اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:

اغماض نسبت به نقش دامپزشکی موجب مشکلات اقتصادی و بهداشتی می‌شود

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: هر گونه اغماض نسبت به نقش مهم و اساسی دامپزشکی در کنترل و پیشگیری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام می‌تواند هر کشوری را دچار مشکلات اقتصادی و بهداشتی شدید کند.

اغماض نسبت به نقش دامپزشکی موجب مشکلات اقتصادی و بهداشتی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، ابراهیم توکلی ظهر امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم دامپزشکی این است که عامه مردم اطلاعات چندانی از مجموعه وظایف و اقداماتی که مجموعه دامپزشکی انجام می‌دهد، ندارند.

وی افزود: اگر چه جامعه احترام زیادی برای این شغل قائل است، اما درباره نقش موثر و مستمر دامپزشکی در سلامت و آسایش حیوانات جامعه و انسان اطلاعات اندکی دارند، اکثر مردم گمان می‌کنند که دامپزشکی فقط مربوط به درمان و واکسیناسیون دام‌ها است در حالی که فعالیت‌های دامپزشکی حجم گسترده‌ای از وظایف در حیطه‌های مختلف را شامل می‌شود.

توکلی تصریح کرد: دامپزشکی در جوامع شهری و روستایی نقش مهم و مؤثری در تأمین سلامت عموم جامعه ایفا می‌کند هر چند که پسوند دام در کنار پزشکی در نگاه عموم جامعه نشانه سروکار داشتن با دام است، اما این واقعیت است که از بین بردن چرخه بیماری‌ها و جلوگیری از روندهای ایجاد یک بیماری به ویژه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام که تقریبا نیمی از بیماری‌ها هستند که می‌توانند انسان را مبتلا کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این نهاد در تمامی مزارع پرورش دام، طیور، زنبور‌عسل و آبزیان اقدامات مراقبتی و عملیات‌های مختلفی مانند درمان، واکسیناسیون، سم‌پاشی و ضد عفونی در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر‌دار دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را انجام می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در کنترل و بازرسی مواد غذایی با منشأ حیوانی در کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های فرآوری، بسته‌بندی، قصابی‌ها، فروشگاه‌های عرضه فرآورده‌های دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی و همچنین رستوران‌ها، مراکز جمع‌آوری شیر، مراکز عرضه شیر و فرآورده‌های لبنی در واردات و صادرات دام و فرآورده‌های دامی و بسیاری از کارهای دیگر دامپزشکی نقش نخست را در دنیا و کشور ما ایفا می‌کند.

توکلی ابراز داشت: هر گونه اغماض نسبت به نقش مهم و اساسی دامپزشکی در کنترل و پیشگیری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و ایجاد امنیت غذایی در مواد پروتئینی با منشأ دامی می‌تواند هر کشوری را دچار مشکلات اقتصادی و بهداشتی شدید کند.

وی افزود: بدون شک هر ایرانی بر سر سفره خود در سه وعده غذایی حاصل نظارت‌های مستمر دامپزشکی بر تولید و عرضه مواد غذایی با منشأ دامی را مصرف می‌کند و این افتخار بزرگی برای دامپزشکی کشور است که در خدمت بهداشت، سلامت و اقتصاد مردم است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: از مردم جنوب کرمان درخواست داریم با رعایت مسائل بهداشتی نظیر خرید گوشت قرمز و مرغ دارای مهر دامپزشکی از قصابی‌ها و فروشگاه‌های مورد تأیید دامپزشکی و نخریدن دام زنده و نگهداری آن در منزل و نخریدن دام ذبح شده در خیابان‌ها و معابر و همچنین با مشاهده هر مورد غیر‌بهداشتی در زمینه فرآورده‌های دامی به دامپزشکی در راستای رسیدن به اهداف مهم و مقدس این نهاد کمک کنند.

انتهای پیام/80002/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول