اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کتابخانه‌های عمومی کوهبنان اعلام کرد

نگهداری 36 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کوهبنان

مدیر کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: در حال حاضر بیش از 36 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کوهبنان موجود است.

نگهداری 36 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی کوهبنان

خلیل‌الله باقی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: بیست و یکمین هفته بزرگداشت کتاب و کتابخوانی از 25 آبان ماه سال جاری تا دوم آذر ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان از سال 84 تا 92 به صورت مجزا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت بوده است، افزود: کتابخانه عمومی مرکز شهرستان در سال 1348 تاسیس شد که در حال حاضر تعداد منابع آن بیش از 20 هزار نسخه و تعداد اعضای آن یک‌هزار و 138 نفر است و میزان امانت شش ماهه این واحد کتابخانه‌ای بیش از 11 هزار بوده است.

بیش از 36 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های کوهبنان موجود است

باقی‌زاده ادامه داد: کتابخانه عمومی امام علی (ع) بخش طغرالجرد در سال 1368 فعالیت رسمی و جدی خود را آغاز کرد که در حال حاضر تعداد منابع این مرکز فرهنگی بیش از 10 هزار نسخه و تعداد اعضای آن بیش از 540 نفر است.

مدیر اداره امور کتابخانه‌های عمومی کوهبنان سپس به کتابخانه‌های مشارکتی اشاره کرد و بیان داشت: تجهیز و تامین نیروی انسانی این کتابخانه‌ها به عهده طرف قرارداد، و آموزش کتابدار، تامین کتب و نشریات توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان انجام می‌شود.

باقی‌زاده عنوان کرد: کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای بقعه مبارکه بی‌بی عصمت در سال 91 با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تاسیس شد که در حال حاضر تعداد منابع این واحد بیش از 6 هزار نسخه در زمینه‌های مختلف علمی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و.... است و کتابخانه دکتر روح‌الامینی دانشگاه پیام نور در سال 91 تاسیس شده و هم‌اکنون در مرحله اخذ مجوز است.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های پایانه مسافربری کوهبنان، مطب پزشکان، دادگستری کوهبنان، اداره بهزیستی، آرایشگاه، فرمانداری، بخشداری طغرالجرد، مرکز بهداشت کیانشهر و شهرداری کیانشهر از جمله کتابخانه‌های خودگردان و پیک مهر هستند که از سال 89 تاسیس شده‌اند.

کمیته نهضت مطالعه مفید در کوهبنان راه‌اندازی شد

مدیر اداره امور کتابخانه‌های عمومی کوهبنان گفت: انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان از سال 85 با حضور اعضای حقوقی و حقیقی فعالیت خود را آغاز کرده و کمیته نهضت مطالعه مفید در سال 90 در شهرستان راه‌اندازی شده است.

وی برگزاری مسابقه بزرگ خاطره‌نویسی مهرورزی و خاطره‌نویسی ویژه آزادگان و مراسم بزرگداشت سالروز ورود آزادگان، برگزاری مسابقات کتابخوانی مکتوب آنلاین ویژه هر ماه، برگزاری نمایشگاه تازه‌های کتاب هر ماه، برگزاری جلسات هفتگی کانون ادبی با حضور شعرا و نویسندگان، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب، تشکیل جلسات مشترک کمیته دایمی نهضت مطالعه مفید و انجمن کتابخانه‌ها را از مهمترین فعالیت‌های این اداره در چند ماه گذشته دانست.

باقی‌زاده عضوگیری در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای، اجرای طرح کتاب من و سفارش کتاب‌های مورد نیاز اعضا، اهدای جوایز به برگزیدگان در مسابقات مکتوب و آنلاین کتابخوانی کشوری هر ماه، تشکیل جلسات هم‌اندیشی کتابداران، تلاش و پیگیری اخذ نیم درصد از شهرداری‌ها، عضویت رایگان کودکان مراکز پیش‌دبستانی و کلاس اولی‌ها را از دیگر فعالیت‌های اداره امور کتابخانه‌های عمومی کوهبنان برشمرد.

26 میلیون ریال سهم نیم درصد شهرداری کوهبنان اخذ شد

وی عضویت رایگان مددجویان زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد، برپایی نمایشگاه کتاب به مناسبت ماه مبارک رمضان و آغاز سال تحصیلی در کوهبنان و کیانشهر، برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان، پذیرش عضویت رایگان به مناسبت‌های مختلف، همکاری با ادارات در همایش و برنامه‌های فرهنگی، ایجاد وبلاگ برای انعکاس اخبار، فعالیت‌ها و اطلاعات مهم کتابخانه‌ها، شناسایی و تعامل با مراکز فرهنگی، زیباسازی محیط کتابخانه‌ها و ... از دیگر کارهای انجام شده در چند ماه گذشته عنوان کرد.

مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان اجرای طرح همیاری جوانان به منظور اهدای کتاب‌های کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان، اهدای کتاب به کتابخانه‌های مساجد شهر و روستا، انجام عملیات تعمیرات ساختمان کتابخانه‌های کوهبنان و کیانشهر به مبلغ 35 میلیون ریال، اخذ سهم نیم درصد شهرداری کوهبنان به مبلغ 26 میلیون ریال، راه‌اندازی و تجهیز بخش کودک در کتابخانه‌های کوهبنان و کیانشهر، تجهیز کتابخانه‌های شهرستان به اینترنت پرسرعت و ارائه خدمات اینترنتی و... را از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده طی چند ماه گذشته در کوهبنان دانست.

چرخه انتخاب کتاب به سفارش عضو محقق شد

وی به طرح کتاب من اشاره کرد و افزود: در راستای تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی و غنا بخشیدن به منابع کتابخانه‌ای بر اساس نیاز مخاطب، چرخه انتخاب کتاب به سفارش عضو سرانجام محقق و منابع مورد نیاز اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور با استفاده از سامانه آنلاین سفارش، تهیه و به پایگاه کتابخانه عضو در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارسال و از طریق امکانات فناوری اطلاعات به اطلاع عضو رسانیده می‌شود.

باقی‌زاده تصریح کرد: بر اساس آن هر عضو در طول یک‌سال و بسته به نوع مدرک تحصیلی می‌تواند، تعداد چهار تا هشت کتاب مورد نیاز خود را که در کتابخانه موجود نیست، سفارش دهد، اجرای این طرح علاوه بر تقویت منابع کتابخانه‌ای، تکریم و احترام به مخاطب را نیز به همراه دارد.

وی به نرم‌افزار نمایه نشریات اشاره و بیان داشت: نرم‌افزار نمایه نشریات، موتور جستجوی فارسی در نشریات و مجلات کشور است، با توجه به تعدد و پراکندگی این نشریات، نرم‌افزار مذکور امکان فهرست، طبقه‌بندی صحیح و جستجوی سریع، دقیق و آسان را فراهم می‌کند.

3 هزار جلد کتاب در بخش مرجع کتابخانه نگهداری می‌شود

باقی‌زاده گفت: از دیگر امور، طرح این چند کتاب است که این طرح با هدف ارتقای مطالعه مفید و تغییر الگوی مطالعه در حوزه کتب پرمخاطب کتابخانه‌ها به اجرا در می‌آید و تعداد 100 کتاب در حوزه‌های پر مراجعه عموم شامل ادبیات داستانی، خانواده، هنر و دین که دارای جذابیت مطلوب باشند انتخاب و از طریق کتابخانه‌های عمومی در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد.

مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان به بخش مرجع در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: بخش کلمه مرجع به معنی رجوع، بازگشت و هر آن چه که برای کسب اطلاع و آگاهی مورد استفاده قرار گیرد به کار می‌رود، منابع مرجع به دلیل وسعت دامنه اطلاعات و استفاده زیادی که از آنها می‌شود نسبت به سایر منابع از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: از طرفی هزینه تامین این منابع بسیار بالا است و هدف عمده این منابع فراهم آوردن امکان دسترسی استفاده کنندگان از کتابخانه به اطلاعات مورد نیاز است، در بخش مرجع کتابخانه بیش از 3 هزار جلد کتاب نگهداری می‌شود.

بخش نشریات از پرمراجعه‌ترین بخش‌های کتابخانه است

باقی‌زاده بیان داشت: از آن جا که بخش نشریات یکی از پرمراجعه‌ترین بخش‌های کتابخانه است، توجه به این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است در بخش نشریات کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تعداد 93 عنوان نشریه علاوه بر روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد در این بخش سعی شده است که مجلات و روزنامه‌های پرمخاطب اجتماعی و سیاسی و فرهنگی انتخاب و تهیه شود.

وی اظهار داشت: در بخش کتب کمک درسی در این کتابخانه تعداد 2 هزار نسخه کتب کمک آموزشی مربوط به مقاطع دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف موجود است که مورد استقبال اعضا و مراجعان کتابخانه قرار گرفته است.

700 کودک عضو کتابخانه عمومی کوهبنان هستند

مدیر امور کتابخانه‌های عمومی کوهبنان به بخش کودک این کتابخانه اشاره کرد و گفت: از آن جایی که کتابخانه‌های عمومی وظیفه خدمات‌رسانی به تمام اقشار جامعه بدون توجه به جنس، سن، نژاد و قومیت را دارد در این میان کودکان نیز از خدمات کتابخانه‌های عمومی بی‌بهره نمانده‌اند.

وی بیان داشت: در کتابخانه شهید اول کوهبنان تعداد 2 هزار نسخه کتاب کودک نگهداری می‌شود و بیش از 700 نفر عضو در این بخش دارد، کتب مرجع و نشریات خاص کودکان در بخش مرجع موجود و پاسخگوی سئوالات کودکان و نوجوانان است و فعالیت‌های جنبی بخش کودک شامل برگزاری کلاس‌های قصه‌گویی ویژه کودکان و برگزاری مسابقه نقاشی می‌شود.

وی افزود: شبکه کتابخوانان حرفه‌ای یک انجمن اینترنتی برای کتابخوانان، نویسندگان، ناشران و فعالان در عرصه کتاب است و افراد می‌توانند به طور روزانه در مسابقه‌های کتاب‌خوانی شرکت، کتاب‌های مورد علاقه خود را به دیگران معرفی و در مورد آن بحث و گفت‌وگو کنند.

باقی‌زاده با بیان اینکه تعداد اعضای شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در شهرستان 130 نفر است، عنوان کرد: در این شبکه افراد می‌توانند از کتاب‌های برتر و پر مخاطب اطلاع پیدا کرده و به دوستان کتاب پیشنهاد دهند و از بانک کتاب با بیش از 400 هزار عنوان استفاده کنند.

وی به شرایط  عضویت رایگان اشاره کرد و گفت: جانبازان، ایثارگران، همسر و فرزندان شهدا، اعضای فعال بسیج، بازنشستگان دولت، معلولان و افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی و عضویت خردسالان و گروه سنی پیش‌دبستانی و مهد کودک در این طرح مورد توجه است.

..................................................

گفت‌و‌گو از: علی‌اصغر نامجوکوهبنانی

..................................................

انتهای پیام/80012/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول