اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش خواندنی فارس از درد‌ دل‌های دانشجویان

از تقلب‌های بلوتوثی دانشجویان تا شرط ازدواج دانشگاهی

روز دانشجو بهانه‌ای برای بیان ناگفته‌های دانشجویان است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

از تقلب‌های بلوتوثی دانشجویان تا شرط ازدواج دانشگاهی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به بهانه روز دانشجو به میان تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های اردبیل رفتیم تا از دغدغه‌های دانشگاهی خود بگویند و ما بشنویم و برای شما بازگو کنیم.

دانشجوی ترم اول عکاسی خبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: تقریباً انتظاراتی که از دانشگاه داشتم برآورده شده اما کاش تجهیزات و امکانات بهتر از این بود چون رشته عکاسی خبری، رشته‌ای عملی است اما امکانات لازم را در اختیار نداریم.

جیران.ب با مقایسه فضای دانشگاه نسبت به مدرسه گفت: فضای دانشگاه بر روی اخلاق و رفتار من تاثیر گذاشته است، فضای مدرسه خیلی از رفتارهای و برخوردها را محدود می‌کند و به شدت تاکید دارد که این کار اشتباه است و آن کار درست است اما در دانشگاه این محدودیت‌ها کمتر است، هر چند بهتر است این عوامل هدفمند اعمال شود چرا که امکان دارد برخی‌ها جنبه این همه آزادی را نداشته باشند.

دانشجوی رشته فیلمسازی که همراه با همسرش در یک رشته و در یک کلاس تحصیل می‌کند، در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با گلایه از نامطلوب بودن امکانات دانشگاهی در رشته‌های فنی ابراز داشت: دانشگاه‌ها با توجه به رشته‌های تحصیلی که ایجاد می‌کنند باید امکانات لازم در آن رشته را نیز فراهم کنند تا دانشجویان بهره‌برداری لازم را از کلاس‌های تشکیل شده داشته باشند.

خواستگاری موفق در گرو مدرک دانشگاهی

یکی دیگر از دانشجویان اردبیل هدف از تحصیل در دانشگاه را ازدواج عنوان کرد و افزود: وجود مدرک دانشگاهی به یکی از معیارهای ازدواج تبدیل شده و هر جا که پسری به خواستگاری می‌رود ابتدا از مدرک دانشگاهی و رشته تحصیلی وی سئوال می‌شود و بعد ....

علیرضا. ب تصریح کرد: با وجود اینکه دارای شغل و وضعیت مالی مناسبی هستم به دلیل نبود تحصیلات دانشگاهی تاکنون موفق به ازدواج نشده‌ام.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه خانواده‌ها مدرک دانشگاهی را نشانه شخصیت می‌دانند در حالی که اگر آثار مدرک تحصیلی و تحصیلات در مدارج بالاتر در اخلاق و رفتار روزانه جلوه‌گر نباشد این مدرک کاغذ پاره‌ای بیش نیست.

ارتقای شغلی در گرو مدرک دانشگاهی

مهران.ص که خود تکنسین برق است و قبل از ورود به دانشگاه نیز در این حرفه فعالیت می‌کرده به خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: در بازار‌کار بهایی که به تکنسین می‌دهند خیلی کمتر از کارشناس است، به خاطر اینکه پروژه یک فرد فنی باید توسط یک تئوریسین تایید شود.

این دانشجوی دانشگاه آزاد یادآور شد: این امر سبب می‌شود کاردان‌های فنی بعد از انتخاب شغل با توجه به دیدن نقاط ضعف، دست به ادامه تحصیل بزنند که متاسفانه مشکل دوم به وجود می‌آید و آن بروز اختلاف سلیقه دانشجویان با اساتید تمام وقتی است که سابقه چندانی در خصوص فعالیت‌های تجربی و بازار‌کار ندارند یعنی استادانی که تئوری کار می‌کنند در برابر دانشجویان تجربی قرار می‌گیرند که فقط به خاطر مدرک بر سر کلاس حاضر شده اند و در این صورت توقع ما در زمینه آموزش برآورده نمی‌شود.

یکی از دانشجویان غیر‌بومی نیز که در رشته فنی تحصیل می‌کند در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل خاطرنشان کرد: کاربردی نبودن برخی مباحث آموزشی و عدم توانایی‌های اساتید در عینی نشان دادن مسائل آموزشی و یکسان دیدن تمامی دانشجویان بدون در نظر گرفتن سابقه فعالیت‌های عملی و تجربیات آنها در زمینه کاری یکی از عوامل بی‌انگیزگی شدید دانشجویان شاغل می‌شود.

دانشجویان فرصت را غنیمت شمارند

یکی از دانشجویان دانشکده خبر اردبیل نیز هدف از آمدن به دانشگاه را بالا رفتن سطح اطلاعات خود عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه شاغل هستم اما با علاقه در کلاس‌ها حاضر می‌شوم و تاکنون نیز راضی بوده‌ام، اما اگر زمان بیشتری داشتم فرصت زیادی را صرف دانشگاه و تحصیل می‌کردم.

م.اسدپناهی با بیان اینکه دانشجویان غیر‌شاغل خیلی فعال نیستند و اصلاً از زمان خود به خوبی استفاده نمی‌کنند، افزود: ما دانشجویان باید تلاش کنیم تا مطلب ارائه شده توسط استاد را به خوبی درک کرده و بفهمیم و مباحث مطرح شده را سرسری نگیریم و فرصت دانشجویی را غنیمت بدانیم.

این دانشجو ادامه داد: نگرش مردم به یک دانشجو نسبت به یک فرد با تحصیلات پایین متفاوت است به طوری که دانشجو از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز جایگاه خاصی دارد.

ارجحیت مدرک در برابر مهارت

یکی از دانشجویان اردبیلی که حاضر به معرفی خود نشد در خصوص هدف خود از تحصیل در دانشگاه ابراز داشت: دولت مهارت فرد را در نظر نمی‌گیرد فقط مدرک را در نظر می‌گیرد بنابر‌این برای گرفتن مدرک هم که شده مجبور به ادامه تحصیل هستیم.

وی عنوان کرد: به هنگام استخدام یا قبول پروژه دولتی به عنوان یک تکنسین و دیپلمه مهارت‌های فنی آنها در مقایسه با دارندگان مدرک تحصیلی بالا و معدل بالا مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این خود مستلزم پرسش یک سئوال است که بازده افرادی که با معدل بالا که تمام وقت خود را صرف تحصیل علم کرده‌اند در پروژه‌های عملی به چه میزان است و آیا پروسه آزمون و خطا در مورد این افراد هزینه‌های گزافی را به جامعه تحمیل نمی‌کند؟

دانشجویان رغبتی به مطالعه ندارند

یکی از اساتید دانشگاه‌های اردبیل در مقایسه دوران دانشجویی خود با زمان کنونی گفت: دانشجویان گذشته به تحقیق و پژوهش بیشتر اهمیت زیادی قائل بودند ولی امروز در مقاطع کاردانی و کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد نیز توجه به تحقیق و پژوهش بسیار کمرنگ شده است.

مصطفی کافی ادامه داد: در گذشته دانشجویان در کنار کتاب‌های درسی، کتاب‌های جانبی و غیر‌درسی و تکمیلی را نیز مطالعه می‌کردند اما حال وضعیت به گونه‌ای شده است که نه تنها دانشجویان رغبتی به مطالعه درسی ندارند مطالعه جنبی را کنار گذاشته‌اند.

این استاد اخلاق اسلامی افزود: ابهت کتاب و مسائل آموزشی در زمانی که ما دانشجو بودیم، حفظ می‌شد اما اکنون کمتر دانشجویی پیدا می‌شود که شأن و ابهت دانشجویی و کلاس درس را حفظ کند.

استاد دانشگاه آزاد اردبیل به دانشجویان توصیه کرد: برای موفقیت در مقاطع بالاتر برنامه آموزشی داشته باشند در این صورت موفقیت آنها تضمین شده است و در غیر این صورت از این حرکت علمی نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

تقلب بلوتوثی، مشارکت پیشرفته دانشجویی

یکی از اساتید دانشکده خبر اردبیل نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: امروز شرایط دانشجویان از نظر امکانات و تجهیزات و امکان ادامه تحصیل و نحوه پذیرش نسبت به گذشته راحت‌تر شده اما این نسل خیلی عجله دارند می‌خواهند مسیر را زود طی کنند و همه چیز را زود به دست آورند و من فکر می‌کنم در این زمینه باید با کمی طمأنینانه، آرامش، تدبر و تفکر بیشتر جلو بروند که در این صورت موفق‌تر خواهند بود.

صابر محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه من به دانشجویان اجازه تقلب در امتحانات را نمی‌دهم، افزود: نوع و روش تقلب‌ها امروزه پیشرفته شده است به عنوان مثال در یکی از آزمون‌ها متوجه شدیم یکی از دانشجویان با گوشی موبایل در ارتباط است انگار با بلوتوث اطلاعاتی رد و بدل می‌شود، بنده هم بلوتوث خود را روشن کردم و دیدم از پاسخنامه عکس گرفته‌اند و آن را به هم دیگر ارسال می‌کنند در حالی که در دوره ما تقلب اینقدر پیشرفته نبود!

بسترهای لازم برای تحصیل فراهم است

استاد دانشکده خبر اردبیل نیز به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: روز دانشجو بهانه‌ای است که به دانشجویان بها داده شود و به دغدغه‌های آنها توجه شود.

حسن فاخری در مقایسه شرایط دانشجویان امروز با 20 سال گذشته افزود: در حال حاضر امکانات و بسترهای لازم برای تحصیل فراهم است اما انگیزه برای تحصیل پایین آمده است.

وی تصریح کرد: دانشجو اکثراً برای گرفتن مدرک به دانشگاه وارد می‌شوند حال این تحصیلات و مدرک دریافتی به درد آنها می‌خورد یا نه، مهم نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها افزایش یافته اما فضایی به وجود آمده که دانشجویی که واقعاً تلاش می‌کند با دانشجویی که اصلاً درس نمی‌خواند نه از لحاظ نمره تفاوت دارند و نه در زمینه اشتغال.

فاخری در خصوص مدرک‌گرایی در امر ازدواج نیز گفت: خانومی که در مقطع کارشناسی درس خوانده انتظار دارد همسر آینده وی نیز هم‌سطح وی باشد این توقع بیجایی نیست و منطقی به نظر می‌رسد، در جامعه کنونی در این مورد بستر‌های تحصیل نیز فراهم است و مانعی در این زمینه وجود ندارد اما اگر کسی به خاطر ازدواج درس می‌خواند آن هدف متعالی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اجتماعی شدن در دانشگاه، دستیابی به شغل مناسب، فرار از بیکاری، رسیدن به موقعیت اجتماعی مناسب و ... از دیگر اهداف اعلام شده توسط دانشجویان بود که برای دستیابی به آنها وارد دانشگاه شده بودند اما در این میان دانشجویانی نیز بودند که هدف خود را سرگرمی و وقت گذرانی اعلام کردند، بر اساس ادعای این عده معدود، واحد دانشگاهی دو حالت دارد: « واحدهای سخت را نمی‌شود خواند، واحدهای آسان هم ارزش خواندن ندارد» !

پس با وجود این باید گفت: «روز دانشجو بر دانش جویان مبارک»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش از : مریم اعلمی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهای پیام/62002/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول