اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

توسعه کشت کلزا در 2 هزار هکتار از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از توسعه کشت کلزا در 2 هزار هکتار از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

توسعه کشت کلزا در 2 هزار هکتار از اراضی زراعی حاشیه دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، ایوب ایرانی‌فام در جلسه شورای مدیران جهاد استان اظهار داشت: اختصاص 2 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه به کشت کلزا در راستای جلوگیری از افزایش آسیب‌های زیست محیطی به اراضی زراعی مناطق مجاور این دریاچه و حمایت از بهره‌برداران بخش زراعی شهرستان‌های مجاور این دریاچه در استان بوده است.

وی با اشاره به مقاومت این گیاه به شوری، ارزش افزوده محصول تولیدی را بسیار قابل توجه ذکر کرد و افزود: ظرفیت‌های مطلوب منابع خاک استان برای انجام امور به‌زراعی و افزایش سطح زیرکشت با استفاده از اراضی آیش فعلی و اجرای سیستم‌های جدید آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و انجام پروژه‌های اصلاح خاک نظیر زهکشی، توانسته ظرفیت‌های بهتری در تولید محصولات اقتصادی‌تر ایجاد کند.

ایرانی‌فام اضافه کرد: هرچند، بعضی از دانه‌های روغنی از جمله سویا و آفتابگردان به علت ویژگی‌های خاص خود به ویژه تابستانه بودن و عدم توانایی رقابت با محصول پردرآمدی مانند ذرت، چغندر قند، سیب‌زمینی و صیفی در حال حاضر توجیه اقتصادی کمتری دارند، اما محصولاتی مثل کلزا و گلرنگ زمینه بسیار مناسبی برای توسعه سطح زیر کشت داشته و این معاونت، بر اساس الگوی کشت توسعه اراضی زیر کشت محصولات کلزا و گلرنگ را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: شناخت دانه کلزا و ضریب بالای روغن‌دهی آن در مقایسه با سایر دانه‌ها در سطح جهان و تایید کیفیت روغن آن در کشورهای پیشرفته، امیدواری‌هایی در زمینه امکان دستیابی به هدف افزایش تولید روغن در کشور را به وجود آورده است. کشت انبوه کلزا در کشور ما بسیار جدید بوده و از سال 72 به طور رسمی آغاز و با توجه به ظرفیت‌های مناطق مختلف اقلیمی ایران، زراعت آن به عنوان یکی از زراعت‌های پایه‌ای طرح توسعه منابع روغن نباتی در کشور تعیین شده، به صورتی که در سال‌های اخیر این محصول به رقیبی جدی برای سویا و آفتابگردان تبدیل گردیده است.

ایرانی‌فام با اظهار اینکه، شهرستان اسکو با کاشت بیش از 850 هکتار کلزا بعد از تبریز در مقام دوم از لحاظ سطح زیر کشت قرار دارد، از انجام اقدامات لازم در جهت مقابله با بحران کم آبی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد و متذکر شد: کشت محصولاتی با نیاز آبی کم و توسعه باغات پسته و بادام و کشت محصولاتی نظیر کلزا، گلرنگ و دانه‌های روغنی، در دستور کار قرار داشته و جزو برنامه‌های سال 92 این معاونت به شمار می‌رود و هدف از توصیه کاشت این محصول و جایگزینی آن با محصولاتی با نیاز آبی بیشتر، مقابله با کم آبی‌های اخیر و خشکسالی‌های ادواری بوده است.

انتهای پیام/60002/ن/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول