گیرد، این تغییرات از دانشجو شروع می‌شود.

وی با اشاره به حوادث 16 آذر سال 1332 اذعان داشت: 16 آذر شروع استکبارستیزی در دانشگاه و دانشجو بود.

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند یادآور شد: ما نباید از یاد ببریم این روحیه استکبارستیزی و مطالبه‌گری که اکنون در کشور وجود دارد، از آذر 32 استارت خورده است و این روحیه باید به دانشجو القا شود.

حسین‌پور در ارتباط با انتظارات دانشجو از مسئولان و دانشگاه نیز تصریح کرد: مسئولان در مباحث علمی حداقل‌ها را به دانشجو دهند.

وی با بیان این‌که کاربردی کردن علوم باید در اولویت کار وزارت علوم باشد، اظهار داشت: دانشجو باید متوجه شود که آموخته‌های او در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد و چه دردی از جامعه را دوا می‌کند.

مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند سلامت روان و تن را یکی از اولویت‌های کار یک دانشجو دانست و از دانشگاهیان خواست تا حداقل‌های معیشتی را برای دانشجویان فراهم کنند.

--------------------------

گزارش از: عالیه نخعی

--------------------------

انتهای پیام/69022/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول