اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تسخیر بازار اوگاندا هدف فعالین اقتصادی زنجان

توسعه روابط اقتصادی خارجی یکی از اهداف مهم دولت‌ها است‌ که در این راستا استان زنجان به عنوان نماینده کشورمان حضور فعالی در کشور اوگاندا دارد.

تسخیر بازار اوگاندا هدف فعالین اقتصادی زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اوگاندا کشوری در حاشیه دریاچه ویکتوریا و واقع در شرق میانه آفریقا بوده و همسایه‌های آن نیز کشورهای سودان جنوبی، کنگو، رواندا، بروندی، تانزانیا و کنیا است. همچنین پایتخت آن کامپالا است.

طی سال‌های گذشته و در دولت نهم و دهم همکاری کشورمان با کشورهای آفریقایی گسترش زیادی یافت به گونه‌ای که استان‌های مختلف کشور به نمایندگی از ایران ارتباطات تجاری و بازرگانی خود را کشورهای آفریقایی گسترش دادند و فعالین اقتصادی ایران تجارب جدیدی در بازار آفریقا کسب کردند.

در این بین اتاق تعاون زنجان به نمایندگی از بخش خصوصی و تعاون زنجان ارتباطات مناسبی با مسئولین دولتی و فعالین اقتصادی برخی از کشور‌ها از جمله کشور آفریقایی اوگاندا برقرار کرده است و طی سال‌های اخیر ارتباطات استان با این کشور همواره رو به گسترش بوده است.

اوگاندا در سال 1894 به عنوان کشوری تحت‌الحمایه بریتانیا و در ابتدا به صورت یک پادشاهی مقتدر تشکیل شد و در سال 1962 استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد و به عنوان یک جمهوری اعلام موجودیت کرد.

این کشور دارای یک فلات مرکزی کم ارتفاع با پوشش گیاهی ساوان است. در اطراف دریاچه ویکتوریا، استعداد خاک برای کشاورزی بیش از سایر نقاط است. همچنین این دریاچه از نظر ماهیگیری نیز اهمیت بسزایی دارد. در غرب این کشور رشته کوهی با حداکثر ارتفاع 5 هزار و 118 متر وجود دارد. اوگاندا دارای آب و هوای معتدل با میانگین دمای 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد، و میزان بارش سالانه 150-75 سانتی‌متر است. رودهای مهم جاری در این کشور نیل و سملیکی بوده و نظام سیاسی اوگاندا جمهوری و دارای پارلمان قانونگذاری است.

این کشور که در سال‌های اخیر بازار هدف فعالین اقتصادی استان زنجان بوده است دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی در بخش‌های مختلف همانند کشاورزی است که می‌توان در این بخش فعالیت اقتصادی انجام داد.

در راستای گسترش ارتباط فعالین استان و کشور اوگاندا در طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی صورت گرفته است و حضور مسئولین اوگاندایی در کنار بخش تعاون و بخش خصوصی زنجان موجب شناخت بیشتر ظرفیت‌های دو طرف شده است.

بی‌شک برای توسعه روابط اقتصادی باید مطالعات مناسبی از ظرفیت‌های موجود صورت گیرد که برای توسعه روابط اوگاندا با ایران با محوریت اتاق تعاون زنجان جلسات زیادی برگزار شده و بازدیدهای زیادی توسط فعالین اقتصادی از ظرفیت‌های موجود صورت گرفته است.

در حال حاضر با شناخت ظرفیت‌های اقتصادی در کشور اوگاندا فعالین اقتصادی استان در بخش‌های کشاورزی، پزشکی و تجهیزات وابسته فعالیت‌هایی را در این کشور آغاز کرده‌اند و برخی از فعالین اقتصادی استان در حال حاضر در این کشور مشغول فعالیت اقتصادی هستند.

ظرفیت‌های کشاورزی استان زنجان در بخش‌های مختلف زراعی، باغی، شیلات و دام و طیور در سطح کشور قابل توجه است و حضور دانش‌آموختگان دانشگاهی و تجربه‌های عملی در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های کشاورزی استان را بالا برده است.

موفقیت استان در ارتقای شاخص‌های کشاورزی از جمله مکانیزاسیون و تولید محصولات مناسب ارگانیک و همچنین کمیت تولید در بخش‌های مختلف نشان از ظرفیت‌های موجود است. همچنین ظرفیت‌های بالای کشاورزی کشور اوگاندا نقطه مشترکی برای توسعه روابط در این بخش ایجاد کرده است.

خاک حاصلخیز و اقلیم و آب و هوای مناسب و بکر ظرفیت‌هایی بسیار خوبی هستند که در کشور اوگاندا وجود دارد و ظرفیت‌های علمی و تجربی فعالین اقتصادی استان در بخش کشاورزی زنجان نیز ثابت شده است لذا اتصال این نقاط قوت به یکدیگر می‌تواند موجبات توسعه برای هر دو طرف را به وجود آورد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که محصولات مورد نیاز استان و کشور که در حال حاضر وارداتی هستند می‌تواند با قابلیت‌های موجود کشاورزی در اوگاندا کاشت و برداشت شود و به بازار کشور با قیمت معقول‌تری وارد شود.

اما علاوه بر توسعه روابط و همچنین وجود ظرفیت‌های لازم برای توسعه اقتصادی بین استان زنجان و کشور اوگاندا توجه به ظرفیت‌های پزشکی نیز مورد تاکید قرار گرفته است به گونه‌ای که ساخت کلینیک پزشکی در کشور اوگاندا در حال حاضر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/73007/ج40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول