اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار کوهبنان عنوان کرد

عزاداری‌ها مانوری برای پشتیبانی از ولایت

فرماندار کوهبنان گفت: عزاداری‌ها در حقیقت مانوری برای پشتیبانی از ولایت و رهبری، انقلاب اسلامی، خون شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و همچنین شهدای کربلا و امام حسین (ع) است.

عزاداری‌ها مانوری برای پشتیبانی از ولایت

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، با توجه به اینکه منصور متقی فرماندار کوهبنان از بنیانگذاران مراسم عاشورای حسینی در شهرستان بم و همچنین بنیانگذار مراسم تجمعی تاسوعای حسینی و شهادت امام جعفر صادق (ع) در شهرستان کوهبنان است و امروز این برنامه‌ها در ایران و استان کرمان نهادینه شده و تبدیل به الگویی برای تمام عاشقان و دوست‌داران اهل بیت (ع) شده است بر آن شدیم تا به اتفاق عکاس خبرگزاری فارس با وی نشستی صمیمی داشته باشیم.

بنابراین در یک روز سرد پاییزی در حالی که قطرات باران  شاخ و برگ درختان را نوازش می‌کرد و صفای خاصی به طبیعت بخشیده بود به فرمانداری شهرستان کوهبنان رفتیم که با استقبال گرم و صمیمی منصور متقی فرماندار کوهبنان مواجه شدیم که با لحنی محبت‌آمیز و لهجه‌ای شیرین از ما استقبال کرد و لحظاتی را در کنارمان سپری کرد از وی درخواست کردیم که در مورد چگونگی شکل‌گیری این مراسم‌های مذهبی صحبت کند.

برپایی مراسم عاشورای حسینی بم برای بستن دهان یاوه‌گویان

فرماندار کوهبنان که پیش از این به عنوان معاون فرماندار بم مشغول به فعالیت بوده است، گفت: اتفاق مراسم عاشورای حسینی بم یک معجزه از جانب آقا امام حسین (ع) بود، این اتفاق از آن جایی آغاز شد که در سال 89 یکی از هیئت‌های عزاداری در میدان امام خمینی (ره) به عزاداری جمعی پرداخت و در پی آن تصمیم گرفته شد که با هماهنگی صدا و سیما عاشورای سال 90 تمام هیئت‌ها به طور تجمعی در میدان امام به عزاداری بپردازند.

منصور متقی بیان داشت: تصمیم اتخاذ شده با مخالفت‌های منطقی برخی از مسئولان و جوانان هیئت‌ها همراه بود با توجیه اینگونه که نمی‌شود، هیئت‌هایی که حدود 200 و یا 300 سال به صورت هیئتی عمل می‌کردند، حال به شکل جمعی در بیایند در عین حال موافقان آن هم توجیه را بر آن گذاشتند که عوض کردن دیدگاه مردم به اینکه زلزله بم یک بلا و تنبیه نبوده است و جوانان و بچه‌های معصوم و افراد زیادی هنگام سجده در نماز به رحمت خدا رفتند با یک اقدام مذهبی بزرگ میسر می‌شود.

متقی تصریح کرد: با هماهنگی‌ها و جلسه‌های مکرر در نهایت این تصمیم اجرایی شد و برنامه عزاداری مردم بم در صبح روز عاشورای حسینی به مدت یک ساعت و 30 دقیقه به روی آنتن شبکه سه رفت، لذا تلاش‌های هیئت‌های مذهبی به ویژه مسئولان ارشد مجمع امور صنفی و ... سبب شد تا میدان امام این شهرستان برای خلق یک حماسه عظیم آماده شود.

وی اذعان داشت: این حماسه پرشور در برانگیختن احساسات مهارت داشت به حدی که پس از یک ساعت و 30 دقیقه زنجیرزنی عزاداران به دلیل تقاضای فراوان شبکه‌های درون مرزی و بیرون مرزی استراحت بی‌معنی می‌شد و عزاداری سه ساعت با شور و هیجان خاصی به طول انجامید و عصر آن روز این عزاداری با اقتدار و عزت بیشتری برگزار شد.

بم نماد تمدن آزادی و صبر است

فرماندار کوهبنان بیان داشت: مردم بم طی تاریخ مردمانی مسلمان، دیندار، باخدا، شهیدپرور و حماسی بوده‌اند و سند روشن آن این است که در سال 63 فیلمی که موجود است، عزاداری بم به مراتب جمعیتش از عزاداری چند سال گذشته بیشتر بوده است.

متقی گفت: از طرفی تعداد شهدای جنگ تحمیلی، وجود بزرگانی چون رفعت‌نظام نرماشیری آزادی‌خواه مشروطه، محمد بن بهرروحنی که همزمان با امام هادی (ع) می‌زیسته و به عنوان نماینده ایشان در بم بوده است، تاریخ کهن این شهرستان که در همه ادوار تاریخی مرزبانان همیشه مدافع ولایت و امامت بوده‌اند از دلایل والا برای معرفی این شهرستان است.

وی ابراز داشت: در وصف بم اینگونه بگویم که بم نماد تمدن آزادی و صبر است به گونه‌ای که تمدن را از ارگ باستانی و تاریخ کهن منطقه، آزادگی را از فرزندان نرماشیری و آزادی‌خواهان منطقه و صبر را از دارالصابرین کلام شیوای مقام عظمای ولایت و رهبری اخذ کرد.

متقی بیان داشت: امیدوارم همچون درختان خرمای مقاوم، مردمان متمدن و تاریخ کهن شهرستان بم همیشه پابرجا و سربلند بمانند و این حداقل خرابی‌ها همچنین کم و کاستی‌ها با همت مسئولان استانی و کشوری به ویژه مقام عظمای ولایت تکمیل و این شهرستان به جایگاه ویژه و حقیقی خود برسد.

فضای معنوی و عرفانی بر کوهبنان حاکم است

وی همچنین در مورد چگونگی شکل‌گیری مراسم تجمعی تاسوعای حسینی و شهادت امام جعفر صادق (ع) در شهرستان کوهبنان گفت: در آغاز ورود به این شهرستان احساس کردم، جو مذهبی و عرفانی خاصی بر منطقه حاکم است و این سرزمین توانسته در گذشته و حال بزرگان حوزوی، علمی، عرفانی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی را در دامن خود پرورش دهد.

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: مردم کوهبنان به حق ولایت‌مدار و مذهبی هستند و به انجام واجبات و ترک محرمات، برپایی مجالس عزداری اهل بیت (ع) به ویژه در ایام محرم و صفر و همچنین دهه فاطمیه توجه ویژه‌ای دارند و در این راستا همگان با وحدت و همدلی گام را به جلو بر می‌دارند.

عزاداری‌ها باید موجب رفع منیت‌ها شود

متقی گفت: در شهرستان کوهبنان بام فرهنگی استان کرمان، شور و شکوه عزاداری‌ها و برنامه‌های تجمعی مردم در تمام مناسبت‌ها به ویژه شهادت امام صادق (ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی با توجه به جمعیت و امکانات محدود و موجود ستودنی و قابل تأمل است و در حقیقت این مناسبت‌ها در کشور و استان کرمان نهادینه شده به گونه‌ای که عزاداری تجمعی هیئت‌های عزادار تاسوعای کوهبنان و مراسم روز شهادت امام جعفر صادق (ع) این شهرستان در کشور بی‌نظیر است.

وی بیان داشت: این عزاداری‌ها در حقیقت مانوری برای پشتیبانی از ولایت و رهبری، انقلاب اسلامی، خون شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و همچنین شهدای کربلا و امام حسین (ع) است.

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: ثمره این عزاداری‌ها این است که منیت‌ها را در عزاداری به حد صفر رسانده از طرفی اسراف را در هیئت‌ها کم و همدلی‌ها را زیاد کرده و در نهایت موجب گسترش فرهنگ خوب مردمان این منطقه شده و در نهایت تلاش کنیم تا توجه مسئولان کشوری به کوهبنان جلب شود.

آیین جوش‌زنی کوهبنانی قدمتی به بلندای تاریخ دارد

متقی افزود: در دو سال گذشته هیئت‌های عزاداری کوهبنان در روز تاسوعای حسینی همچنین شهادت امام جعفر صادق (ع) پس از رسیدن به امامزاده سید سلیمان در جوار قبور مطهر شهیدان تجمع می‌کنند و با اخلاص و همدلی تمام به عزاداری مشغول می‌شوند که باید این فرهنگ در تمام شهرستان‌های کشور و استان نهادینه شود تا مردم و عزاداران بهره کافی را در این روزها ببرند و حداقل عزاداری را برای اهل بیت (ع) به جا آورند.

وی بیان داشت: مراسم جوش‌زنی مردم محله انصار کوهبنان که قدمتی به بلندای تاریخ دارد، حال و هوای معنوی خاصی به مراسم عزاداری این ایام می‌بخشد و موجب می‌شود، میهمانان زیادی از نقاط مختلف ایران خود را به این شهرستان برسانند تا از نزدیک شاهد برگزاری مراسم جوش‌زنی مردم کوهبنان باشند.

------------------------------------------

گفت‌و‌گو از: علی‌اصغر نامجوکوهبنانی

------------------------------------------

انتهای پیام/80012/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول