اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح دانه‌های روغنی قزوین:

بیش از 2300 هکتار از اراضی قزوین به کشت کلزا اختصاص یافت

مجری طرح دانه‌های روغنی استان قزوین گفت: بیش از 2 هزار و 300 هکتار از سطوح اراضی این استان به زیر کشت کلزا رفته است.

بیش از 2300 هکتار از اراضی قزوین به کشت کلزا اختصاص یافت

تورج بنیادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: اهمیت روغن خوراکی و کنجاله در کشور و توجه به امنیت غذایی جامعه، تأمین و تدارک آن‌ها از اولویت‌های مهم است.

وی ادامه داد: با توجه به هماهنگی انجام شده با شرکت تولید کشت دانه‌های روغنی نمایندگی استان مقدار 25 تن بذر کلزا رقم (اکاپی) در بین زارعان کلزاکار توزیع شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی استان قزوین خاطرنشان کرد: سایر نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی با توجه به سطوح ابلاغی به شهرستان‌های تابعه در بین بهره‌برداران در حال توزیع است.

به گفته بنیادی، در حال حاضر بیش از 3 هزار و 500 هکتار قرارداد در بین کشاورزان کلزاکار منعقد شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پنج هزار هکتار افزایش یابد.

این مسئول با اشاره به اهمیت کلزا و دانه‌های خوراکی در کشور اظهار کرد: توجه به ظرفیت اراضی مطلوب کشاورزی استان از جمله اهداف مهم برای تولید دانه‌های روغنی است و در راستای تحقق خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی کلزا، از نیمه دوم شهریور‌ماه سال جاری برنامه‌ریزی کشت کلزا در سطح پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی استان قزوین تصریح کرد: وابستگی بیش از 85 درصدی به واردات روغن از کشورهای بیگانه موجب می‌شود که سالانه ارز قابل توجهی از کشور خارج شود.

بنیادی پیش‌بینی کرد: با توجه به اعلام قیمت تضمینی خرید دانه‌های روغنی کلزا از سوی دولت به مبلغ 19 هزار ریال، نسبت به سال گذشته حدود 90 درصد رشد داشته باشد و تدارک به موقع سایر نهاده‌ها در سال جاری سبب افزایش سطح زیر کشت کلزا به بیش از پنج هزار هکتار برسد.

این مسئول از کشاورزان درخواست کرد: به تاریخ و زمان کشت و آبیاری به موقع مزارع در پاییز که اثر قابل توجهی در عملکرد و تولید محصول دارد، توجه کنند.

مجری طرح دانه‌های روغنی استان قزوین همچنین از مدیریت‌ها و مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها خواستار اطلاع‌رسانی به موقع به بهره‌برداران برای کشت به موقع و مراحل پس از آن شد.

بنیادی اظهار امیدواری کرد؛ با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و به‌کارگیری روش‌های نوین کشاورزی بتوان در راستای رفع موانع و تنگناها و ارتقای تولید بیشتر و باکیفیت دانه‌های روغنی و خودکفایی کشور گام برداشت.

انتهای پیام/2667/ز40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول