اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه محمدآباد یزد:

وقف خانه برای عزاداری از زیبایی‌های منحصر به فرد فرهنگ عاشوراست

امام جمعه محمدآباد یزد با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خانه‌های یزد برای برگزاری عزاداری امام حسین (ع) وقف شده است، گفت: این اقدام از زیبایی‌های منحصر به فردی است که در فرهنگ عاشورا مشاهده می‌شود.

وقف خانه برای عزاداری از زیبایی‌های منحصر به فرد فرهنگ عاشوراست

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام سید محمد کاظم مدرسی، پیش از ظهر امروز در جمع برخی از واقفان یزدی، ضمن تسلیت ایام شهادت و سوگواری حضرت ابا عبد الله الحسین (ع)، اظهار داشت: یزد از استان‌هایی است که بیشترین وقف‌های آن با نیت عزاداری برای امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا انجام شده است.

وی بیان کرد: از زیبایی‌های منحصر به فرد دارالعباده یزد این است که مردمان دیندار آن، عنصر معرفت را با احساسات در قالب وقف خانه‌ها برای عزاداری حسینی تلفیق کرده‌اند.

امام جمعه محمد آباد یزد همچنین با اشاره به اهمیت معرفت‌افزایی و تعقل در فرهنگ اسلامی بیان کرد: انسان برای اوج  گرفتن کمالات در خود هم نیاز به معرفت دارد و هم به عواطف و احساسات و این از دیرباز در فرهنگ دارالعباده یزد با وقف خانه‌های شخصی برای عزای سید الشهدا، امام حسین (ع) شکل گرفته است.

وی با اشاره به شهرت یزد به عنوان «حسینیه ایران» یادآور شد: مردم سختکوش این دیار از گذشته در کنار مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، منازل خود را وقف عزای حسینی می‌کردند و با این کار نام خود را به عنوان واقفان خیراندیش ماندگار می‌کردند.

این استاد حوزه‌های علمیه یزد بیان کرد: در این نوع از وقف، افراد خیر، بین وقف انتفاعی و منفعتی تلفیقی زیبا ایجاد می‌کردند تا هم افراد مستضعف بتوانند از فضای خانه استفاده کنند و هم اینکه در ایام خاصی عزاداری سرور و سالار شهیدان در آن برگزار شود.

مدرسی با اشاره به آیات مربوط به تعقل و احساسات در قرآن کریم اضافه کرد: در فرهنگ دارالعباده یزد، برگزاری مجالس عزای حسینی و بهره بردن از وعاظ و روحانیون در تبلیغ بیش از پیش در گسترش فرهنگ و معارف اسلامی موثر بوده است.

به گزارش فارس، هم‌اکنون بیش از 80 درصد موقوفات استان یزد شامل 3هزار و 500 موقوفه، با نیت عزاداری برای امام حسین (ع) و ترویج فرهنگ عاشورا وقف شده است.

انتهای پیام/2464/صا20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول