اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جزئیات ساخت گنبد امام حسین (ع) در گفت‌و‌گو با رئیس ستاد بازسازی عتبات کرمان

ساخت گنبد حرم سیدالشهدا (ع) مزد عزاداری‌های بی‌ریای کرمانی‌ها

رئیس ستاد بازسازی عتبات‌ عالیات استان کرمان گفت: ساخت گنبد حرم سیدالشهدا (ع) در کرمان توفیقی بزرگ است که نصیب کرمانی‌ها شد.

ساخت گنبد حرم سیدالشهدا (ع) مزد عزاداری‌های بی‌ریای کرمانی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، گاهی در زندگی اتفاقاتی روی می‌دهد که غرور تمام وجود انسان را فرا می‌گیرد، درست مثل حالا که ما کرمانی‌ها سرشار از غروریم و افتخار می‌کنیم که یک کرمانی هستیم، بی‌شک هر شیعه دیگری هم به جای ما بود، سر از پا نمی‌شناخت، چه افتخاری از این بزرگتر که قرار باشد، گنبد مطهر حرم سیدالشهدا (ع) به دست ما کرمانی‌ها ساخته شود.

کرمان را حسین‌آباد می‌خوانند، زیرا مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) طی سال در گوشه و کنار این شهر برپاست و سینه مردم دیار کریمان سرشار از عشق به اباعبدالله الحسین (ع) است.

محرم از راه نرسیده، شهر کرمان لباس سیاه به تن می‌کند و خیمه‌های حسینی در جای‌جای کرمان برپا می‌شود، انگار حالا امام حسین (ع) با اعطای مجوز احداث گنبد و ستون‌های حرم مطهرش مزد و پاداش این عشق حسینی مخلصانه و بی‌ریا را به مردم کرمان داده است.

برای اطلاع از جزئیات مربوط به ساخت گنبد و ستون‌های حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در کرمان با علی مهاجری رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان به گفت‌و‌گو نشستیم که ماحصل این مصاحبه از نظرتان می‌گذرد.

فارس: آقای مهاجری با سپاس از جناب عالی که این وقت را به ما اختصاص دادید با توجه به اینکه دو سال از تشکیل ستاد بازسازی عتبات‌عالیات می‌گذرد، لطفا بفرمایید که کرمانی‌ها چه اقداماتی تاکنون انجام داده‌اند؟

دو سال قبل اصلاح ساختار ستاد عتبات از تهران آغاز و قرار شد، ستادهای استانی را هم فعال کنند و مسئولیت این ستاد در کرمان به من واگذار شد، البته ستادها در استان‌ها قبل از آن به صورت هیئتی اداره می‌شدند.

پایه بازسازی در عتبات‌عالیات بعد از سقوط صدام با تلاش مجموعه‌ای از کرمانی‌ها و خیران این خطه آغاز شد و بازسازی و بهسازی در عتبات‌عالیات انجام شد که از حرم امام حسین (ع) و حضرت امیرالمؤمنان علی (ع) به عنوان مکان‌های شاخص بودند.

فارس: کرمانی‌ها در عتبات‌عالیات بیشتر در چه حوزه‌هایی فعالیت کردند؟

کرمانی‌ها بازسازی صحن‌ها، آیینه‌کاری و کف‌سازی را در عتبات‌عالیات انجام می‌دادند، زیرا معادن در کرمان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و مردم استان کرمان هم در زمینه‌های سنگ‌کاری و ... تخصص دارند.

از سوی دیگر علاقه و اراده کرمانی‌ها به ائمه اطهار (ع) و عتبات‌‌عالیات سابقه زیادی دارد و مردم این خطه در ساخت پایه اصلی بنای فعلی اباعبدالله الحسین (ع) در 700 سال قبل هم نقش فعالی داشته‌اند.

فارس: اینکه مردم کرمان 700 سال قبل هم برای ساخت گنبد امام حسین پیشقدم بوده‌اند، آیا در این زمینه سندی هم در اسناد حرمین مطهر وجود دارد؟

این امر در سوابق و کتاب‌ها موجود است، اما حرم هیچ سندی ندارد و سیستم بایگانی منظمی قبل از سقوط صدام وجود نداشته است و با توجه به دشمنی صدام و صدامیان نسبت به ائمه اطهار (ع) به ویژه امام حسین (ع) و امام علی (ع) سعی کردند خودشان اسناد را از بین ببرند.

بازسازی حرم‌های مطهر در تاریخ توسط شیعیان و بیشتر هم توسط ایرانی‌ها انجام شده است و آثار و اشعاری که در حرمین مطهر نصب شده به زبان فارسی بوده است.

صدام متولیانی را گذاشته بوده که این آثار را پاک و یا نابود کنند، اما نتوانسته‌اند و نمونه‌اش کتیبه‌هایی است که امروز در گنبد طلای حضرت علی (ع) و گنبد امام حسین (ع) مجددا نصب شده است.

در واقع متولی حرم شیعه باوفایی بوده که این اسناد را در مکان‌های مختلف از جمله بشکه‌های قیر نگهداری کرده است و بعد از صدام سوابق را آورده و این اسناد در عراق و حتی در ایران تعمیر و در عتبات‌عالیات نصب شده است.

همچنین مُهر نادرشاه افشار پشت خشت‌های نصب شده در ایوان طلا وجود دارد و ما هم زمانی که  برای بررسی مطالعاتی به بالای گنبد امام حسین (ع) رفتیم، مشاهده کردیم که نوشته شده بازسازی گنبد توسط سلسله قاجار انجام شده است.

فارس: آیا ستاد عتبات‌ عالیات در زمینه مستندسازی فعالیت‌های جدید اقدامی کرده است؟

یکی از کارهای خوبی که در این دوره ستاد عتبات‌عالیات انجام داد، مستندسازی و تنظیم سوابق و نگهداری سوابق کارهای در حال انجام است، این مستندات به عراق داده می‌شود و در ایران هم موجود است.

فارس: لطفا توضیح بفرمایید که چگونه افتخار بزرگ ساخت گنبد امام حسین (ع) نصیب کرمانی‌ها شد؟   

دو سال قبل که ستاد عتبات‌عالیات در کرمان راه‌اندازی شد با توافق با ستاد مرکز پیشنهاد کردیم که انجام پروژه‌ای در عتبات‌عالیات را از صفر تا 100 به کرمانی‌ها بدهند و با توجه به اینکه بحث مطالعه و اجرای گنبد امام حسین (ع) مطرح شده بود، ما برای احداث گنبد پیشقدم شدیم.

همان طور که می‌دانید، گنبد و بقعه امام حسین (ع) در بین تمام گنبدها ویژه است و درجه‌های زیادی بر این گنبد ذکر شده است در حالی که خوردن خاک حرام است، اما خاک گنبد را شفا می‌دانند و طی شبانه‌روز هزاران ملائک برای زیارت گنبد در صف هستند.

همچنین نگاه کردن به گنبد سیدالشهدا (ع) مانند نگاه کردن به خانه خدا است و مسافر زیر گنبد امام حسین (ع) می‌تواند، نمازش را کامل بخواند و ارزش این حرم مشابه مسجد کوفه، حرم پیامبر عظیم‌الشأن (ص) و خانه کعبه است.

فارس: چه دلایلی برای ساخت گنبد جدید امام حسین (ع) وجود دارد؟

گنبد فعلی به علت ساخت و سازهای اطراف حرم سیدالشهدا (ع) از دید چشم پنهان شده است و زائران نمی‌توانند، گنبد را رویت کنند در حالی که در مشهد مقدس از چهار خیابانی که به سمت حرم مطهر ورود می‌کنیم، گنبد آقا را می‌توان مشاهده کرد و عرض ارادت کرد.

فارس: برای انجام طرح مطالعاتی گنبد امام حسین (ع) چه مراحلی انجام شد؟

ابتدا با متولی حرم مطهر صحبت کردیم و برای ساخت گنبد توضیحات خود را ارائه و رضایت آنها را برای انجام مطالعات جلب کردیم، سپس طی چند مرحله گروه مشاور که کرمانی هستند به کربلا رفتند و برداشت‌های فنی را انجام دادند، سپس گروه‌هایی برای نقشه‌برداری اعزام شدند.

با توجه به اینکه برای عراقی‌ها سئوال‌برانگیز بود که چه می‌خواهیم انجام دهیم، نقشه‌برداران ما با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود در ایران برای نقشه‌برداری رفتند و در فاز نخست 5 هزار نقطه و در فاز دوم 70 هزار نقطه را برداشت کردیم و اطلاعات مورد نیاز مشاور با انجام کار علمی به دست آمد.

تلاش ما این بود تا با تکیه بر این اطلاعات طرحی علمی و سازه مناسب را برای پیشنهاد ببریم و مجوز لازم را از مجموعه مهندسان و متولیان حرم اخذ کنیم.

برای اینکه امکان حفاری در حرم مطهر به لحاظ حضور زائران و وجود قبور شهدا وجود نداشت یک تیم ایرانی با امکانات خارجی اعزام شدند تا اطلاعات مربوط به گسل زلزله و مقاومت خاک و سایر اطلاعات را به وسیله رادار و ژئوفیزیک برداشت کنند و توانستیم، اطلاعات عمق 9 تا 10 متری از زیرزمین را هم به دست آوریم.

فارس: آیا طرح پیشنهادی شما به راحتی مورد قبول عراقی‌ها قرار گرفت؟

طرح حدود 1.5 سال قبل آماده شد و مقامات وقف شیعه عراق، استادان دانشگاه بغداد و مهندسان و تولیت حرم طرح گنبد را پذیرفتند، اما با توجه به اینکه آنها به دنبال لاغرسازی ستون‌های داخل حرم مطهر هم بودند از ما درخواست کردند تا طرحی را هم برای این پروژه آماده کنیم.

ستون موجود بیش از 100 متر از فضای داخلی حرم مطهر امام حسین (ع) را اشغال کرده و دید زائران و طواف در کنار ضریح دشوار است.

گروه مشاور ما مطالعات جدید را آغاز کرد و حدود شش ماه مطالعات انجام شد و در اردیبهشت ماه جاری برای لاغرسازی طرح را بردیم و حضور با اساتید بغداد، کویت و ... و مقامات و مسئولان وقف شیعه عراق و جمعی از مسئولان طرح ارائه شد و مورد پذیرش قرار گرفت.

با توجه به حساسیت این دو پروژه عراقی‌ها احساس می‌کردند که تصمیم‌گیری نهایی باید در رده بالاتر باشد، بنابراین قرار شد از آیت‌الله سیستانی سئوال شود و پس از تایید ایشان برای قرارداد برویم.

آیت‌الله سیستانی اعلام کرده بود که بعد از تایید وزارت آثار «میراث فرهنگی» عراق اقدام شود، ما هم مطالعات صورت گرفته، نقشه‌ها و برداشت‌ها را طی چند نوبت ارسال کردیم و آنها بررسی کردند و نظر مثبت دادند.

در نهایت در مهر ماه سال جاری در عراق با حضور مسئولان استان کرمان، ستاد مرکزی عتبات‌عالیات و مسئولان عراق قرارداد سه پروژه منعقد شد که دو پروژه ساخت گنبد و لاغرسازی ستون‌های حرم مطهر به کرمان واگذار شد.

فارس: اینکه گفته می‌شود، سطح آب در اطراف حرمین مطهر در کربلا بالا است، آیا این امر مشکلات فنی برای اجرای پروژه‌های عمرانی ایجاد نمی‌کند؟

آب‌های زیرسطحی در همه جا رو به بالا آمدن است و طی این سال‌ها بعد از جنگ عراق سطح آب در اطراف حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) بالاتر آمده و پخش شده است و در سطح یک متر و 30 سانتی‌متری در اطراف حرمین مطهر به آب می‌رسیم.

معجزه این است که آب بعد از این یک متر و 30 سانتی‌متر بالا نیامده و  حتی آجر بالای خودش را مرطوب نکرده است و برای بازسازی‌های صورت گرفته با استفاده از دستگاه باید خاک را بر می‌داشتند.

از نظر فنی تمهیدات لازم اندیشیده شده و نقصی در کار فنی نیست، از تمام استادانی که برای بازسازی حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) درگیر هستند و استادان برجسته سازه و معماری و استادان دانشگاه تهران هم دعوت شده تا برای اطمینان خاطر بیشتر مطالعات صورت گرفته را بررسی کنند.

فارس: آیا محل دقیق دفن اباعبدالله الحسین (ع) در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است؟

در مقاتل گفته می‌شود که نقطه‌ای که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند و پیکر مطهرشان دفن شد، گودال قتلگاه بوده است و به تعبیری گفته می‌شود که جنازه امام در 11 متر به پایین از سطح موجود دفن است و مطالعاتی که با رادار انجام دادند تقریبا این حدس و گمان تایید می‌شود، زیرا تا فاصله 10 متری چیزی رؤیت نشد و بیش از آن هم صلاح نبود که اقدام کنیم.

فارس: گنبد جدید حرم امام حسین (ع) دارای چه ویژگی‌هایی است؟

گنبد جدید از سیستم سازه‌های فضایی سبک است و خشت‌هایی بر روی آن نصب می‌شود، پایه این خشت‌ها هم از جنس مس است و به وسیله طلا آبکاری روی آنها صورت می‌گیرد.

فارس: برای ساخت گنبد به چه تعداد خشت نیاز است و آیا مدت زمانی را برای ساخت گنبد و ستون‌ها در نظر گرفته‌اید؟

پیش‌بینی اولیه ما این است که به حدود 24 هزار خشت نیاز داریم و قرارداد ما برای اجرای این پروژه‌ها دو ساله است.

فارس: نحوه جمع‌آوری نذورات و هدایای مردم برای ساخت گنبد امام حسین (ع) چگونه است؟

با توجه به فشارها و محدودیت‌هایی که بود در نهایت توفیق اجرای این پروژه به مردم کرمان داده شده است و ما می‌خواهیم همه مردم در این امر سهیم باشند و جمع‌آوری این اعتبار در داخل و خارج کشور کار چندان سختی نیست.

برای خرید هر خشت 2 میلیون و 150 هزار تومان در نظر گرفته شده و نام خریدار و یا خریداران در پشت خشت‌ها حک می‌شود.

ما می‌خواهیم، همه مردم استان کرمان در این توفیقی که حاصل شده سهیم شوند و تا جایی که امکان دارد، اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم از این فیض بی‌بهره نشوند.

کمک‌ها هر چقدر که کم باشد در پیشگاه خدا مقبول است، همان‌ طور که در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که یک پیرزن با چند تخم‌مرغ به یاری رزمنده‌ها می‌آمد، حالا می‌خواهیم اطلاع‌رسانی کنیم که پیرمرد و پیرزنی که در اطراف و اکناف حضور دارد و عاشق اباعبدالله الحسین (ع) هستند، گنبد که ساخته شد از ما دلگیر نشوند که اطلاع‌رسانی نکردیم تا آنها هم به اندازه وسع خودشان کمک کنند.

به غیر از خرید خشت‌ها بنا داریم، هدایا و نذورات مردمی هم در این پروژه هزینه شود، اما حساس‌ترین و سخت‌ترین مرحله کار ما در کربلا و پروژه ستون‌های داخل حرم است که با توجه به حضور زائران کار بسیار سخت و انرژی‌بری است.

فارس: کارگاه ساخت گنبد در کجا و چه زمانی دایر می‌شود؟

زمینی روبه‌روی حسینیه ثارالله برای راه‌اندازی کارگاه در نظر گرفته شده است، اما ساخت گنبد در سه بخش صورت می‌گیرد، یک بخش کار سازه و بتونی است که در کربلا انجام می‌شود، سازه تیرورق‌ها را هم صنعتگران کرمانی می‌سازند و ساخت گنبد در محوطه‌ای در روبه‌روی حسینیه ثارالله انجام می‌شود که این کارگاه طی دو، سه هفته آینده آغاز به کار می‌کند.

فارس: آیا ویژه‌برنامه‌هایی مانند برگزاری گردهمایی، همایش، حضور کاروان‌‌ها در جمع مردم و نصب صندوق برای جمع‌آوری هدایای مردمی دارید؟

یکسری فیش‌هایی منتشر شده و همیارانی را انتخاب کرده‌ایم و فیش‌ها در اختیار آنها قرار داده شده و با حضور در هیئت‌ها برای جمع‌آوری نذورات مردم اقدام می‌شود.

فارس: آقای مهاجری هرچند که قرعه ساخت گنبد اباعبدالله الحسین (ع) به نام ما کرمانی‌ها افتاده است، اما بی‌شک بسیاری از مردم در جای‌جای ایران می‌خواهند در ساخت گنبد مطهر شریک باشند، این دل‌دادگان حسینی از چه راه‌هایی می‌توانند در این امر خیر مشارکت کنند؟

حضور و مشارکت عمومی مردم مد نظر قرار دارد، مگر نه اعتقادم این بود که اگر بحث حضور و مشارکت مردم نبود، در شأن امام حسین (ع) نیست که بخواهیم به این نحو اعتبار مورد نیاز را جمع‌آوری کنیم.

هنوز اطلاع‌رسانی در سطح گسترده آغاز نشده، اما یک آقا از تهران فیشی را برای خرید خشت فاکس کرد و یا مسافر از اردبیل که در کرمان بوده و بنرهای ستاد عتبات‌عالیات را دیده بود از چند ماه قبل هر ماه مبلغی را به حساب واریز می‌کند.

توصیه من به همشهریانم این است که حواسشان باشد که این فرصت از دست نرود و نذورات خود را به شماره حساب 600 بانک رسالت، 333 بانک تجارت و ... واریز کنند.

فارس: طی روزهای گذشته شاهد ارسال برخی پیامک‌ها و طرح بعضی سخنان در مورد مبلغی است که قرار شده برای ساخت گنبد هزینه شود، پاسخ شما در برابر این تخریب‌ها چیست؟

من این موارد را تخریب نمی‌دانم، بلکه ناآگاهی می‌دانم و یا اینکه همان نگاه شخصی افراد است، هیچ اجباری برای کمک به ساخت گنبد مطهر وجود ندارد و در این جا از عوارض مردم، خزانه دولت و یا مالیات هزینه نمی‌شود و این کار هم مانند تمام کارهایی است که به صورت خودجوش توسط مردم در حال انجام است.

مردم در محرم میلیاردها تومان برای نذری‌ها هزینه می‌کنند و چه کسی می‌تواند، مانع این هزینه‌ها شود و اگر مردم پولشان را برای سیدالشهدا (ع) هزینه نکنند در جای دیگری هم این پول را نمی‌بردند.

فارس: و اما سئوال پایانی اینکه آیا برنامه‌ریزی برای انتقال گنبد از کرمان به کربلا صورت گرفته است؟

هنوز فرصت زیادی هست و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود.

==============

گفت‌و‌گو از: مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول